Kondigépnek is bevált az embervontatású mopedautó

Vágólapra másolva!
Az Európai Uniótól eltérő, a mopedautósok számára hátrányos szabályzásra hívta fel a figyelmet Bander Ferenc, aki hat napon és százhúsz kilométeren keresztül húzta mopedautóját. Elkísértük az utolsó, budapesti szakaszon.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
"Ma már napi huszonöt kilométer sem gond" - Bander Ferenc hamar belejött a húzásba
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Messziről látszik, hogy villogó fényhidas rendőrautó áll a budapesti Üllői út városközpont felé vezető oldalán, a Klinikáknál. Közelebbről az is, hogy nem is áll, csak lassan, gyalogostempóban halad. Előtte egy zakatoló mopedautó, az előtt pedig Bander Ferenc, a mopedautóklub vezetője megy. Ő húzza a zsugorított teherautót, a rendőrök pedig Pest megye határa óta hátvédként biztosítják, hogy elérje célját, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Akadémia utcai épületét.

A szokatlan konvojt meg-megállító piros lámpák zöldre váltásakor a klubelnök nekifekszik a vészvillogó jármű elejére szerkesztett fémkeretnek, de hamar eléri az utazósebességet. Mellette láthatósági mellényben halad újdonsült barátja, aki jelenleg munkanélküli, ezért Szolnoknál csatlakozott a Törökszentmiklósról múlt kedden indult figyelemfelkeltő vállalkozáshoz.

Nézze meg útközben készített videónkat!

Bander Ferenc elsők között kezdte el Magyarországon forgalmazni a mopedautókat, ám másképp értelmezi a jogszabályokat, mint a mopedautót is "rendes" autóként kezelő hatóság. Egy ombudsmani állásfoglalásra hivatkozik, amely szerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) jogértelmezése nem jogszabály, a rendőrség számára sem kötelező érvényű. Ennek ellenére rendszeresen megbüntetik Bandert, börtönben is ült már néhány napot, mert nem volt hajlandó befizetni a 18 ezer forintos bírságot. Később megint megbüntették, az arra valót szintén figyelemfelhívó akció keretében százforintonként koldulta össze.

A kereszteződésekben és az egysávos utakon erőltetett menetben haladunk, a Belügyminisztérium előtt kényelmes tempóban kanyarodunk a Roosevelt térre, amikor az állítása szerint napok alatt elképesztően megerősödött érdekvédő elárulja, hogy ha az érkezéséről nem értesített Völner Pál infrastrukturális területért felelős államtitkár nem fogadja, akkor a Sándor-palota felé indul tovább.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Múlt kedden indult, a második nap volt a legnehezebb

Húha - mondja, amikor a Lánchíd fölé mutatunk. Ilyen domborzati viszonyokra nem számított. A minisztériumban pedig rá nem számítottak - néhány telefon után azonban fogadta a 120 kilométeren edzett, a cél előtt tiszta ruhába bújt férfit Barna Péter főosztályvezető, és megígérte, hogy továbbítja a jelentését Völnernek.

Mopedautók és a KRESZ

Az apró, műanyag karosszériás mopedautókat a segédmotoros kerékpároknál biztonságosabb és kényelmesebb járműre vágyók számára hozták létre a hetvenes években. A zsúfolt városi közlekedéséről híres Franciaországban indult el a kezdeményezés olyan kisautók gyártására, amelyek négykerekű felépítésük ellenére műszakilag beleférnek a mopedek kategóriájába, tehát 50 cm3-nél kisebb lökettérfogatú, 4 kW (5,5 lóerő) teljesítményű, belső égésű vagy elektromotor hajtja őket legfeljebb 45 km/órás sebességgel, saját tömegük pedig nem haladja meg a 350 kilogrammot.

Elsősorban olyan vezetőkre gondoltak, akik valamilyen okból nem alkalmasak B kategóriás jogosítvány megszerzésére, vagy a helyváltoztatáshoz nincs szükségük nagyobb, erősebb járműre. Gyártóik szerint a mopedautók kis helyigényűek és takarékosak, legfontosabb tulajdonságuk, hogy mozgáskorlátozottak és vezetési rutinnal nem rendelkező idősek számára is könnyen kezelhetőek, kis teljesítményük miatt pedig közel sem olyan veszélyesek, mint egy hagyományos autó. A bárki számára elérhető, télen is használható jármű ígérete kecsegtető, ha nem a valódi kocsikhoz, hanem a robogókhoz hasonlítják őket.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Pólócsere a minisztérium előtt. Nem számítottak a furcsa szerelvény érkezésére

Magyarországon viszont más a helyzet. Bár az Európai Unióban egyszerű segédmotoros kerékpárként ismerik el, és országonként eltérően akár 14 éveseknek is engedik a mopedautók használatát, itthon a Nemzeti Közlekedési Hatóság igazi autóként ismeri el a mopedautókat.

Az 1988. évi I. törvény 2009. április 1-jén életbe lépett módosítása előírja, hogy mopedautóval, amely a KRESZ szerint "a külön jogszabályban L6e járműkategóriába sorolt könnyű, négykerekű segédmotoros kerékpár, amely zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel van felszerelve", csak B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező vezetők vehetnek részt a közúti forgalomban, és elrendeli a járművekre a rendszám felszerelését. Az aktuális szabályozás miatt gyakorlatilag értelmetlenné vált a mopedautók ígéretes, eredeti koncepciója, hiszen a rendelet értelmében már semmiben sem különböznek a valódi autóktól.