767 lóerős hibrid a Porschétól

Vágólapra másolva!
A 918 Spyder versenyváltozata, a 918 RSR Coupe hétfőn mutatkozott be a Detroiti Autószalonon. 563 lóerős V8-as szívómotorját két, egyenként 102 lóerős elektromotor segíti, így az összteljesítménye eléri a 767 lóerőt. Májusban már láthatjuk versenyezni.
Vágólapra másolva!

Forrás: Porsche
Kattintson a képre a galériához!

Hibrid autó még sohasem nyert 24 órás versenyt, de tavaly már majdnem összejött a Porschénak a hatalmas bravúr: a májusi nürburgringi 24 órás versenyen tíz órával a leintés előtt átvette a vezetést a 911 GT3 R Hybrid versenyautó, de a vége előtt két órával fel kellett adniuk a küzdelmet az első helyről a villanymotor meghibásodása miatt. Idén újra próbálkozni fognak több hosszú távú versenyen, így a Nürburgringen és Le Mans-ban is, azonban már egy vadonatúj versenygéppel, a 918 RSR-rel.

A Detroiti Autószalonon hétfőn leleplezett autó a tavaly márciusban bemutatott 918 Spyder tanulmányautó versenyváltozata, rendes tetővel. Ennek megfelelően a 918 RSR-ben a középen elhelyezett, közvetlen befecskendezéses 3,4 literes V8-as motor teljesítményét 503-ről 563 lóerőre emelték, a csúcsteljesítmény csillagászati magasságban, 10300-as percenkénti fordulatszámnál jelentkezik.

Forrás: Porsche
Íme, az autóversenyzés jövője

Kicserélték a nagyobb igénybevétel miatt a 918 Spyder hibrid rendszerét is a tavalyi 911 GT3 R Hybrid versenyautóban találhatóra. Három helyett már csak két, egyenként 102 lóerős villanymotor száll be a hajtásba, mindkét első kerékhez egyet építettek, melyek direkt módon hajtanak. A fékezéskor generátorként működő elektromotorok által termelt áram a 918 Spydertől eltérően nem hagyományos lítiumionos akkumulátorba, hanem a Williams Forma-1-es csapat által kifejlesztett (de a Forma-1-ben végül ki nem próbált) lendkerekes energiatárolóba kerül, amely percenként akár 36 ezres fordulatszámra is képes.

Forrás: Porsche
Mintha egy mini atomreaktorral utazna a versenyző

Ha teljesen feltöltődött a rendszer, akkor gombnyomásra nyolc másodperc hosszan hívható elő a 204 plusz lóerő. Ez előzéskor nagyon jól fog jönni a versenyzőknek, de arra is használhatják, hogy a V8-as benzinmotor fogyasztását csökkentsék, és kitolják a bokszutca-látogatás időpontját, ami a hosszú távú versenyzésben kulcskérdés.

Ha a villanymotorok bekapcsolódnak a hajtásba, összkerék-meghajtásúvá válik a 918 RSR, ráadásul azt is megoldották, hogy kanyarban mindig az ívkülső első kerék kapjon nagyobb nyomatékot (torque vectoring), így jobban fordul, agilisabbá és kezesebbé válik. A lendkerekes energiatárolót az utasülés helyére építették be, így a súlyelosztást is javítja, hiszen a vezető bal oldalra nehezedő súlyát egyenlíti ki. A benzinmotor erejét nem a 918-ból ismert hétfokozatú duplakuplungos váltó, hanem a korábbi Le Mans-i versenyautó, az RS Spyder hatfokozatú szekvenciális váltója továbbítja a hátsó kerekek felé.

Forrás: Porsche
Tökéletes arányok, némi múltidézéssel

A 918 RSR formája az 1971-es Le Mans-ban győztes 917-est idézi, amelynek 222 km/órás átlagsebesség-rekordját máig nem döntötték meg a világ leghíresebb 24 órás versenyén. A szériaközeli 918 Spyderhez képest sokkal több légterelőidomot helyeztek el az autón, nagyobb lett a diffúzor is, de a forma legnagyobb különlegessége mégis a motorháztetőbe integrált ventilátor.

Forrás: Porsche
Kevés autó hordja kint a ventilátorát

Különleges, "folyékony fém krómkék" fényezést álmodtak a 2011-es versenyautónak, emellett a hibrid hajtásra utaló narancssárga csíkokkal is ellátták. Karosszériája szénszálas műanyagból készül, akárcsak a hamarosan gyártásba kerülő 918 Spydernek, de maga az autó vélhetően sokkal könnyebb lesz, mint az 1490 kilogrammot nyomó tavalyi tanulmány. A 918 RSR versenyautó jellegét az is mutatja, hogy a kerekeket csak egy csavar tartja, a karosszériaelemeket gyorszárral lehet lekapni a szénszálas vázról, a beltér pedig igencsak puritánná változott a luxusszintű 918 Spyderhez képest. A vezetőt a kormányon elhelyezett LED-sor figyelmezteti a sebességváltásra, a lendkerekes energiatároló töltöttségi szintjét egy másik LED-sor mutatja a központi kijelző előtt.

Forrás: Porsche

A Porsche valószínűleg már idén elindítja versenyeken a 918 RSR-t, az első futama minden bizonnyal a nürburgringi 24 órás lesz májusban. Sokat sejtet, hogy Walter Röhrl neve díszeleg a versenyautó oldalán... (Walter Röhrlel készített interjúnkat itt olvashatja.)