Eljutottunk oda, hogy végre a BMW dízele került a Minibe
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Az újkori Mini megjelenése óta mindig volt bennem egy kérdés: a dízelmotorjairól híres BMW miért nem készít erőforrásokat a saját márkájának? Dízelfronton dr. Anisits Ferenc olyan eredményeket ért el, hogy abból a bajorok a mai napig profitálhatnak, de a Minit eddig magára hagyták. Az első újkori Miniben 1,4-es Toyota dízelmotor volt, amely kétség kívül kiváló választás volt, de egyben furcsa is: túl gyengének bizonyult a Mini lendületes karakteréhez. A második generációban jött a PSA-tól származó 1,6-os motor. Kár lenne tagadni, a Mini ezzel már igazán jó autó lett, néhány konkurens még a mai napig sem tudja hozni ezt a szintet, de a BMW dízeloffenzíváját látva mégis ott volt a kérdés, miért nem fejlesztenek valami különlegeset a Mininek. Egészen a 2010-es modellfrissítésig kellett várni erre, megérte.
Még mindig élmény vele játszadozni
A tavalyi Mini-fiatalitás legfontosabb eleme a dízelmotor lecserélése: kidobták a PSA-tól vett négyhengerest, a helyére pedig betették a BMW-től származó új egységet. Ez a méltán népszerű kétliteres blokkból született, de kisebb lett, 1,6-os. Dinamikája, járáskultúrája és fogyasztása a nagy elődöt idézi, vagyis minden téren felüdülés a régihez képest. Az eredmény láttán csak azt nem értjük: miért kellett erre ennyit várni?
A futóműve nagyon sportos hangolású
Eddig azt gondoltam, hogy a legjobb Mini a John Cooper Works gyári tuningváltozat, amely a már 184 lóerős Cooper S-ből hoz ki még többet, egészen pontosan 211 lóerőt. Kemény futómű, maradandó vezetési élmény, és lehangoló ár - nagyjából ezek jutnak róla eszembe két évvel a tesztje után. És még valami: ha normálisan közlekedtünk vele, akkor meglepően alacsony fogyasztásra is képes volt. Az én szememben tehát ez volt a legjobb Mini, de most felülíródott a toplista.
A Mini utastere gyakorlatilag nem változott
Alig két hónapja teszteltem az új Audi A1-est 1,6-os dízelmotorral. Már akkor meg mertem jegyezni, hogy az A1 nem ért el az Audi szintjére. Pedig akkor még csak a régi dízel Miniből indulhattam ki, nem tudhattam, hogy az új papíron kevéssel, a valóságban azonban sokkal jobb lesz.
Hátul lábtér nincs, de minden más kényelmesen elfér
Ez a motor egyszerűen szuper karakter, az alapjául szolgáló kétliteresből kiindulva ezen nem is illik meglepődni. A BMW a 20d motorral szinte mindent megnyert, szerencsére ennek a pozitív hatásait én is kiélvezhettem egy verseny-120d volánja mögött. De a versenymotor homlokegyenest más karakter, hiszen a Mini erőforrása olyan, amit utcán is használni szeretnék.
A 6,5 millió forintos alapár kicsit elrugaszkodott
A dízel A1-sel az a legnagyobb gondom, hogy kifejezetten nyers a járása, hangos volt és zavaró. A Mini ehhez képest egy csoda, menet közben semmiről sem lehet rájönni, hogy dízel. Ha áll az autó, bent alig hallani a hangját, nagyszerűen kiegyensúlyozták, és nem bántó a hangja.
A fogyasztása hihetetlen, a hibrideket is veri
Nem gondoltam volna és a Mini sem nagyon hangoztatja, de az új dízelmotor környezetbarát, 99 gramm/kilométeres szén-dioxid-kibocsátási értékkel büszkélkedhet. Ez azért jön neki össze, mert szemtelenül keveset eszik: amikor spórolósan mentem vele, 3,8 literes átlag sem volt lehetetlen. De ez a motor harap, és a Mini is sportos kisautó, ezért lendületesen használtam, így lett az átlag kereken öt liter. Pontosan egy literrel kevesebb, mint amit az A1-es produkált.
A csomagtartó alaphelyzetben mindössze 160 literes
Bár papíron csak hét lóerővel erősebb az Audi (VW) blokkjánál, és nyolccal gyengébb a MiTo hasonló méretű motorjánál, mind közül ez megy a legjobban. A rugalmassága elképesztő, alul is jól húz, de ha pörgetni kell, akkor sem jön zavarba. A Mini dízel létére kifejezetten sportos vezetést tesz lehetővé, ezzel a motorral is abszolút kihasználhatók a futóműben rejlő lehetőségeket.
Cikkajánló |
Hiszen a Mini azért még mindig élményautó, ebből pedig nem vesztett semmit. A futóműve kifejezetten sportos haladást tesz lehetővé, a kormányzása még mindig élményszámba megy, és a hatfokozatú váltó sem rossz, bár ebben azért vannak jobbak, igaz nem a közvetlen konkurensek között.
Az Audi A1-essel szemben csak a térkínálatban marad alul
Az utastere továbbra is inkább a divatról szól, az ergonómia csak néhány együtt eltöltött nap után tűnik logikusnak. A térkínálat elöl csodás, de a meredeken álló szélvédő miatt nem ajánlatos a jelzőlámpák alatt megállni, mert akkor nem fogjuk őket látni. A hátsó térkínálat fura dolog, hiszen az A1-essel összehasonlítva kiderült, hogy a lábtér ugyan elmarad a mini-Audiétól, de a fej- és válltér sokkal nagyobb. Csomagtartója gyakorlatilag nincs, de azért alapdolgokra elég.
Műszaki adatok | Audi A1 1.6 TDI | Alfa MiTo 1.6 JTD | Citroën DS3 1.6 HDI | Mini Cooper D |
Motor, erőátvitel | ||||
Hengerűrtartalom | 1598 cm3 | 1598 cm3 | 1560 cm3 | 1560 cm3 |
Furat/löket | 79,5/80,5 mm | 79,5/80,5 mm | 87,5/83,1 mm | 87,5/83,1 mm |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. teljesítmény | 77 kW (110 LE)/4400 | 88 kW (120 LE)/3750 | 82 kW (112 LE)/3600 | 82 kW (112 LE)/4000 |
Max. nyomaték | 250 Nm/1500-2500 | 320 Nm/1750 | 270 Nm/1750 | 270 Nm/1750-2250 |
Sebességváltó | ötfokozatú manuális | hatfokozatú manuális | hatfokozatú manuális | hatfokozatú manuális |
Fékrendszer elöl/hátul | hűtött tárcsa/tárcsa | hűtött tárcsa/tárcsa | hűtött tárcsa/tárcsa | hűtött tárcsa/tárcsa |
Méretek, tömegek | ||||
Hosszúság | 3954 mm | 4063 mm | 3948 mm | 3723 mm |
Szélesség | 1740 mm | 1721 mm | 1715 mm | 1683 mm |
Magasság | 1416 mm | 1446 mm | 1458 mm | 1407 mm |
Tengelytáv | 2469 mm | 2511 mm | 2464 mm | 2467 mm |
Nyomtáv elöl/hátul | 1477/1471 mm | 1483/1475 mm | 1468/1471 mm | 1459/1467 mm |
Csomagtartó mérete | 270 liter | 270 liter | 285 liter | 160-680 liter |
Üzemanyagtartály mérete | 45 liter | 45 liter | 48 liter | 50 liter |
Üres tömeg | 1147 kg | 1205 kg | 1090 kg | 1090 kg |
Terhelhetőség | 443 kg | 405 kg | 522 kg | 450 kg |
Menetteljesítmények, fogyasztás | ||||
Legnagyobb sebesség | 190 km/h | 198 km/óra | 190 km/óra | 197 km/óra |
Gyorsulás 0-100 km/óra | 10,5 s | 9,9 s | 9,8 s | 9,7 s |
Fogyasztás, vegyes | 3,9 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,4 l/100 km | 3,8 l/100 km |
Szén-dioxid-kibocsátás | 103 g/km | 122 g/km | 114 g/km | 99 g/km |
Alapár (jobb felszereltség) | 6 211 750 Ft | 5 765 000 Ft | 5 750 000 Ft | 6 520 000 Ft |
Minit úgysem a praktikumáért veszünk, hanem a karaktere miatt. Ebben pedig továbbra is a kategória egyik legjobbja, megkockáztatom: a dízel Mini a kategória legjobb választása. A motorja ugyanis annyira zseniális, hogy legszívesebben minden kisautóba ezt tenném. Kár, hogy a Suzuki Swift nem ilyen - megfordítva úgy is mondhatnám, A mini remek lenne a Swift árában. A jelenlegi 6,5 millió forintos alapára pár extrafelszereléssel 7,5-8 millióra növelhető - ennyiért pedig sosem kéne, akkor sem, ha zseniális.