Az észre és a szívre hat - BMW X3-menetpróba

Forrás: BMW
Az állítható keménységű futómű feláras, de megéri a pénzét

Nem ettől lett jó autó az X3-as, sokkal inkább a kiváló kezelhetőség és a csodálatos motorok teszik azzá. Magyarországon valószínűleg a kétliteres dízellel lesz népszerűbb, az ész azt diktálja, hogy én is ezt ajánljam mindenkinek. Már 184 lóerős teljesítményre képes, vagyis hét lóerővel erősebb, mint az elődje, a 380 Nm-es nyomaték sem rossz. A tesztút alatt a nyolcfokozatú automatával tökéletes összhangban működött: ha kell, nagyon lendületesen is képes haladni, de minden más esetben halkan, észrevétlenül teszi a dolgát.

Forrás: BMW
A kétliteres dízel lehet a jó választás

Talán az egyetlen igazi műszaki újdonsága az X3-asnak az automata váltóval kombinált start-stop rendszer, amely néha meglepő helyeken állította meg a motort, miközben többször nem állt le, amikor logikus lett volna. Természetesen emellett benne vannak a régebbről már ismert Efficient Dynamics-fejlesztések is: a fékenergia-visszatáplálás, a váltásra figyelmeztető jelzés, a motorról lekapcsolható segédberendezések, és az immár tisztán elektromos szervokormány is.

Forrás: BMW
Nem terepre találták ki, de ott is elboldogul

Ezen újdonságok együtteseként az autó fogyasztása nagyon vonzó, a kategóriában a legjobb: a menetpróbán hallottam olyanokat, akik kihozták belőle az 5,6 literes gyári átlagot, nekünk 6,4 liter/100 km sikerült, de az is hihetetlenül jó egy ekkora, 1,8 tonnás autótól.

Műszaki adatok X3 20d X3 35i
Hengerűrtartalom 1995 cm3 2979 cm3
Furat/löket 90,0/84,0 mm 89,6/84,0 mm
Hengerek/szelepek száma 4/16 6/24
Max. teljesítmény 135 kW (184 LE)/4000 225 kW (306 LE)/5800
Max. nyomaték 380 Nm/1750-2750 400 Nm/1200-5000
Sebességváltó hatfokozatú manuális nyolcfokozatú automata
Fékrendszer elöl/hátul hűtött tárcsa/tárcsa hűtött tárcsa/tárcsa
Méretek, tömegek
Hosszúság 4648 mm
Szélesség 1881 mm
Magasság 1661 mm
Tengelytáv 2810 mm
Nyomtáv elöl/hátul 1616/1632 mm
Csomagtartó mérete 550/1600 liter
Üzemanyagtartály mérete 67 liter
Üres tömeg 1790 kg 1880 kg
Terhelhetőség 500 kg 485 kg
Menetteljesítmények, fogyasztás
Legnagyobb sebesség 210 km/óra 245 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/óra 8,5 mp 5,7 mp
Fogyasztás, vegyes 5,6 l/100 km 8,8 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás 149 g/km 204 g/km
Alapár 11 798 000 Ft 16 890 000 Ft


Kipróbáltam a 306 lóerős 35i-t is, amely jelenleg az egyetlen benzines X3-as, annak viszont tökéletes. Bár az ára a dízelhez képest elég vad (5,1 millió forinttal drágább), de minden más téren valóra váltja legmerészebb álmaimat. Nagyon szépen duruzsol, és még annál is jobban megy. Ezt csak a nyolcfokozatú automatával lehet megvenni, ami nagyon illik hozzá. A háromliteres twin scroll turbófeltöltővel ellátott motor nyomatékleadása hihetetlen: már 1200-as fordulattól egészen 5000-ig rendelkezésre áll 400 Nm, ami bármilyen helyzetben elég.

Megdöbbentő módon, 5,7 másodperc alatt képes felgyorsulni nulláról százra, az már lényegtelen, hogy majdnem megfutja a 250 km/órás határt is. A fogyasztása sokkolóan alacsony: jóval sportosabban haladva is 10,8 literes vegyes átlagot produkált, ami a menetteljesítményekhez mérten semmiség.

Forrás: BMW
Hátul a helykínálat az X5-öt idézi

Az új X3-as árán nagyon jól látszik, hogy a konkurensekhez lőtték be: a dízel verzió indulóára (11,8 millió Ft) megegyezik az Audi Q5-ösével, a Mercedes-Benz GLK 220 CDI-nél pedig majdnem négyszáz ezer forinttal olcsóbb. A Volvo XC60-as kétszázezerrel olcsóbb, de ebben nagyobb motor van, igaz nem tud többet. A BMW árlistájában is szétnéztünk kicsit, itt az látszik, hogy a hét lóerővel gyengébb motorral szerelt X1-es összkerékhajtással is 1,3 millió forinttal olcsóbb, az X5-ösben viszont már nem kapható ez a motor. Ennél a 16,9 millió forintról induló X3 35i jelenthet összehasonlítási alapot: csupán 780 ezer forinttal drágább az X5-ös az X3-asnál, igaz a méretkülönbség sem túl nagy már köztük.

Forrás: BMW
Alaphelyzetben 550 literes a csomagtartó, de 1600 literig bővíthető

Nehéz megmondani, hogy a konkurensekhez képest hová kellene helyezni az X3-ast, de most is ott van a dobogós helyen, egyéni ízléstől függ, hogy ki sorolja a legelső helyre. Én a motorjai miatt én odatenném, de nehezen tudnék dönteni, hogy pontosan melyik motorral kérjem. Az eszemre hallgatva a dízel a jobb választás, csupán azt kell eldönteni, hogy kézi váltóval, vagy 700 ezer forinttal többért automatával vegyük. A szívem azonban egyértelműen a 35i-re szavaz, annyira jó vele menni.

Még idén jön a gyengébb benzines (28i), az sem tűnik rossz választásnak, a szintén hamarosan érkező 30d pedig biztosan újabb nehéz helyzetbe taszít. Egyetlen szerencsém, hogy sosem járnék SUV-val, tehát minden ilyen kérdés csak elméleti.

Cikkajánló

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Forrás: [origo]

Fotó: Hangyál Attila [origo]]

Audi Q5, BMW X3
és Mercedes-Benz GLK

Nyugalmat áraszt -
Volvo XC60
-menetpróba

Jeles, de nem tökéletes -
Audi Q5 2.0 TDI-teszt



Előző
  • 1
  • 2
Következő