Most vagy soha: hazai pályán szerezheti meg első futamgyőzelmét az örök második, Daniel Sordo
A Spanyol-rali hosszú esztendők óta a versenynaptár egyik klasszikus aszfaltos futama, idénre azonban húztak a szervezők egy merészet. Az első versenynapot murván rendezik, majd a péntek esti szervizben a csapatok átépítik a kocsikat aszfaltra, és szombat-vasárnap a megszokott kemény talajon folyik majd a versengés. Erre a vb-n nagyon régen, 1996-ban a San Remo-ralin volt utoljára példa, a mostani mezőny nagy részének akkor talán még jogosítványa sem volt.
Az első napi murvás (jobban mondva vegyes talajú, hiszen a pályákon a laza és köves részek mellett helyenként aszfalt is van) szakaszok alaposan átrendezhetik a mezőnyt, hiszen az elsőnek rajtoló Loeb és Ogier hátrányban lesznek a többiekhez képest. A rali második és harmadik napján a korábbi esztendőkből ismerős, jó minőségű szerpentinek várják a mezőnyt, ahol az aszfaltspecialisták kerülhetnek előtérbe.
A három héttel ezelőtti Francia-ralin hetedszer is világbajnokká koronázott Loebön kívül egyetlen pilóta van a mezőnyben, aki nyert már aszfaltos versenyt, ő pedig Petter Solberg. Neki is elég régen adatott ez meg: még 2003-ban, Korzikán, és akkor is leginkább az esőnek köszönhette sikerét. A soron következő Spanyol-ralin viszont megtörhet a jég, és végre Sordo is megszerezheti élete első futamgyőzelmét.
A Citroën csapat második számú versenyzője eddig 18-szor végzett a második helyen (ebből 16-szor Loeb mögött), ráadásul volt olyan - például éppen Spanyolországban, 2009-ben -, amikor gyorsabbnak tűnt a világbajnoknál, de nem győzhetett. Most visszakaphatja a kölcsönt, hiszen Loeb számára már nincs tétje a versenynek, Sordo viszont nagyon szeretné kihasználni az utolsó - legalábbis egy ideig utolsó - alkalmat, amikor az első csapat tagja lehet. A Wales-i szezonzárón, és egész 2011-ben Ogier váltja, aki egyelőre murván gyorsabb, de aszfalton is egyre jobb eredményeket produkál, ő is a dobogóért fog harcolni.
A már említett Petter Solberg viszont kifejezetten győzni szeretne, célja továbbra is az év végi dobogó, Nem mellesleg egy jó szereplés segítene neki azokban a tárgyalásokban, melyeket leendő szponzoraival folytat, hogy jövőre is top-autóval versenyezhessen. Az ötödik C4 WRC-vel Räikkönen indul, ő leginkább a szombati és a vasárnapi széles, autópálya minőségű szakaszokon csillanthatja meg majd tudását.
Az utóbbi időben Latvala a legjobb Ford-pilóta aszfalton, de így is nagyon nehéz lesz a dobogó közelébe férkőznie
A Ford is szeretne szépen szerepelni, annak ellenére, hogy az egyéni és a csapat értékelést is már elbukták. Hirvonen és Latvala ezúttal is komoly teszttel készült a futamra, de előkerült az új Fiesta WRC is, s ez azt jelzi, hogy ők már a következő szezonra készülnek igazán. Al Quassimi is rajthoz áll a harmadik autóval, a Stobart csapatot Wilson és Ken Block képviselik, Villagra pedig saját egyszemélyes gárdájával indul csatába.
Eredetileg úgy volt, hogy Duval is ott lesz a versenyen egy Subaru WRC-vel, de nem állt össze az részvétel anyagi háttere. Újra láthatjuk viszont a Francia-ralin balszerencsés Turán/Zsíros kettőst, akik a korábban használt Peugeot-nál is komolyabb technikához jutottak. Abba a 2008-as Ford Focus WRC-be sikerült beülniük erre a futamra, melyet a szezon elején Henning Solberg használt, s bár az autónak elég hányatott sorsa volt a norvég kezei között (Finnországban óriásit esett vele), a minimális esztétikai hibáktól eltekintve 100%-os állapotban áll a magyarok rendelkezésére. A papírforma alapján - ha senki nem esik ki - nagyjából a nyolcadik helyet lehet megcélozni, ám a verseny szokatlan lebonyolítási rendje megkeverheti a kártyákat, és akkor egy még előkelőbb pozíció sem kizárt.
Viszonylag kevesen neveztek a futamra, várhatóan 52 páros rajtol majd el. A csúcskategória mellett ezúttal a JWRC mezőny kap szót, számukra itt, Spanyolországban ér véget a szezon. Hárman esélyesek még a világbajnoki címre, Burkart, Weijs, és Kruuda közül kerül majd ki a végső győztes. Előbbi a hétfői teszten totálkárosra törte versenyautóját, ezért a csapat rohamtempóban épített egy újat számára.
Három Stobart-színekben pompázó Ford Fiesta S2000 is lesz a mezőnyben, melyeket Pons, Henning Solberg és Kuipers vezetnek. A hazai pályán induló Ponstól jó eredmény várható, ő akár néhány WRC-nél is gyorsabb lehet majd. Az említetteken kívül nagyjából még két tucat duó áll rajthoz, közülük az első murvás nap miatt leginkább az N-es Mitsubishik és Subaruk szerepelhetnek jól.
Turán Frigyesék a hivatalos teszten próbálhatják majd ki a gyári Focus WRC-t
A verseny péntek délelőtt kezdődik, a nap során hat szakaszt kell teljesíteni. A legutóbbi, franciaországi viadalhoz hasonlóan rengeteg néző várható, akiknek nagy része Sordo sikeréért szorít majd.
A világbajnokság állása:
1. | Loeb/Elena | Citroën C4 WRC | 226 |
2. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | 166 |
3. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | 144 |
4. | P. Solberg/Patterson | Citroën C4 WRC | 133 |
5. | Sordo/Vallejo | Citroën C4 WRC | 125 |
6. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | 104 |
7. | Wilson/Martin | Ford Focus RS WRC | 60 |
8. | Villagra/Perez/Curletto | Ford Focus RS WRC | 36 |
9. | H. Solberg/Minor/Prevot | Ford Focus RS WRC/Fiesta S2000 | 33 |
10. | Räikkönen/Lindström | Citroën C4 WRC | 21 |
1. | Citroën Total World Rally Team | 388 | |
2. | BP Ford Abu Dhabi World Rally Team | 277 | |
3. | Citroën Junior Team | 193 | |
4. | Stobart M-Sport Ford Rally Team | 140 | |
5. | Munchi's Ford World Rally Team | 54 |
1. | Burkart/Kachel | Suzuki Swift S1600 | 68 |
2. | Weijs/Degandt | Citroën C2 S1600 | 61 |
3. | Kruuda/Jarveoja | Suzuki Swift S1600 | 51 |