Emberi hibák állhattak a rejtélyes Toyota-balesetek mögött

Vágólapra másolva!
Többségében emberi hiba okozta az egyes Toyota személyautóknál tapasztalt akaratlan gyorsulást - derül ki az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) szakértőinek beszámolójából; eszerint az esetek többségében a járművezetők fékezni sem próbáltak annak érdekében, hogy elkerüljék a baleseteket.
Vágólapra másolva!

A japán autógyár hírnevét megtépázó, közel 10 millió személyautó visszahívásával járó műszaki problémák kiderítésére idén tavasszal indítottak kormányzati vizsgálatot, amelyhez a szakhatóságok mellett az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) és az Amerikai Tudományos Akadémia szakemberi is csatlakoztak.

A 15 hónapig tartó vizsgálatsorozattal a szakemberek arra próbának választ találni, hogy mechanikai, vagy esetleg az iparágat alapjaiban megingató elektronikai, illetve szoftveres problémák okozták-e a több mint 50 halálos áldozattal járó, rejtélyesnek tekintett autóbaleseteket. A Toyota a kezdetektől fogva mechanikai problémákra gyanakodott, és a visszahívott autókon is mindössze egy fémalátét behelyezése elegendő volt ahhoz, hogy megelőzzék a gázpedálok esetleges beragadását.

Az NHTSA szoftveres hibák után kutatva 58 adatrögzítőt vizsgált azokból a Toyotákból, amelyeknek a vezetői azt állították, hogy a járművük hirtelen, akaratlan gyorsulása okozta a balesetet. Az adatrögzítők azonban azt mutatták, hogy 35 esetben a járművezető fékezni sem próbált, míg a műszer egy esetben rögzítette a gáz- és a fékpedál egyidejű lenyomását. További 14 esetben a sofőr csak részlegesen használta a féket, ezek közül 9 esetben túl későn, 3 alkalommal túl korán, két balesetnél pedig csak az ütközés alatt történt fékezés.

Az 58 eset közül mindössze egy baleset okolható a gázpedál beragadásáért. Hét esetben nem sikerült értékelhető adatot nyerni az autó eseményrögzítőjéből. A rögzítők eddigi vizsgálata azonban csak egy "kis részét" képezi annak a kormányzati törekvésnek, amely a Toyota személyautóknál tapasztalt akaratlan gyorsítás okait hivatott kideríteni - hangsúlyozta Olivia Alair, az NHTSA szóvivője.