Átadták az M6-os autópálya két új szakaszát

Vágólapra másolva!
Átadták az M6-os autópálya új szakaszait szerdán. A Dunaújváros és Szekszárd között húzódó 65,1 kilométeres gyorsforgalmi út 118,6 milliárd forintba került, míg a Pécsig tartó nyolcvan kilométeres rész 226 milliárd forintba. Mindkét szakasz PPP-konstrukcióban épült meg, az állam harminc évig rendelkezésre állási díjat fizet. 
Vágólapra másolva!

"Magyarország ma csatlakozott az ezresek klubjához, ahhoz az elit körhöz Európában, ahol ezer kilométert meghaladó autópálya, gyorsforgalmi út működik" - mondta Bajnai Gordon az autópálya északi szakaszának fácánkerti pihenőhelyén. A kormányfő szerint az előző nyolc évben az ország megháromszorozta gyorsforgalmi útjainak hosszát.

A 65,1 kilométeres autópálya-szakaszt PPP-konstrukcióban, a magán- és közszféra együttműködésében az M6 Tolna Koncessziós Zrt. építette, és üzemelteti 2038. július 16-áig. A társaság és a gazdasági minisztérium közötti szerződés nettó értéke 118,6 milliárd forint. A magyar állam harminc évig rendelkezésre állási díjat fizet a koncessziós társaságnak, a közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint 2010-ben havi mintegy egymilliárd forintot.

Joachim Enenkel, a kivitelezésben részt vett Bilfinger Berger Civil Kft. igazgatóságának elnöke az átadáson elmondta: több mint négymillió köbméter földet mozgattak meg, az építkezés csúcsidejében 3500-an dolgoztak, és napi 9000 tonna aszfaltot terítettek le az autópályán. Joachim Enenkel megjegyezte: a PPP jelentőségét világszerte sokan vitatják, ám az építkezés során teljesített adó- és járulékbefizetések szerinte jelentős bevételt adtak a költségvetésnek.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az átadás előtt az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: az M6-os középső Szekszárd és Dunaújváros szakaszára koronaélek - azaz az útpadka szélső vonala - közötti ideiglenes forgalomba helyezési engedélyt adott ki. Az NKH nem indokolta a döntést, az MTI-nek a szalagkorlátrendszer biztonságára vonatkozó kérdésére nem válaszolt.

Völgyhidak és alagutak a déli szakaszon

Csütörtök délután fél négytől kezdődően átadták az autósoknak az M6/M60-as autópálya Szekszárd és Pécs közötti új, 80 kilométeres szakaszát is. A Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. szintén PPP szerződést kötött az állammal, ennek megfelelően magántőke bevonásával valósult meg a beruházás. A 2038. november 21-éig szóló szerződés alapján az állam 266,1 milliárd forintos nettó összeget fizet a kivitelezésért és az üzemeltetésért.

Forrás: MTI

Tavalyi kép az alagútépítésről. Sok bírálat érte a projektet, hogy indokolatlanul létesítettek alagutakat és völgyhidakat
(Nézzen fotókat az építkezésről! Kattintson a képre!)


A 80 kilométeres szakasz érdekessége nyolc völgyhíd - köztük az ország második leghosszabb, 866 méteres viaduktja - és négy alagút. Ezek közül a Bátaszék és Véménd közötti a leghosszabb, 1331 méter, ezen kívül egy 865, egy 418 és egy 399 méteres is épült.

Magyarországon eddig nem lehetett autópályán haladva alagúton keresztül autózni, ezért az üzemeltetető alagútbiztonsági kampányt indít. Az akció célja a Bátaszék és Véménd között épült, összesen három kilométer hosszú gyorsforgalmi alagút biztonságos használatának megismertetése. Az NKH erre az M6/M60-as Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszra kiadta a forgalomba helyezéshez szükséges engedélyt.