"Az elsőbbségadást nem lehet otthon megtanulni"

Vágólapra másolva!
Távoktatásban, számítógépen is el lehet majd végezni a jogosítvány megszerzéséhez szükséges elméleti tanfolyamokat, ha a parlament elfogadja a fejlesztési minisztérium javaslatát. Több oktató ellenzi a tervet, szerintük ezzel romlana a jogosítványt szerzők gyakorlati tudása, tájékozódó képessége a közlekedésben.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI
Forrás: MTI

Rendőr magyarázza segédeszközökkel a KRESZ-t fiataloknak. A járművezető-oktatók szerint személyes tapasztalatátadással lehet megtanítani a közlekedést

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) által beterjesztett jogszabály lehetővé tenné, hogy a jogosítványért hajtók választhassanak: tanfolyamra járnak egy autósiskolába, vagy az elméleti tananyagot (a KRESZ-t és műszaki részt) otthon, a saját számítógépük előtt ülve tanulják meg.

Időt és pénzt spórolnak majd ezzel a tanulók a tárca szerint, mert nem kell utazgatniuk. "Esélyegyenlőségi szempontból is komoly előrelépés" - állítja döntéséről az NFM, mert a nagyvárosiak több, könnyen elérhető iskola közül választhatnak ma, míg a falvakból a térségi központokba kell utaznia annak, aki jogosítványt szeretne.

A közlekedésre nevelni kell

"Egy tábla jelentését meg lehet tanulni a számítógép előtt ülve, de életszerű közlekedési helyzeteket csak élőben, egy tapasztalt oktató tudja elmagyarázni" - reagált az elképzelésre Herédi Zsolt, a Dodgem Autósiskola tulajdonosa. Az oktató szerint ez fokozottan igaz az elsőbbségadási szabályokra. Szerinte a KRESZ egy jogszabály, amelynek az értelmezéséhez, a gyakorlati használatához elengedhetetlen a személyes magyarázat, mégpedig tapasztalat szakoktató tolmácsolásában.

Egy teszt nem valós tudás, a közlekedési szituációkat így is, úgy is el kell magyarázni, ez pedig a vezetéstől veszi majd el az időt, fölöslegessé válhatnak az iskolák, összességében romlani fog a közlekedési morál - ilyen érveket soroltak az iskola-tulajdonosok, akik jellemzően maguk is oktatnak. Többen kiemelték, hogy a B kategóriás jogosítványra hajtók 70 százaléka 17 és 24 év közötti fiatal, akiket szó szerint nevelni kell a közlekedésre, ami szerintük a távoktatás választásával elmarad.

"Mi a különbség a nyári és a téli motorolaj között?"

Jelenleg 28 darab 45 perces órából áll az elméleti képzés, ennek a nagyobb része a KRESZ elsajátítása, a kisebb pedig a műszaki ismeretek átadása. Ezen felül kell egészségügyi ismereteket szerezni, majd harmincszor ötven percet vezetni, először a tanpályán, aztán a forgalomban. Minden rész után vizsga következik.

A műszaki ismeretek tananyaggal sok gondja van az oktatóknak, akik inkább ezt reformálnák meg. "Mennyi milliméter a helyes elektrolitszint a savas akkumulátorban?", "Mi a különbség a nyári és a téli motorolaj között?" - jelenleg ilyen, rég elavult, az 1960-as, 1970-es évekből itt ragadt kérdések is szerepelnek a vizsgakérdések között Turányi Gyula, a Padlógáz Autósiskola vezetője. (A problémáról korábban mi is írtunk.)

A törvénytervezetben szereplő távoktatás részletei egyelőre nincsenek kidolgozva. Több kérdést feltettünk erről a minisztériumnak, de az NFM sajtóosztálya egyelőre nem tudott válaszolni, amit azzal indokoltak, hogy a javaslat tartalma a parlamenti tárgyalás során még változhat. Emellett hozzátették, "a kapcsolódó végrehajtási előírásokat a későbbiekben alacsonyabb szintű jogszabályok (kormányrendeletek, miniszteri rendeletek) részletezik majd". A minisztérium közölte azt is, nem korlátozzák az újonnan megnyíló piacra belépő vállalkozások számát, a távoktatáson tanulók várhatóan több különböző e-learning rendszer közül választhatnak majd.

Az oktatást szigorítják

Miközben a diákoknak könnyítené, az őket tanítóknak és vizsgáztatóknak szigorítaná a munkáját a kormányzat jogszabály-terve. A javaslat a szakoktatók, iskolavezetők és vizsgabiztosok képzését műszaki felsőfokú intézményekhez rendeli. Ráadásul az eddigiekben élethosszig megszerzett jogosultságaikkal szemben időszakos továbbképzési és vizsgakötelezettséget ír elő. Erről már megoszlott az oktatók véleménye: volt, aki szerint már most is van továbbképzés, míg más állította, hogy azon szinte mindenki átmegy. "Nem lenne ez rossz dolog, ha valóban érdemi, tárgyi ismereteket tanítanának, de erre sajnos nem nagyon van meg a megfelelően képzett szakembergárda" - közölte Hertelendi László, a Bajcsy Autós- és Motoros Iskola vezetője.