Szén, acél és egy MX-5 világrekord

Vágólapra másolva!
Ennyi MX-5-ös még sohasem volt egy rakáson. A németországi Essenben, a Zollverein ipari műemlék épületei között közel hatszáz darab Mazda-roadster vonult fel a hétvégén, hogy bekerüljön a Guinness Rekordok Könyvébe. Az autós majális hangulatú rendezvényen az egyetlen magyar rendszámos autóval mi is részt vettünk.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Hatalmas rajongótábora van Németországban is az MX-5-ösnek
(Még több érdekes ember, autó és épület a galériában. Kattintson a képre!)

Lassan már a csecsemők is tudják, hogy idén ünnepli huszadik születésnapját a világ legnagyobb darabszámban eladott roadstere, a Mazda MX-5. Pár hónapja a gyár kiadott egy limitált szériát az eredeti, húsz évvel ezelőtti színekben, télen a Mazda Europe rendezett egy véresen komoly versenyt az öreg kontinens autós újságíróinak az Adria Speedwayen, amelyen ráadásul mi, magyarok is felállhattunk a dobogóra. Mindeközben a magyarországi importőr sem tétlenkedett, nyár elején megszervezte a legnagyobb honi MX-5 találkozót a tököli repülőtéren, pár hete pedig elhozta az Euro-ringre a téli versenyen használt versenyautót, amelyet a magyar újságírók is kipróbálhattak.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Közel hatszáz autó jött el Essenbe, az évjárat és az állapot nem számított
(Még több kép a felvonulásról a második galériában. Kattintson a képre!)

A Mazda Europe azonban még egy nagy dobással készült: egyenesen a Guinness Rekordok Könyvébe szerettek volna bekerülni azzal, hogy megszervezik a valaha volt leghosszabb, kizárólag MX-5-ösből álló autókígyót. A korábbi rekordot Új-Zéland tartotta 249 MX-5-össel, a rekorddöntés ezért könnyűnek tűnt, mivel előzetesen hatszáznál is több autót regisztráltak a megmozdulásra.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Új életre kelt az iparnegyed, a felújítás és átalakítás nemrég lett kész

Különleges helyszín, az esseni Zollverein adott otthont a rekorddöntésnek, amely Európa Kulturális Fővárosának egyik legnagyobb nevezetessége, mellesleg az UNESCO Világörökség része. A többhektáros terület nem is olyan régen még a szénbányászat és az acélipar európai centruma volt, jelenleg kulturális központként üzemel sokféle múzeummal, galériákkal, állandó és időszakos kiállításokkal. Érdekes látni, hogy fantáziadús építészekkel, sok pénzzel és ötlettel egy ennyire zord, ipari környezetet is élhetővé lehet varázsolni, hemzsegett is a turistáktól a hely, akik nem is tudtak a rekorddöntésről, valószínűleg egyáltalán nem is érdekelte őket a 3,2 kilométer hosszú MX-5-kígyó.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Zollverein a Ruhr-vidék szimbóluma volt. A bánya 1986-ban, a kohászüzem 1993-ben zárt be

Az út

Péntek reggel a totalcaros Vályi kollégával és operatőrével, fotósommal és a Mazda magyarországi pr-osával indultunk útnak Essen felé, hogy részt vegyünk a rekordkísérletben. Mint kiderült, az importőr piros tesztautója lesz az egyetlen magyar autó a felvonuláson, ugyanis az előzetesen ígért négy-öt Miata-klubtag közül végül egyik sem indult neki az 1200 kilométeres távnak.

Az esős Kárpát-medencét a jubileumi MX-5 mellett egy Mazda6 kombival hagytuk magunk mögött. Örültem, hogy odafelé, a szakadó esőben nekem jutott a 6-os kombi, amely a modellfrissítés óta halkabb lett és végre finomabban is rugózik. Még 200 km/órás sebességnél sem kellett túlságosan felemelni a hangunkat, a 180 lóerős dízelmotorról pedig kiderült, olyan, mintha egyenesen a német autópályára tervezték volna: 400 Nm-es nyomatékával meg sem érezte az emelkedőket, az átlagfogyasztása pedig hét literre jött ki, pedig az út felét a nálunk engedélyezettnél másfélszer gyorsabb tempóval tettük meg.

Fotó: Vida János [origo]
Utazóautónak szinte tökéletes a Mazda6 kombi. Csak egy USB-csatlakozó hiányzik belőle

Együtt éreztem a totalcarosokkal, akik odafelé ugyanezt az utat, velünk azonos sebességgel az MX-5-ösben tették meg. Eleinte még nyitott tetővel mentek, de a jó fűtés és a téli ruházat ellenére is hamarosan feladták a harcot az elemekkel, és inkább becsukták a vászontetőt. Visszafelé cseréltünk, és én is megtapasztalhattam, hogy a vászontetőt nem az autópályára találták ki: már 120 km/óránál is csak emelt hangon lehetett beszélgetni, efölött értelmetlen volt a gyári hifit bekapcsolni, mert a szél- és kerékzúgáson kívül csak nagyon kevés hang jutott el az ember füléig. Alighanem jobb lett volna egy keménytetős Roadster-Coupéval utazni, de olyan tesztautója pillanatnyilag nem volt a Mazdának.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Vályi kolléga arcáról leolvasható, hogy az MX-5-öt nem 13 órányi autópályázásra találták ki

Az MX-5 alacsony építése sem a legjobb ilyen környezetben, mert nehezen veszik észre a visszapillantóban, és a kamionok, terepjárók fényszórója pont szemmagasságban húzódik, így a belső tükröt csak lebillentve lehetett használni. Németországban a tankot cirka 300 kilométerenként kellett újratölteni, ami másfél-két órás időtartamokat jelentett.


Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A 3,2 kilométeres útvonalon nem is fért el egyszerre az összes résztvevő

Több mint hatszáz MX-5-öst regisztráltak a világrekordra, de végül csak 564 autót érkezett meg, több mondjuk nehezen is fért volna el a parkolóban. Az autók háromnegyede német volt, de jöttek Svédországból, Romániából, sőt, még Oroszországból is, utóbbiak közel 3000 kilométert tettek meg, minden tiszteletem az övék, még úgy is, hogy az autóik egytől egyig keménytetősek voltak.