A Fiat vezérigazgatója a pomiglianói munkavállalók jogainak csökkentéséért cserébe azt ígérte, hogy 700 millió eurós beruházás keretében a Nápoly közeli gyárba hozzák a Panda miniautó következő nemzedékének gyártását. Azt eredetileg a Fiat lengyelországi gyárába, Tichybe tervezték, ahol a jelenlegi Pandák is készülnek, a döntés több ezer lengyel munkahelybe kerülhet.
Elemzők példátlannak tartják a szavazás eredményét a merev olaszországi munkaügyi kapcsolatok történetében. "Ez a szavazás megváltoztatja a munkaügyi kapcsolatokat: elmozdultunk a konfliktustól az együttműködés felé. Mától ez az ország modernebbnek mutatkozik" - így kommentálta az eredményt az olasz munkaügyi miniszter, Maurizio Sacconi.
A 4642 dolgozónak majdnem kétharmada szavazott a korlátozásokra és a heti munkaidő növelésére. Az üzemben jelen lévő öt szakszervezet közül négy már a hétvégén elfogadta a vezetésnek a beruházáshoz fűzött feltételeit, és csak egyetlen szakszervezet vélte úgy, hogy a módosítások sértik a dolgozók jogait.
A Panda második generációja a Fiat 500-zal és a Ford Kával együtt Lengyelországban készül
A Fiat 15 ezerre akarja növelni a létszámot Pomiglianóban, és évi 300 ezer Panda gyártását tervezi ott. Ez az évi 35 ezer autót gyártó üzem eddig a legrosszabb termelékenységű volt a Fiat öt olaszországi üzeme közül, amelyeknek egyike sem dicsekedhet nagy eredményekkel. A külföldi üzemek sokkal termelékenyebbek: az öt olaszországi gyár 22 ezer dolgozóval 650 ezer autót állít elő évente, a lengyelországi Tychy üzem 600 ezret 6100 emberrel, a brazíliai gyár 730 ezret 9400 dolgozóval. A Fiat a kormány nyomásának engedve vállalta, hogy ennek ellenére jelentősen növeli belföldi gyártását: a 2011 végéig tervezett, összesen 8 milliárd eurónyi beruházásának kétharmadát szánja olaszországi telephelyeire. Tavaly az 1,485 ezer milliárd eurós olasz hazai össztermék (GDP) 11,4 százalékát termelte a Fiat.