Száz kilométerről is megéri Ukrajnába menni tankolni

Vágólapra másolva!
A rekordmagas üzemanyagár következtében ott spórolnak a nagyfogyasztók, ahol tudnak. A BKV és a Volán pénzt fizet a gázolajat megtakarító sofőröknek, míg a fuvarozók a környező országokban tankolnak, szerintük ezzel 20-25 milliárdos adókiesést okozva a költségvetésnek. Mint videónkból kiderül, a személyautósok egy része már letette a kocsiját, míg mások - ha bosszankodnak is - nem tudják nélkülözni az autójukat, akármennyibe kerül is az üzemanyag.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI

29 forintot kapnak a Kisalföld Volán buszsofőrei a megtakarított gázolaj minden literje után


"Nálunk egy forint gázolajár-emelés éves szinten 9,5 millió forint pluszköltséget jelent. Ebből is láthatja, mennyire húsbavágó számunkra az ár" - közölte Hideg János, a Kisalföld Volán műszaki igazgatója. A közepes méretű tömegközlekedési cégnél - amely 2009-ben 1,9 milliárdot költött üzemanyagra - Hideg szerint a veszteségeket növeli még tovább a rekordmagasságú üzemanyagár.

Pénzt kapnak a spórolós buszsofőrök

A 77 százalékban állami tulajdonú Volán-vállalatnál az államilag kötelező normarendszernél is szigorúbb spórolásra ösztönzik a dolgozókat egy bonyolult rendszer szerint, amely meghatározza az elvárt fogyasztást a téli, nyári, városi és közűti forgalomban egyaránt. Emellett minimalizálták a buszok üresjáratát (utasok nélkül jóformán nem moccannak a járművek), és az igazgató szerint nagyon odafigyelnek a buszok fogyasztását befolyásoló műszaki állapotukra is, annak ellenére, hogy járműveik 10,3 éves átlagkora jobb az országos átlagnál. A sofőröket anyagilag is motiválják: minden egyes, a normán felül megtakarított gázolaj literje után 29 forintot fizet nekik a cég.

Hasonló rendszer működik az éves szinten 40 millió liter üzemanyagot elhasználó BKV-nál, ahol a sofőrök mellett a szerelők és az irányítók is pénzt kapnak. Ez úgy működik, hogy az APEH által havonta közzétett üzemanyagár alapján a megtakarított üzemanyag literenkénti árának 52 százalékát fizeti ki a cég megtakarításként. Az összeg 80 százalékát a járművezetők, 20 százalékát pedig az irányítók és a karbantartók kapják. Utóbbiaknál az előző hónapban végzett munkájuk alapján osztják fel a megtakarítás összegét, így ők is érdekeltté váltak abban, hogy a buszok üzemanyag-rendszere takarékosan, optimálisan működjön. A BKV-nál ezzel a módszerrel éves szinten átlagosan 6-8 százaléknyi üzemanyagot tudnak megtakarítani a normához képest. Ennek megfelelően 2009-ben 380 millió forintot fizetett ki dolgozóinak a közlekedési vállalat a megtakarítást ösztönző rendszer keretében.


"Nem kapok levegőt" - autósok a benzinár-rekordról


Emellett a cég a gázolaj beszerzésén próbál sokat spórolni. A közbeszerzésben részt vevő vállalkozások hathavonta versenyeznek a következő félévnyi szállítás elnyeréséért, amelyet az a cég nyer el, amely a Mol mindenkor érvényes nagykereskedelmi árához képest a legnagyobb százalékos kedvezményt nyújtja a BKV részére. Ennek következtében jelenleg is a Mol nagykerára alatt 2,25 százalékkal kapnak egy liter gázolajat. Hogy ez pontosan mekkora összeg, azt sem a BKV, sem a Mol nem árulta el.

A MÁV nem aggódik

Egy cég van, amely a BKV-nál is több üzemanyagot használ fel egy évben: a MÁV-csoport járművei 2009-ben 55,5 millió liter gázolajat nyeltek el. Ennek ellenére a MÁV szerint "nincs közvetlen hatása" a mostani áremelésnek a működésükre. A vasúttársaság ezt azzal magyarázta az [origo]-nak, hogy többéves szerződésük van a Mollal, és a MÁV Zrt. az így beszerzett gázolajat saját kúthálózatán értékesíti tovább a különböző felhasználóknak (MÁV-Trakció Zrt., magánvasutak stb.).

Igaz, hozzátették, hogy a szerződés "nem nyújt garanciát az árváltozások kompenzálására, így az árhatás - akár negatív, akár pozitív irányban - jelentkezhet a végső felhasználóknál". A gázolajat ők is közbeszerzés keretében vásárolják, és mint közölték, "a volumenből és egyéb feltételekből adódóan különböző mértékű (fix plusz változó rész) kedvezményt tartalmaz a megállapodás".

Nem nyilatkoznak a fogyasztási adatokról

Szerettük volna megtudni, hogy az elmúlt hetekben mit tapasztalt a kutaknál a Mol mint a legnagyobb hazai üzemanyag-forgalmazó, de az olajtársaságnál úgy fogalmaztak, hogy "a forgalmi adatokról még korai lenne nyilatkozni, mivel az esetleges tendenciák, valamint az egyéb külső tényezők hatásai (például úgy általában a gazdasági válság okozta hatások) hosszabb távon mutatnak tiszta képet".



Árat emelnek a fuvarozók

"Minden fuvarozó megpróbálja a lehetőség szerinti legolcsóbb, a versenyképességét legkevésbé rontó üzemanyag-vásárlást választani, ami egyértelműen a Magyarországon kívüli tankolást jelenti" - közölte Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT) főtitkára, azzal kapcsolatban, hogy a teherautósok, kamionosok miként húzzák szorosabbra a derékszíjat. Szerinte ez nem csak azt jelenti, hogy a nemzetközi szállítók tankolnak a határon túl, hanem a belföldi fuvarozók jelentős része is átjár gázolajért. Ráadásul a teherautóknak jellemzően nagyobb a tartálya, mint személykocsiknak, ezért messzebbről is megéri elindulni.

Forrás: AFP

A fuvarozók egyre kevesebb hazai kútnál emelik le a töltőpisztolyt (képünk illusztráció)


Dittelék végeztek egy számítást, amely során összevetették a szervezetükhöz tartozó fuvarozó cégek 2009. januári és az idei első havi üzemanyag-vásárlását. A főtitkár azt állítja, akkora a visszaesés, hogy az egész évre kivetítve 2010-ben 20-25 milliárd forintnyi jövedékiadó-kiesést okoz a költségvetésnek csak az, hogy ők nem itthon költik el az gázolajra valót. Ezen felül további adókiesés szerinte, hogy a Magyarországon áthaladó külföldi fuvarozók sem nálunk, hanem a határaink mentén, külföldön tankolnak. Megkerestük ezzel kapcsolatban a Pénzügyminisztériumot, de eddig nem válaszoltak a kérdésünkre.

"Részünkről áremelés várható. Nem tudunk mit tenni, át kell terhelni ezt a pluszköltséget a megrendelőkre, mert már nem tudják lenyelni a cégeink" - fogalmazott Dittel. Mint mondta, tavaly év eleje óta sorra függesztik fel hat hónapra (eddig lehet a biztosításokat jegelni) a cégeik működését a vállalkozók, "és vannak, akik a fél év letelte után végleg bezárják a boltot".

350 kilométerről sem fizetünk rá

Mint videónkból kiderül, a személyautóval közlekedők között is akadnak, akik letették a kocsijukat a régióban legmagasabb üzemanyagár miatt. A hazai benzin- és gázolajár már annyival felette jár például a térségben legolcsóbb ukrán áraknak, hogy megéri számolgatni, mekkora az a távolság, ahonnan egy alacsony fogyasztású, ámde lehetőleg nagy tartállyal rendelkező személyautóval érdemes Ukrajnába menni tankolni. A ráfordított időt nem néztük, mint ahogy a jármű kopását sem, takarékos haladással számoltunk, miközben a fizetős autópályát elkerültük a képzeletbeli út során.

Az új Audi A4 2.0 TDI motoros változatát 64 literes tankkal szerelik, vegyes fogyasztásnak a gyár 5,6 litert ad meg száz kilométerenként, de számoljunk 7 literrel. A 298 forintos itthoni dízelárral ellentétben az ukrán oldalon átszámolva csak 164 forint egy liter, így egy telitankolás ára itthon 17 880 forint, míg keleti szomszédunknál csak 9840. A telitankolást számítsuk kereken 60 liternek, hiszen nem autózzuk ki az utolsó pár litert.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

380 millió forintot fizetett ki a BKV tavaly az ügyes sofőröknek, szerelőknek és irányítóknak


Egy tankkal úgy 850 kilométert tehetünk meg, a 8040 forintnyi árkülönbözetből 49 liter üzemanyag jön ki még, tehát ha Audink tulajdonosa nem lakik 350 kilométernél messzebb az ukrán határtól, akkor nullszaldós a tankolás. Vagyis az a bizarr helyzet, hogy ha a fővárosból indulunk az A4-essel Záhony irányába, akkor sem vesztünk a tankoláson. Vagyis logikusan gondolkodva, ha oda-vissza nem megyünk többet 100 kilométernél, akkor bőven megéri az utazás.

Tízmilliós Audi helyett sokkal többen járnak a jelenleg futó 1,3-as Suzuki Swifttel, így nem hagyhattuk ki, hogy kiszámoljuk, honnan éri meg elindulni, hogy az átlagban 7,8 hrivnyás árú 95-ösből tankoljunk. A benzines Swift tankja 45 literes, fogyasztásnak számoljunk kerek 6 litert. A 318 forintos benzinár mellett itthon 12 720 forintból tudjuk teletölteni a kocsit, míg a kinti 193 forintos árral számolva 7720 forint egy telitank. Az árkülönbözetből 25 liternyi ukrán benzin jön ki, amivel több mint 400 kilométert tehetünk meg. Tehát egy Swifttel sem fizetünk rá, ha 200 kilométeres távolságból megyünk Ukrajnába tankolni. (A fentieket úgy számoltuk, hogy eleve az olcsóbb, ukrán üzemanyag van a kocsikban, tehát valójában mindez csak egy ukrajnai tankolás után, a második tankolástól helytálló.)

Növekedett az üzemanyag-turizmus

Megkérdeztük a vám- és pénzügyőrséget (VPOP) is, milyen hatással van a határmenti benzinturizmusra a soha nem látott hazai üzemanyagár. A VPOP szerint januárban megnövekedett a forgalom a magyar-ukrán határszakaszon "a karácsonyi áremelés, illetve a januári jövedékiadó-emelés miatt". Februárban ugyanakkor valamelyest visszaesett a forgalom, de még így is magasabb a VPOP szerint az egy évvel korábbi februári forgalomnál.. Ukrajna után Romániába mennek a legtöbben tankolni, de amióta az ország tagja az Európai Uniónak, nincs vámellenőrzés, így a vám- és pénzügyőrség nem rendelkezik olyan határforgalmi adatokkal, amelyekből megállapítható lenne az üzemanyag-turizmus mértéke.