Letették a kecskeméti Mercedes-gyár alapkövét

Vágólapra másolva!
A mai nappal hivatalosan is beindul a Mercedes-Benz történetének egyik legnagyobb beruházása. A Kecskemét melletti gyárban két év múlva indul be a próbaüzem, fénykorában 2500 munkás évente 150 ezer autót fog gyártani.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Megadták a módját az alapkőletételnek. A kecskeméti lesz a Mercedes-Benz első kelet-európai üzemegysége
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a Mercedes-Benz magyarországi szerepvállalása: a mai napon ünnepélyes keretek között elhelyezték a cég kecskeméti gyárának alapkövét. Az eseményen Bajnai Gordon miniszterelnök, dr. Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere mellett jelen volt Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi-üzletágának ügyvezető igazgatója, valamint Michael Frieß, a gyár leendő igazgatója.

A Daimler AG még 2008 nyarán döntött úgy, hogy Magyarországon építi meg legújabb gyárát, amellyel elsősorban a prémium kategóriájú kompakt gépkocsik szegmensében kívánja erősíteni eddigi pozícióit. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy a következő generációs A és B osztályú modelleket itt fogják gyártani, valamint a hírek szerint két további kompakt modell is várható. Az új gyár a Daimler rastatti (Németország) kompakt gépkocsikat gyártó üzemével fog együttműködni, de a négy modell közül egyet kizárólag Magyarországon fognak előállítani.

A Mercedes-Benz körülbelül 800 millió eurót fektet be a magyarországi új üzembe, amelyhez a magyar állam is jelentős, 111,5 milló eurós anyagi támogatást nyújt. Ezzel egyidejűleg a Mercedes-Benz a rastatti gyártóhelyen is ugyancsak több százmillió euró nagyságrendű befektetéssel járó bővítést hajt végre.

A cég idén júliusban vette meg a Kecskemét mellett található 440 hektáros területet, ahol a mai nappal hivatalosan is elkezdődött az építkezés. Már ez is hatalmas munkaerőt mozgat meg, hiszen a gyár felépítésében körülbelül 1500 munkás vesz részt. A tervek szerint 2011-ig már minden üzem felkészül a próbaüzemre, ekkor már elkezdődhet az előszériás modellek gyártása is. A szériagyártás beindítását 2012-re időzítik a németek, összesen 2500 új munkahely jön létre a kecskeméti gyárban, de ennél sokkal többel lehet számolni a beszállítóknál. Az első 300 alkalmazott felvétele még idén megtörténik.

Rainer Schmückle hangsúlyozta, hogy 2010-től már megkezdődik a beszállítók kiválasztása, és ebben a versenyben a magyar cégek komoly eséllyel indulhatnak, hiszen nagy előnyt jelent a logisztikában a környékbeli elhelyezkedés. Sőt, a beszállítóknak arra is van esélyük, hogy a rastatti gyárba is értékesíthessenek. Az új üzem jelentősen hozzájárul a német cég versenyképességének növeléséhez, az új piacok meghódításához. Arra számítanak, hogy lassan a környékbeli piacok is kilábalnak a válságból - Ázsia pedig már most is növekszik -, de akkor is szükség lesz a kompakt méretű autóikra.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A fényezőműhellyel kezdik el az építkezést


A kecskeméti polgármester, dr. Zombor Gábor szerint pszichológiai értelemben jót tett a városnak a Mercedes-Benz érkezése. A németek megelőlegezték a bizalmat, a kecskemétiek pedig bebizonyították, hogy érdemesek rá. A város már elkezdte az oktatás átalakítását, felgyorsította az engedélyeztetést, a jövőben a beruházás hatására jelentős betelepülésre számítanak.

A Mercedes-Benz részéről kiemelték, nagyszerű fogadtatásban részesültek Kecskeméten, és az első szándéknyilatkozat óta a magyar fél folyamatosan igazolja, hogy jól döntöttek. Bár a gyár megépítésének terve még a válság kirobbanása előtt született, és a válság hatására a cégen belül is voltak viták a megvalósításról, a magyar fél rengeteget segített a megvalósításban. Mindkét fél betartott minden határidőt és ígéretet, és az engedélyeztetés is gyorsan, bürokráciamentesen ment.

Schmückle elmondta: a magyar kormány új törvényekkel segített abban, hogy elhallgathassák a cégen belüli kétkedőket. Szerinte Kecskemét a legjobb hely, ahol a stratégiai beruházásukat megvalósítsák, hiszen Magyarország és Európa közepén van. Az ilyen tervekben pedig nem spórolnak, ez egy példamutató üzem lesz, amelyet már 12 hónap múlva meg is csodálhatunk.

Bajnai Gordon miniszterelnök inkább azt hangsúlyozta, hogy ez az együttműködés a bizalomról szól. Egyrészt a jövőbe vetett bizalomról, másrészt a magyarokba fektetett bizalomról. Magyarország kemény munka árán nyerte el ezt a tendert, egész Európa irigykedik. Elsősorban az infrastruktúra dönthetett Kecskemét mellett, valamint az a tény, hogy a magyar fél mindent határidőt, ígéretet betartott. Természetesen a szakképzett munkaerő a legfontosabb, amivel már rendelkezünk, de a Kecskeméten már most elkezdődött az oktatás átalakítása, a régióban hosszútávon biztosítva lesz a minőségi munkaerőképzés a Mercedes-Benz számára.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

800 millió eurós beruházás kezdődött el. 1500 ember dolgozik az építkezésen, 2500 kap majd munkát a gyárban


A miniszterelnök is megmelítette, mennyire jó együttműködés alakult ki a Daimler, Kecskemét és a magyar kormány között. Szerinte ez példaértékű Magyarország számára - ha minden várossal ilyen jól tudnánk együttműködni, akkor nem itt tartanánk - mondta. A németek a válság ellenére is kitartottak mellettünk, fontos, hogy a Daimler is megtalálja a számítását, de a magyaroknak is sokat jelent ez a beruházás.

Az ünnepélyes alapkőletétel előtt Rainer Schmückle még megjegyezte: "Bizonyára tudják, hogy Kecskemét testvérvárosa Rüsselsheim, ahol egy másik német márka, az Opel székhelye van. Ez csak valami történelmi tévedés lehet" - viccelődött.

Nem öt-tíz évre terveznek, a márka százéves története során még egyik gyárát sem zárta be, így Kecskeméttel is hosszútávra gondolkodnak. Egyelőre a következő három évre koncentrálnak, a tapasztalatokból döntik majd el, lesz-e további beruházásuk. A stratégiai beruházás nagyon fontos lesz a Daimler életében is, hiszen Kecskemét Magyarország és egyben Európa közepe.

Végül az ünnepélyes alapkőletétel következett: egy kis pénzt, egy mai újságot, valamint az alapító okirat és az építési engedély másolatát helyezték el az utókornak. Ezzel kezdetét veszi az építkezés, először a fényezőműhelyt húzzák fel.

Bár hivatalosan a munkálatok csak most kezdődtek el, de az előkészületek már megtörténtek. A leendő gyárhoz vezető utat már megépítette Kecskemét, az épületek helyét is kijelölték, a telek rendezése is nagyjából megtörtént.

A kecskeméti lesz a vállalat első kelet-európai üzeme.