A háború előtti Weiss Manfréd művek államosításával 1949 novemberében alakult meg a Csepel autógyár.
A kezdéskor Steyr licencen alapuló teherautó-gyártás hamar felfutott, a Csepel teherautók nemcsak hazánkban, hanem számos más országban is közkedvelt, tartós darabok voltak. A Csepelekhez köthető, kissé elfeledett történet, hogy 1956-ban három, D420-asból átalakított változattal a kínai Lancsauból a Himalájáig jutottak: a HD-420 jelű konstrukciót kifejezetten magashegyi használatra tervezték (a HD a hegyi dízel rövidítése, a 420-as a 4,2 tonnás teherbírásra utal), az oxigénhiányon Roots-kompresszorral próbáltak enyhíteni. A tizenhárom fős csapat nyolc nap alatt teljesítette a 2244 kilométeres távot. (Erről videós összeállítást is láthatnak a Múlt-kor cikkében, 15:40-től.)
A hetvenes évektől kezdve a magyar járműipar számára a KGST piacának buszokkal való ellátása volt a fő feladat, így a saját konstrukciók fejlesztése helyett a Csepel Autógyár az Ikarus beszállítója lett. A kilencvenes években az Ikarus csődjével a Csepel is a csőd szélére került. A szigetszentmiklósi iparterületen több cég működik ma is, de csak kettő tevékenykedik az autóiparban.
A jubileum alkalmából október 10-én 10 órakor háromnapos programsorozat kezdődik előadásokkal, Csepel teherautók, Csepel alvázra épülő Ikarus autóbuszok és Csepel főegységek kiállításával.
Az előadások október 10-én, a Gyártörténeti Múzeumban, 10 órakor kezdődnek: A kiállítás nyitva tartása: Az ingyenes rendezvényt Szigetszentmiklóson, az ÁTI-Sziget Ipari park főterén tartják. További információ a 24/406-120-as telefonszámon kapható. |