Másodjára lesz 12 órás verseny a Hungaroringen

Vágólapra másolva!
Várhatóan negyven autó áll majd rajthoz az október 10-én délelőtt 10 órakor rajtoló második hungaroringi 12 órás versenyen. A mezőny igen sokszínű lesz: a Porschék, Aston Martinok és BMW-k között Suzukik, Fordok és Seatok küzdenek majd a helyezésekért. A rangos nemzetközi mezőnyben előreláthatólag nyolc magyar csapat indul, köztük a nürburgringi 24 óráson kiválóan szereplő BMW Team Hungary with EfficientDynamics is. 
Vágólapra másolva!

Másodszor rendezik meg a Dubai 24h nevű versenysorozathoz tartozó 12 órás hosszú távú versenyt a Hungaroringen, amely eredetileg 24 órás verseny lett volna, de a környékbeli önkormányzatok nyomására végül 12 órás hosszúságú lett. Az első évben még nem volt túl nagy az érdeklődés: egy-két neves külföldi alakulat mellett a magyar nevezők töltötték ki a rajtrács egyharmadát. Idén változhat a kép, hiszen az előzetes nevezések alapján körülbelül negyven indulóra lehet számítani, ebből nyolc magyar csapat.

Forrás: www.24hungaroring.com

Az már teljesen biztos, hogy a versenyen elindul a BMW Team Hungary with EfficientDynamics csapata, amely igen kiváló eredményt ért el májusban a világ legnehezebb 24 órás versenyén, a nürburgringi 24 óráson. A gyári BMW 120d-vel induló csapat ötödik lett saját kategóriájában a hírhedt Nordschleifén rendezett versenyen. Szakmai berkekben azért értékelik különösen nagyra ezt az eredményt, mert a csapat egy műszaki hiba miatt a több mint kétszáz induló mögül vághatott neki a versenynek. Ezek után a csapat tagjai rendre kategóriaelső időket futottak, és a verseny felére már átvették a kétliteres dízelek között a vezetést. Jött azonban az újabb komoly műszaki probléma, több mint másfél órát töltött a bokszban a versenyautó, de végül a kategória ötödik helyen beért. Ezen a versenyen már az is hatalmas eredménynek számít, ha valaki végigbírja a 24 órát, ez a magyar csapatnak már első alkalommal sikerült.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

Természetesen a magyar helyszín miatt több magyar résztvevő is lesz, bár a pontos lista valószínűleg csak a verseny előtti pénteken alakul ki. Sok csapat ugyanis előre leadja nevezését, de előfordulhat, hogy a versenyen valamilyen műszaki vagy anyagi természetű gond miatt végül mégsem tud indulni.

Az abszolút értékelésben talán a Bovi Motorsport Silver Stingje érheti el a legjobb eredményt, amelyben a szokásos pilóták mellett ezúttal szerepet kap Talmácsi Gábor is. Az előzetes nevezési listán még nem szerepel, de a hírek szerint a Zengő Motorsport is indít egy gyári felkészítésű Seat Leont, amelyben lehetséges, hogy a friss Seat Eurocup-bajnok Michelisz Norbert ül majd két másik Európa kupás élmenő társaságában. Tavaly a kisautók között nagy csatát vívott Zentai Sándor Hayabusa-motoros Suzukija, valamint az Endurance Club Hungary Ford Fiestája, a hírek szerint mindkét csapat ott lesz az idei rajtnál, és ismét a kiskategória (A2) megnyeréséért küzdenek. Számukra is nehézséget jelent majd, hogy egy kategóriába sorolták őket az elvileg erősebb turbódízel autókkal.

Dízelből turbós benzines

Egyelőre még nem tisztázott, hogy a BMW Team Hungary csapata indulhat-e a dízel kategóriában, a verseny rendezője jelen állás szerint a csapat autóját a kétliteres turbós benzinesek közé sorolta. Erre azért került sor, mert ezen a versenysorozaton egészen érdekes szabályokat alkalmaz a verseny szervezője. Elvileg a kétliteres dízel kategóriában 2:07-es köridőnél jobbat nem lehet elérni - ami autósportban nehezen értelmezhető kikötés -, miközben a tavalyi verseny kategóriagyőztes BMW 120d-je 2:01-es körökre is képes volt azon a versenyen. Ezért aztán túl gyorsnak tekintették a magyarok 120d-jét, és átsorolták a benzines kategóriába. A magyar csapat egyeztet még az ügyben.


Forrás: www.24hungaroring.com

A magyar bajnokság mezőnyéből indul még a GFS színeiben egy Porsche 911-es, valamint egy Lotus Exige is. Ez utóbbi egyébként a beharangozott Lotus Kupa alapjául szolgáló kupás versenyautó tesztje is lehet, bár egyelőre nem dőlt el, hogy jövőre lesz-e Lotus Kupa. A Proex Motorsport Ferrarijára is lehet számítani ezen a versenyen, valamint a nem hivatalos BMW Team Hungary is beadta nevezését, ők egy saját fejlesztésű M3-as BMW-vel indulnának.

Nordschleife után Hungaroring

A hungaroringi futam előtt a BMW Team Hungary with EfficientDynamics sajtótájékoztatóján a két verseny hasonlóságairól és különbségeiről lehetett beszélgetni a csapat tagjaival. Mindenekelőtt azonban Henning Putzke, a BMW Magyarország ügyvezető igazgatója beszélt a BMW Team Hungary terveiről, hiszen a hírek szerint a nürburgringi bemutatkozást nem csak a magyarok értékelik sokra.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

"A múlt héten Münchenben jártam a BMW Motorsportnál, és arról számolhatok be, hogy a magyarországi programunk, a magyar csapatunk őszintén felkeltette még a BMW Motorsport részlegének és az igazgatótanácsának érdeklődését. Rajtunk tartják a szemüket, hiszen nagyra értékelik azt a teljesítményt, amit a Nürburgringen nyújtottunk" - kezdte beszédét Henning Putzke. "A jövőről még nem tudok konkrétumokat mondani, de a reakciók arra ösztönöznek, hogy mindenképpen folytassuk ezt a sikeres programot."

A hungaroringi versenynek már sokkal komolyabb esélyekkel vághat neki a Palik László, Vida János, Walter Csaba és Wéber Gábor összetételű magyar csapat. Ahogy a pilótanégyes, úgy a csapat további összetétele sem változik. A BMW Team Hungary with EfficientDynamics erre a versenyre a kategóriagyőzelmet tűzte ki maga elé, de az abszolút értékelésben is szeretnének minél előbbre végezni.

A versenyautó: BMW 120d

A Palik-Vida-Walter-Wéber-csapat egy, a BMW Motorsport által biztosított és a Schubert Motorsport által felkészített ötajtós BMW 120d modellel vág neki a küzdelmeknek. Az autó versenyváltozata komoly utcai alapokkal rendelkezik, hiszen az orrában ugyanaz az egyturbós motor dolgozik, mint a széria 120d-ben. Ebben azonban a módosítások miatt hivatalosan 245 lóerőre képes a blokk, valójában körülbelül 260 lóerős teljesítményről beszélhetünk az utcai kivitel 177 lóerejével szemben. A motor forgatónyomatéka 450 Nm, amely szintén nem hivatalos adatok szerint már inkább az 500 Nm környékén lehet. Ez a hatalmas nyomaték nem a normál utcai turbódízeleknél megszokott 2000-es fordulaton jelentkezik, hanem igen későn, körülbelül 3000-es fordulatszámnál. Cserébe egészen 4600-ig nagyon gyorsan felforog a motor, amely meglepetésre az utcai autó hatfokozatú kézi váltójához kapcsolódik. Az ugyanis annyira megbízható, hogy még a versenyautóban is tökéletesen üzemel. A csapat anyagi hátterét a BMW Magyarország biztosítja.


Forrás: www.24hungaroring.com

Annak ellenére, hogy a Hungaroringen csak körülbelül negyven autó áll rajthoz, ugyanúgy nem várhatók tiszta körök a versenyzőktől, mint a Nordschleifén; ott a 25 kilométeres távra oszlott szét a közel 200-250 autó, itt a közel négy kilométeren halad majd negyven.

"Vagy te támadsz, vagy téged támadnak, vagy egyszerre mindkettő" - mondták a BMW-s magyar versenyzők. Szerintük a 120d-re ez különösen igaz lesz, mert a kocsi gyorsabb a kanyarokban a nagyobb motorral szerelt és erősebb versenyautóknál is, ugyanakkor a célegyenesben lassabb azoknál. Tehát az is előfordulhat, hogy miközben valamelyik kanyarban sikerül megelőzni egy-egy Porschét, az a célegyenesben visszaveszi a pozícióját.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

A Hungaroring adottságaiból következően eleve nehezebb lesz előzni, a versenyzők kevesebbet tudnak majd pihenni az autóban és kevesebbet tudnak beszélni a bokszban a számítógépet figyelő csapatfőnökkel. Lazítani és kommunikálni is leginkább a hosszabb egyenesekben lehetett a Nordschleifén, amire itt a versenyzők szerint kevesebb lehetőség lesz, hiszen a Hungaroringen mindössze egy 800 méter hosszúságú egyenes van. Wéber Gábor szerint itt megállás nélkül koncentrálni kell majd, és állandó fizikai megterhelésnek lesznek kitéve, összességében viszont mégis könnyebb lesz a verseny, hiszen csak feleannyit kell vezetniük.

Mindig sokat lehet nyerni vagy veszíteni a hosszú távú versenyeknél a tankolással és a pilótacserével. A magyar BMW-csapat hat-nyolc etapot tervez, minden kiállás a sofőr cseréjével kezdődik, majd a tankolózónába hajt a pilóta üzemanyagért. Vida János szerint a verseny előtti napokban gyakorolják majd a cserét, a cél az, hogy egy percen belülre hozzák a szintidőt. A tankolás időtartamát ugyanakkor két percben minimalizálták a rendezők, tehát hiába tudják gyorsabban teletölteni a BMW hatvanliteres tankját, nem indulhatnak vissza korábban a pályára.

A Hungaroring

A mogyoródi pálya természetes völgyben fekszik, ahol egy karéj formájában ötven hektáros lelátó öleli körül, emiatt a nézőtér bármely pontjáról a versenypálya nyolcvan százaléka belátható. Teljes hossza az 1986-os átadáskor 4013,7 méter volt, azóta többször átépítették, most 4381,08 méteres. A legkisebb ívsugár 20, a legnagyobb 400 méter, a célegyenes teljes hossza 788 méter, itt az elérhető legnagyobb sebesség Forma-1-es autóval közel 320 km/óra. A versenypálya szélessége a célegyenesben 15 méter, a többi szakaszon 10-11 méter. A versenypálya legalacsonyabban és legmagasabban fekvő pontja között a relatív szintkülönbség 36 méter, a legnagyobb emelkedő 6,2 százalékos, míg a legnagyobb esés eléri a 7,0 százalékot.

Forrás: www.24hungaroring.com

Az előzetes nevezési lista szerint a tavalyi abszolút győztes BMW Z4 M mellett többek között Porsche 911, Mitsubishi Evo X, Aston Martin V8 Vantage, Volkswagen Golf R, Ferrari F430, Lotus Exige, Ford Fiesta ST és Mustang, valamint Renault Clio és Suzuki Swift is indul. Saját kategóriájának megnyerése mellett a BMW Team Hungary with EfficientDynamics szeretne az abszolút versenyben nem sokkal az idén is esélyes Schubert csapat Z4-es BMW-je mögött befutni, amiben a pálya kiváló ismerete segítheti a versenyzőket.

A hungaroringi 12 órás verseny ingyenesen látogatható. A rajt október 10-én, szombaton délelőtt 10 órakor lesz.

A BMW Team Hungary with EfficientDynamics médiapartnere az [origo]. Vida János az [origo] autó rovatának munkatársa.