Ezentúl ki vesz A4-est? - Audi A5 Sportback menetpróba

Vágólapra másolva!
Bizonyára egy nagy csapat szakembert foglalkoztat az Audi arra a feladatra, hogy árgus szemmel lessék, hol lehet még egy kis piaci rést találni. Örömmel jelentem, találtak egy kis űrt, és azzal a lendülettel gyorsan le is fedték - megérkezett az ötajtós A5, vagy ha úgy jobban tetszik, az A4 kupésított változata, amely nem mellesleg egy remek autó lett.
Vágólapra másolva!

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Laposabb, szélesebb és hosszabb egy A4-esnél
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A jelek szerint a négyajtós kupé a legújabb meghódítandó terület az autógyáraknak, amelyeknek úgy jön minden újabb és újabb semmiből kreált kategória, mint egy falat kenyér. Ezen a téren a Mercedes CLS-e tekinthető úttörőnek, amelynek sikere természetesen a konkurencia étvágyát is felkeltette. A Volkswagen a Passatból faragott négyajtós kupét, ami után már csak idő kérdése volt, hogy mikor jelentkezik valami hasonlóval a német mamutcég többi márkája is. Bár ha jobban belegondolunk, igazából az a nagy kérdés, miért is nem a nagyobb presztízzsel bíró Audi rukkolt elő elsőnek valami hasonlóval. Akárhogy is mozognak a VW-csoport belső rugói, az biztos, hogy idén augusztustól a négykarikás márka is kínál négyajtós kupét az A5 Sportbackkel, amelyet jövőre követ az egy számmal nagyobb A7 négyajtós kupé.

Az A5 Sportbacket nézegetve rögtön adja magát a kérdés: mi a csuda szükség volt rá? Hiszen mind méreteivel, mind külsejével nagyon hasonlít az A4 szedánra, ám ez a dilemma egészen addig tart, míg tényleg egymás mellé (montázsunkon: fölé) nem állítjuk a két autót.

Forrás: [origo]

Felül az A4, alul az A5 Sportback


A Sportback laposabb, hosszabb és ami a legfontosabb, jóval elegánsabb és sportosabb az A4-nél, és mindezeket úgy teszi, hogy alig csorbult a használati értéke. A csomagtartó mérete (480 liter) például majdnem akkora, mint az A4 kombié, és ez az ülések lehajtásával 980 literesre növelhető. Természetesen a kupésan lejtő tetővonal miatt egy fagyasztó így sem fér be, de egy lapra szerelt IKEA szekrényt azért begyömöszölhető.

Elölről és hátulról alig lehet megkülönböztetni a Sportbacket a kupétól, oldalról viszont már nem csak a két plusz ajtó jelzi a különbséget, hanem a megváltozatott tetőív is. Kár, hogy a tervezők nem éltek azzal a ziccerrel, hogy valahogy - például Alfa Romeo 156 - eltüntessék a két hátsó kilincset, mert úgy még nehezebben lehetne kiszúrni a Sportback ötajtós mivoltát.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Dupla kipufogó csak a nagyobb motorokhoz jár


Ha már itt tartunk, hadd rúgjak még egyet a kilincsekbe: elhiszem, hogy részegységeket csak nagy számban gazdaságos legyártani, de szerintem ez a karosszéria megérdemelt volna valami egyedibb, szebb ajtónyitó mechanizmust is. Ezek a kilincsek lehet, hogy egy VW Polón fel sem tűnnek, de a Sportback oldalán valahogy idegenül néznek ki és ráadásul elterelhetik a figyelmet az egyik legszebb formai megoldásról, a kólásüvegszerűen hullámzó övvonalról. Bár az A5 kupé és vele együtt a Sportback egy alapvetően lapos és széles autó, az Audi formatervezői egy csomó optikai trükköt bevetettek, hogy még szélesebbnek tűnjön a karosszéria. Ez főleg hátul látványos az elnyújtott, LED-ekkel kitömött hátsó lámpákkal és a lökhárító aljában kialakított ál-diffúzorral. Ránézésre a Sportback szinte ráfolyik az útra, ahonnan le sem lehet robbantani.

Bár az A5 Sportback a háromajtós kupé műszaki alapjait örökölte, a tengelytáv (2810 mm) hat centiméterrel nőtt a kupéhoz képest, aminek elsősorban a hátsó utasok örülhetnek. Akárcsak a Passat CC esetében, a Sportback hátuljában is csak két főre alakította ki ülést, de az a két utas legalább komporomisszumok nélkül, kényelmesen utazhat. A 187 centis magasságomhoz állított első ülés mögé huppanva a fejem fölött még bőven volt hely, és a térdem előtt is bő arasznyi hely tátongott - egy kupéhoz képest fejedelmi, de egy középkategóriás szedánhoz képest is nagyvonalú a helykínálat.

A Sportback kupés jellegét erősíti, hogy az ajtók keret nélküliek, cserébe viszont meglehetősen vastagok, és trezorszerű puffanással záródnak. "A van benne anyag"-érzés persze nem csak itt érhető tetten, hanem akkor is, ha megmarkoljuk a vastag, háromküllős kormányt, és belesüppedünk a sportülésekbe. Amíg a BMW leszokóban van a sofőr felé forduló középkonzolról, addig az Audi kezd rákapni, így olyan érzésünk lehet, mintha körénk építették volna az utasteret. Aki ült már A5 kupéban, vagy A4-ben, nem fog nagyon meglepődni, hiszen ugyanaz a műszerfal fogadja. Ez persze nem feltétlenül baj: minden kézreáll, ergonómikus, pillanatokon belül meg lehet tanulni és szokni a különböző funkciók kezelését.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Hat centimétert nőtt a tengelytáv a kupéhoz képest


A Sportback kezdetben az alábbi három-három dízel és benzines motorral rendelhető, de 2010 közepére további három kisebb és olcsóbb motort ígér a gyár. Ezek között lesz egy 160 lóerős, 1,8 literes turbós benzines és egy 143 lóerős, kétliteres TDI.

2.0 TFSI2.0 TFSI 3.2 FSI 2.0 TDI2.7 TDI3.0 TDI
Meghajtáselső kerékquattroquattroelső kerékelső kerékquattro
Teljesítmény, kw (LE)132 (180)155 (211)195 (265)125 (170)140 (190)176 (240)
Nyomaték, Nm 320/1500350/1500 330/3000350/1750400/1400500/1500
0-100 km/óra, s8,16,66,68,78,26,1
Végsebesség, km/óra233241250228235250
Átlagfogyasztás, l/100 km6,57,49,35,26,06,6


A nemzetközi menetpróbán a dízel és benzines kínálat csúcsát, a háromliteres, összkerekes dízelt és az ugyancsak quattro 3,2 literes benzinest sikerült kipróbálni. Mindkét motor és a hajtáslánc is jól ismert darab, csalódást ezúttal sem okozott egyikük, azonban szentségtörés vagy sem, a hathengeres dízel messze jobb választásnak tűnik. Nyomatékosabb, fele annyit fogyaszt, ráadásul az Audi mérnökeinek sikerült azt elérniük, hogy dízeles kerregés helyett csak a hathengeres morajlás jusson el az utastérbe. Toszkána tükörsima szerpentinjein nem sok minden derült ki az összkerék-meghajtás előnyeiről, az viszont egyértelműen érződött, hogy a Sportback jóval stabilabb és feszesebb egy "mezei" A4-esnél. Ez a Thököly úton nem biztos, hogy jól jön majd, de a világ azon pontjain, ahol nem ismeretlen fogalom a jó minőségű úthálózat, minden bizonnyal értékelik majd.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Jövőre érkeznek az olcsóbb motorok


Ami az árakat illeti, a Sportback olcsóbb lesz, mint a háromajtós kupé, de drágább, mint az A4 szedán. Részletes árlistát csak a hazai forgalmazás kezdetére, azaz mintegy két hét múlva ígért az importőr, annyit azonban elárultak, hogy a 170 lóerős TDI 10,5 milliótól indul, míg a jövőre megjelenő 1,8 turbós benzines indulóára 9,9 millió lesz. Egy ugyanilyen motorral szerelt A4-es jelenleg 8,78 millióba kerül, ám ez így még nem jó viszonyítási alap, mivel a Sportbackhez számos olyan dolog alapáron jár, ami az A4-es esetében extra, így az árkülönbség tíz százalék alatt lesz, ami már elgondolkodtató a szebb forma és élvezetesebb vezethetőség javára.

Akárcsak a kupét, az Sportbacket is szépen fel lehet még szerelni az Audi végtelen hosszúságú extralistájából, a sokhangszórós csúcshifitől kezdve az állítható futóműig terjed a választék a kedves vevők igényei és lehetőségei szerint. Kedves vevőből egyébként nincs hiány, több mint ezer megrendelés futott be világszerte eddig a Sportbackre - kizárólag az eddig megjelent képek alapján. Magyarországon mintegy húsz A5 Sportback eladásával számolnak az év végéig.