Jobbat kívánni sem tudott volna Hirvonen: ő áll az élen, Loeb kiesett. Amíg versenyben volt a világbajnok, addig is - ha csak tizedekkel is - a finn volt a gyorsabb
Amikor tavaly nyáron összeállította a 2009-es versenynaptárt az FIA, és bevette Lengyelországot a rali-vb futamok helyszínei közé, már lehetett sejteni, hogy sok érdeklődő lesz. A valóság még a várakozást is felülmúlta, a szemerkélő eső ellenére is több mint tízezer nézőt vonzott a csütörtök esti szuperspeciál. A szinkronpályás szakaszon Petter Solberg volt a leggyorsabb, minimális előnnyel térhetett nyugovóra Loeb és Hirvonen előtt. A világbajnok autója a 2,5 kilométeres pálya végére túlmelegedett, még az sem volt biztos, hogy másnap el tud majd rajtolni a francia.
A péntek reggeli szervizben tizenöt percük volt a szerelőknek, hogy megoldják a problémát. Meg is lett a hiba oka, az egyik hűtőventillátor romlott el, gyorsan ki is cserélték. Az első valódi gyorsasági megmutatta, mire lehet számítani a hétvégén: rettentő gyors pályák, és szoros csata Hirvonen és Loeb közt. Kezdésnek a finn volt fél másodperccel jobb riválisánál, mögöttük csapattársaik, Latvala és Sordo következtek. Az ötödik helyen álló Petter Solberget pedig már a fiatal Mikkelsen szorongatta a Skoda WRC-vel, köszönhetően kedvező rajtpozíciójának. A gyári Citroënek műszerei ismét túlmelegedést jeleztek, ám ezúttal nem műszaki hiba, csupán a hűtőt eltömő murva okozta a problémát, melyet a pilóták gyorsan eltávolítottak. A második szakaszt megint Hirvonen nyerte, de ismét csupán tizedekkel végzett Loeb előtt. Remek időt autózott Novikov, aki negyedik lett, és ezzel Sordót is lehagyta, valamint Holowczyc, akinek a kedvéért ezrek jöttek a pályák mellé. A lengyel egy hetedik időt tudott felmutatni, és megelőzte alkalmi csapattársait, Wilsont és Henning Solberget is.
Következett a nap leghosszabb gyorsaságija, amely rögtön meglepetéssel kezdődött: Loeb egy teljesen ártatlannak tűnő szituációban elkapott a jobb első kerékkel egy földben megbúvó fatönköt, amely erősebbnek bizonyult a C4 WRC futóművénél, és kitörte azt. A tuskó nem volt felírva az itinerbe, és - amint a belső kamerás felvételen később bizonyította - abszolút nem is látszott. Valószínűleg ha Loeb nem megy neki, más tette volna, mindenesetre az elsőként odaérő Hirvonen onnantól sokkal óvatosabban vezetett, ahogy utána a többiek is. Novikov is kiesett a gyorsasági után, nem sokkal a cél előtt próbált egy balos kanyart nagyjából kétszer olyan sebességgel bevenni, mint lehetett volna, ő is jobb első futómű nélkül maradt. Ugyan még kivergődött a beíróig, de fel kellett adnia a pénteki küzdelmeket.
Sordora marad a Citroën csapat gyártók közti első pozíciójának megvédése. A spanyol harmadik, de úgy tűnik, nem tudja a lépést tartani a gyári Ford pilótákkal
A szervizparkban alkalom nyílt értékelni a délelőtt történéseit, a Ford csapatnál azonnal összeült a haditanács. Malcolm Wilson - ahogy Görögországban is - fokozott óvatosságra intette pilótáit, hiszen Loeb kiesésével Hirvonen átveheti a vezetést összetettben, ráadásul a Ford is behozhatja a Citroënt a gyártók közt. Latvala azonnal megkapta az utasítást, mely szerint nem versenyezhet csapattársával.
Délutánra a pályák állaga alaposan leromlott, helyenként eléggé kijárta a mezőny. Az első szakasz ismétlésén a megmaradt három gyári autó szinte egyforma időt ért el, összetettben Mikkelsen következett mögöttük, szorosan nyomában a Solberg fivérekkel. A következő pályán Hirvonen nagyon elemében volt, majdnem 130 km/órás átlagot ért el, és több mint nyolc másodpercet vert Latvalára és Solbergre. Teljesítménye előtt vetélytársai is elismeréssel adóztak, akik közül Petter Solberg megelőzte Mikkelsent. Az ifjonc alatt a napi utolsó szakaszon megállt a Skoda, így mindenki feljebb ugrott eggyel.
Tízezrek látogattak el a pályák mellé, többek között Holowczyc miatt. Alkalmanként már meg tudta előzni csapattársait a helyi hős, de még nincs pontszerző helyen. Szombaton tovább gyorsulhat
A Lengyel-rali izgalmas első napja után Hirvonen vezet, majdnem kilenc másodperccel a rá veszélytelen Latvala előtt, Sordo hátránya már 37 másodperc. Petter Solberg stabilan a negyedik, ismét a motorerő hiányára panaszkodott a gyors pályákon a norvég. (A verseny után alighanem megint előkerül az autócsere ötlete, ahogy idén már többször.) Henning Solberg, Ogier, Wilson és Rautenbach egészítik ki az első nyolcat, Holowczyc a kilencedik helyen áll. A címvédő kiesésével óriási lehetőséghez jutottak a fordosok, de nem lazíthatnak, hiszen a verseny kétharmada még hátravan. Loeb - húsz perc büntetéssel - visszaáll szombaton, és megpróbál néhány pontot szerezni csapatának, szerencsés esetben akár saját magának is.
Kosciuszko-Prokop csata volt várható a JWRC kategóriában, ehhez képest egyelőre Abbring vezet egy R3-as Renault Clióval. Ennek oka a holland pilóta remek teljesítményén túl autójának nagyobb végsebessége, emiatt a gyors pályákon előnyben volt riválisaival szemben. Az állás szoros, a hátralévő két nap során még bármi történhet. Remekül szerepel a magyar páros, az N3-as Ford Fiesta ST-vel az abszolút 34. helyen áll a Fischer/Mészáros egység, kategóriájukban kilenc autó között a harmadik pozíciót birtokolják.
A verseny állása az első nap után:
1. | Hirvonen/Lehtinen | Ford Focus RS WRC | 1:02:23,1 |
2. | Latvala/Anttila | Ford Focus RS WRC | +8,9 |
3. | Sordo/Marti | Citroën C4 WRC | +37,0 |
4. | P. Solberg/Mills | Citroën Xsara WRC | +1:14,6 |
5. | H. Solberg/Menkerud | Ford Focus RS WRC | +1:21,5 |
6. | Ogier/Ingrassia | Citroën C4 WRC | +1:32,9 |
7. | Wilson/Martin | Ford Focus RS WRC | +1:56,5 |
8. | Rautenbach/Barrit | Citroën C4 WRC | +2:31,5 |
34. | Fischer/Mészáros | Ford Fiesta ST | +21:02,5 |
JWRC:
1. | Abbring/Mombaerts | Renault Clio R3 | 1:11:51,2 |
2. | Kosciuszko/Szczepaniak | Suzuki Swift S1600 | +27,0 |
3. | Prokop/Tomanek | Citroën C2 S1600 | +34,1 |