Valahol félúton - Peugeot 3008 menetpróba

Vágólapra másolva!
A 308 műszaki alapjaira egy teljesen új modellt készített a Peugeot, amellyel bevallottan a Nissan Qashqai babérjaira törnek. A nemzetközi menetpróba után ez meglehetősen ambiciózus vállalkozásnak tűnik, ugyanis a nehezen kategorizálható 3008 borítékolhatóan nem fogja átrendezni az olcsóbb SUV-k piacát. Családi egyterűnek viszont kiváló.
Vágólapra másolva!

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Vitatható, pontosan milyen kategóriába tartozik a 3008, de formailag leginkább SUV
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Peugeot sajtóanyaga szerint a 3008-as egy szabadidő-terepjáró (SUV), egy egyterű (MPV) és egy lejtőshátú kocsi keresztezése, amely a "különböző koncepciók előnyeit próbálja ötvözni". A Peugeot óvatos útkeresése teljesen érthető, hiszen úgy kell új modellekkel bővíteniük a kínálatukat, hogy közben nem veszélyeztetik a házon belüli márkatárs, a Citroën érdekeit, amely tele van jobbnál-jobb családi egyterűekkel. Ennek tudatában már érthető, hogy a 3008 miért lett ilyen összvér megoldás, se nem egyterű, se nem SUV, rövidebb mint egy kombi, viszont jóval magasabb, mint egy 308-as, amelynek nem mellesleg a padlólemezére épül. A Genfi Autószalonon bemutatott 3008-as 2,613 méteres tengelytávja megegyezik a 308-aséval, viszont a magassága és hossza jó pár centit nőtt az alapmodellhez képest, aminek köszönhetően jóval tágasabb lett az utastér. Formáját tekintve úgy fest, mint egy felpumpált 308-as, kicsit egyterűs, kicsit szabadidő-autós, de nyugodt szívvel egyik jelzőt se lehet rásütni.

Elölről letagadhatatlanul peugeot-os, és erről nem csupán a hatalmas ágaskodó oroszlán gondoskodik, hanem a márkavédjegynek is vehető óriásira tátott légbeömlő, amely gyakorlatilag kitölti az autó egész elejét. Oldalról a meredek szélvédőív határozza meg a 3008-as karakterét, hátul viszont már nehéz markáns részleteket felfedezni, nem hatna rajta idegenül egy japán, koreai vagy éppen egy másik nagy francia autógyár emblémája sem.

A méretes ajtókat kinyitva és magunkra puffantva érezni, hogy van bennük anyag rendesen, ráadásul ez a trezorszerű tömörség az autó többi részletére is igaz, a vaskos kormánytól kezdve a masszív középkonzolig, amelyre egy audis kapaszkodót is szereltek. A négykarikás márkától nem csupán ezt az egy ötletet vették át a franciák: a 3008-as műszerfala meglepő módon egy TT vagy egy R8-as belterét juttathatja az ember eszébe, a csapott aljú kormánnyal, az erősen döntött középkonzollal, vagy a jellegzetes formájú légbeömlőkkel. A sajtótájékoztatón egy kolléga megkérdezte, hogy az "audis műszerfal vajon előrevetíti-e a következő Peugeot-k belterét," ám ezt cáfolták, mondván, hogy a 3008-asnak direkt valami újat és egyedi utasteret szántak.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Tengelytávolsága megegyezik a 308-aséval, viszont jóval magasabb


A meglehetősen nagy, de jó fogású kormány szerencsére olyan szögben áll, mint egy rendes személyautóban, és nem egyterűsen döntött. Ennek ellenére mégis inkább egy egyterűben, mintsem egy személyautóban érezhetjük magunkat, jóval magasabb az üléspozíció, és a fejtér is hatalmas.

A meredek szélvédő miatt kempingasztalnyi űr tátong a sofőr előtt, ezt csak a feláras head up display átlátszó műanyag kijelzője és az ugyancsak feláras navigáció képernyője törheti meg. A head up display, vagy más néven a szélvédőre vetített adatok a 3008-asban egyedi módon jelennek meg, nem magán a szélvédőn, hanem a már korábban említett kis műanyag lapon, amit gombnyomással tudunk eltűntetni a műszerfalban, ha éppen nem kívánjuk használni. A sebességen túl a távolságtartó tempomat adatai is nyomon követhetők a kis kivetítőn, amely a többi utas számára gyakorlatilag láthatatlan. A középkonzol tetején egy jópofa kapcsolósor fut végig, innen kizárólag a head up display funkcióit állíthatjuk, és itt kapott helyet az elakadásjelző is, amire elvileg ritkán lesz szükség a köszönésen kívül.

Egy rendes családi autóhoz méltó a 3008-as hely és térkínálata: vödörnyi helyet alakítottak ki a kartámasz alatt, amely kacagva elnyel állítva egy másfél literes palackot, erre a produkcióra egyébként az ajtózsebek is képesek. Drogfutároknak lehet jó hír, hogy méretes tároló van még kormány és a hátsó lábtér alatt is, bár ezek csak a gazdagabb felszereltségi szintekhez járnak.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Új megoldás a head up display, hiszen nem a szélvédőre, hanem egy elé helyezett plexilapra vetít


Szintén opciós, de megéri beruházni az 1,6 négyzetméteres üvegtetőbe, egészen különleges térérzetet és hangulatot ad az utastérnek. Hátul a lábtérre nem lehet panasz, 185 centiméterremmel magam mögé kényelmesen befértem, a fejem fölött pedig kupolányi tér maradt. A csomagtartó méreteit ugyancsak egy nagycsalád igényeihez igazították: alapesetben 432 liternyi hellyel gazdálkodhatunk, míg a hátsó ülések előredöntésével 1241 literesre nő a raktér. A csomagtartó jópofa módon dupla ajtót kapott, a hagyományos felnyíló mellett még egy kis alsó platóajtót is le kell nyitnunk, ha nagyobb tárgyakat akarunk berakni hátulra, ezt a megoldást nyilván a 4007-es hátulja ihlette.

A padlólemez mellett a motorokat is a 308-astól örökölte a családi járgánykocsi, amely két benzines és háromféle dízellel lesz rendelhető a nyár elejétől.

A Peugeot 3008 motorkínálata

Benzines

Dízel

1.6 VTI 1.6 THP 1.6 HDi2.0 HDi 2.0 HDi
120 LE/6000150/5800110 LE/4000 150 LE/3750163 LE/3750
160 Nm/4250240 Nm/1400240 Nm/1750340 Nm/2000340 Nm/2000


A nemzetközi menetpróbán a BMW-vel közösen fejlesztett 150 lóerős benzines turbót, és a kisebbik dízelt, a 110 lovas HDi-t próbálhattuk ki. Mindkét motor esetében döbbenetes csend honol az utastérben, az erőforrások és a külvilág zajait csak tompán, távoli morajként hallani, ezért nem árt sűrűn nézni az elénk vetített sebességet. A 110 lovas dízel igazi eminens darab: halk, a fedélzeti komputer szerint alig fogyaszt (6 liter átlagban), és kellő vehemenciával mozgatja a nem éppen könnyű, közel másfél tonnás testet. A 150 lovas benzines turbómotorral már jóval bátrabban kezdhetünk előzésekbe, annál is inkább, mert ehhez a motorhoz (és a kétliteres dízelhez is) már jár a Peugeot és a Bosch közös fejlesztése, amely nem engedi "lebegni" az autó fenekét a kanyarokban.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A BMW-vel közösen fejlesztett benzinessel már elég dinamikus


A hivatalosan Dynamic Roll Control nevű szerkezet lényege, hogy középen van egy hidraulikus rendszer amely kanyarban (tehát hirtelen karosszériadőlésnél) összeköti a két lengéscsillapítót, így akadályozva meg a billenést, egyenesben viszont kiold, és a jobb és bal oldal önállóan dolgozik tovább. A futómű hangolása - még az opciós 18 colos könnyűfém alufelnik ellenére is - inkább kényelmesnek, mintsem sportosnak tűnt a rövid menetpróba után, ami nem jön majd rosszul Magyarország meglehetősen leamortizált úthálózatán.