Budapest legveszélyesebb útjai

Vágólapra másolva!
Váci út, Pesti út, Szentendrei út - évek óta ezeken az utakon történik a legtöbb baleset a fővárosban. Miért? Miért nem lehet forgalomtechnikai megoldásokkal megelőzni azt a 80-150 balesetet, ami ezeken az utakon egy évben történik? Megkérdeztük a rendőrséget és az önkormányzatot, valamint megnéztük, hogyan közlekednek az autósok és a gyalogosok Budapest legveszélyesebb útjain. Balesetet is láttunk.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Gyakran gázolás áldozatai lesznek a felelőtlen gyalogosok a Westend előtt


A Váci út elején állunk, a Westend és a Kossuth mozi között. Zebra sehol, de öt perc alatt négy vakmerő gyalogos is nekivág a hatsávos útnak. Naponta számtalanszor ismétlődik a jelenet ezen az útszakaszon, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) szerint ez az egyik olyan pont Budapest évek óta legbalesetveszélyesebb útján, ahol gyakran történik gázolás. "A gyalogosok sokszor még az utat elzáró korláton is átmásznak" - jellemzi a Váci út más szakaszaira jellemző helyzetet Szécsi Tibor, a BRFK forgalomtechnikai és megelőzési osztályának vezetője.

Száguldozók és szaladgálók

A rendőrségi statisztikák szerit a Váci úton harminc baleset történt 2008-ban, a Pesti úton huszonöt, míg a Szentendrei úton huszonkettő. Ha azt nézzük, hogy a fővárosban 4500 kilométernyi út van, és ebből ez a három körülbelül csak negyven kilométert jelent, akkor még magasabbnak tűnik ez a szám. Szécsi Tibor szerint nem nagyon lehet a Westend melletti szakaszhoz hasonló veszélyes pontokat megnevezni ezen a három úton, mégpedig azért, mert gyakorlatilag a teljes hosszúságukban problémák vannak: ütköznek egymással az autósok és ütik el a gyalogosokat.

Melyek a leggyakrabban ismétlődő okok a baleseteknél? Az őrnagy szerint a járművezetők és a gyalogosok egyaránt figyelmetlenek. A sofőrök jellemző hibái ezeken az utakon a gyorshajtás, az elsőbbség megadásának elmaradása, egyesek nem tudnak biztonságosan kanyarodni, és nem tartják be a követési távolságokat, így egy-egy fékezéskor belerohannak az előttük haladóba.

Amíg az autósok száguldoznak, a gyalogosok szaladgálnak az utakon. Szécsi szerint átmennek a lámpa piros jelzése ellenére is a zebrán, óvatlanul kilépnek a parkoló autók közül az úttestre, és nagyon gyakran olyan helyen próbálnak átkelni az úton, ahol ez tilos. Mindhárom út kiemelten nagy forgalmú bevezető útja Budapestnek, hétköznap reggelenként a városba befelé, még délutánonként kifelé ömlik rajtuk a járműtömeg. Emiatt a gyalogosoknak különösen figyelni kellene arra, hogy csak ott, és csak akkor keresztezzék a járműforgalmat, amikor az megengedett.

Előznek jobbról és balról

Beültünk egy több évtizedes tapasztalattal rendelkező taxis mellé, és a csúcsforgalom idején végighajtottunk a három úton, hogy megnézzük, valóban ennyire felelőtlenek-e egyesek. A Pesti úton ötszáz méter alatt öt gyalogost láttunk szabálytalanul, a hömpölygő forgalom közepette átszaladni az autók között. Különösen azokon a szakaszokon találtunk az út szélén éppen az átkeléshez készülődőket, ahol buszmegálló volt a másik oldalon. A gyerekektől az idősebbekig láthatóan sokak nem gyalogoltak el a zebrákig.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Sokan megelőzik a Szentendrei úton a szabályosan, 70 kilométer/órás sebességgel közlekedőt


Miközben a Szentendrei felé autóztunk, a Hungária körúton egy kisebb balesetet is láttunk: sávváltás közben egy Opel Kadett összeért a mellette haladó teherautóval. A koccanás után - egymás mellett állva - leparkoltak a sofőrök a saját sávjaikban, és az elakadásjelző bekapcsolása után elemezgetni kezdték a történteket, miközben mindenki őket kerülgette - újabb balesetveszélyt okozva.

A Szentendrei útra érve hasonlóan vakmerő gyalogosokat láttunk, mint a Pestin, annyi különbséggel, hogy itt jóval gyorsabban közlekedtek az autók is. Az út több pontján engedélyezett a 70 kilométer/órás sebesség, és miközben éppen ennyivel haladtunk, nem ritkán előztek minket. Volt, hogy jobbról és balról egyszerre. Az aqincumi HÉV-megállónál láttunk olyat is, hogy egy kamaszlány még csak nem is keresztben, a lehető legrövidebb úton próbált meg átkelni a soksávos úton, hanem átlósan.

A statisztikák szerinti legveszélyesebb út, a Váci tűnt ezúttal a leginkább szervezettnek. Itt csak három szabálytalankodó gyalogost láttunk, viszont a megengedettnél lendületesebbek és lazábbak voltak az autósok. Az előzők, sávváltók jellemzően nem használták az irányjelzőt, és sokan nem tartották meg sokan a követési távolságot. A taxis szerint néhány éve nagyon érződik a város forgalmán, hogy felgyorsultak az autók, és a felgyorsult kocsik sokakat indokolatlanul bátrakká tesznek, egy modern, nagy autóban ráadásul a sebességet sem érezni.

Felemás baleseti statisztikák

Miközben 2007-ben Budapest három legveszélyesebb útján (Váci, Pesti, Szentendrei) 149 olyan baleset történt, amit a résztvevők bejelentettek a rendőrségen, addig 2008-ra ez a szám csaknem a felére, 77-re mérséklődött. Az [origo] által megkérdezett szakértők szerint - miközben ezt is magas számnak tartották három útra - a csökkenés az objektív felelősség bevezetésének és a baleset-megelőzési kampányaiknak köszönhető.

Ha az összes budapesti baleset számát nézzük meg az elmúlt évekből, nem látunk jelentős változást. Miközben 2004-ben 87-en haltak meg a főváros útjain, addig 2005-ben 95-en, 2006-ban 85-en, 2007-ben 92-en, tavaly pedig 81-en. A súlyos balesetek száma 2004-ben 1002 volt, tavaly 932, a könnyű sérüléssel járó balesetek száma pedig a 2004-es 3107-ről öt év alatt 2776-ra mérséklődött.