Különcködő életmentő - Saab 9-5 bemutató

Vágólapra másolva!
Egy új autó, amelyből meglepő módon nem akarnak sokat eladni, de sikerén mégis nagyon sok múlik: gyakorlatilag a márka életben maradása. Néhány héttel a frankfurti világpremier után bemutatkozott Magyarországon is a Saab legnagyobb modellje, a 9-5. Az aggastyán elődöt 12 év után váltja az Opel Insignia technikájára épülő különcködő életmentő.
Vágólapra másolva!

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

A 9-3 még a régi Opel Vectrára, az új 9-5 már az újabb Insigniára épül


"Nem azon van a hangsúly, hogy eladjunk belőle minél többet. A cél az, hogy egy-egy autón minél többet keressen a cég" - fogalmazott Andrew Prest, a Saab regionális ügyvezető igazgatója az [origo] kérdésére a 9-5 hazai bemutatóján, a VAM Design Centerben. Arra voltunk kíváncsiak, mennyi 9-5-öst kell eladniuk a következő években világszerte a cég stabil fenntartásához. Egy világmárka új modelljének premierjén ritkán hallani ilyen választ, hiszen a Saab tömegautókat gyárt, a márka nem egy Koenigsegg - mondtuk volna egy évvel ezelőtt. A közelmúlt eseményei, és különösen Prest mondatai azonban árnyalják a képet.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

A vaskos C oszlop a régi 900-as öröksége. Nehézkes a hátralátás bentről


Megelőzték a királyi családot

Egyrészt pont a rendkívül kis darabszámban és szinte vállalhatatlan áron sportkocsikat gyártó-értékesítő Koenigsegg-csoport veszi meg a napokban a Saab részvényeit (erről bővebben keretes írásunkban olvashat), másrészt a befektető és a svéd kormány különleges üzleti tervet készített. Prest szerint ez "egy kimondottan pesszimista globális terv, amit stressz-tesztnek vetett alá az eladó és a vásárló cég, valamint a kormány mellett az Európai Unió is". A lényeg, hogy 120 ezer darabos éves eladás a cél világszerte, de ha csak mindössze 60-80 ezret értékesítenek, akkor is nyereséges a típus gyártása. "Emiatt nagyon nehéz elképzelni, hogy ne legyen sikeres az autó, és, hogy ne stabilizálja a márkát" - közölte az ügyvezető.

Nem meglepő, hogy a bemutatón elsőként előadást tartó Eric Geers kommunikációs igazgató is leginkább a "márka erejéről" beszélt, valamint a cég stabil jövőjét bizonygatta, ahelyett, hogy a mögötte fehér leplek alatt világító modelleket ismertette volna. "A közelmúltban számtalan hír látott napvilágot a Saabbal kapcsolatban. A médiaérdeklődés irántunk Svédországban még a királyi családét is megelőzte" - közölte Geers, azt persze nem tette hozzá, hogy a hírek zöme negatív volt. Prezentációja egyértelműen azt próbálta sulykolni, hogy vége a bizonytalanságnak, "új, stabil korszak kezdődött a márka életében".

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

Kupés profil, lágy vonalak. Hossza több öt méternél, a légellenállása csak 0,28


Nem emlegetik a Mercedest

Mivel a Frankfurti Autószalonon már beültünk a 9-5-be, hagytuk, hogy a leleplezés után a kollégák vegyék birtokba elsőként a kiállított kocsikat. Inkább Prestet faggattuk a megcélzott európai és magyar vásárlórétegről, valamint a kategóriát uraló, régóta felülmúlhatatlan német konkurenciáról. A globális eladásokkal kapcsolatban feltűnő volt, hogy a prezentáció előadói így-úgy, de többször szóba hozták az Audit és a BMW-t, ám a Mercedes-Benz márkát még véletlenül sem emlegették.

Nálunk kicsit zavarosabb a kép, ha arról beszélünk, hogy mely márkáktól akar vásárlókat elvenni a 9-5, sőt, Prest szerint még az sem egyértelmű, hogy melyik kategóriából. Szerinte az új csúcs-Saab annyira egyedi és annyira különc szereplője az autópiacnak, hogy nem könnyű ezt belőni. Az ügyvezető azt állította az [origo]-nak, hogy van olyan megrendelőjük, aki a 7-es BMW-jét cseréli majd a 9-5-ösre, de várnak vásárlókat a most nagyobb Opeleket és Fordokat birtoklók közül is.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

A gyújtáskapcsoló, vagyis a start gomb továbbra is az ülések között van


Jégkocka és hokiütő

Külsőre valóban kerüli a kocsi az egyre több márka, egyre több modelljén megjelenő különféle oldaléleket. Matias Cindric dizájn-menedzser az adaptív bi-xenon első fényszórókkal kapcsolatban használta többször a "jégtömbszerű" kifejezést, ez talán azonban inkább az autó testére igaz. Olyan az egész, mintha hatalmas kezek simítgatták volna ki egy ötméteres jégtömbből az autót, szemben más márkák modelljeivel, amelyeknél - maradva a jégtömbös hasonlatnál - inkább vésővel formáztak éleket.

Egy márkát megújítani szépen csak a hagyományokból építkezve lehet, ezért senkit sem lephet meg az igen masszív C oszlop, amely a hokiütő-szerű övvonallal egyes régi Saab-modellekre emlékeztet. Ez a motívum több pontján is feltűnik az autónak, és beülve a kocsiba sincs hiányérzetünk a tradíciókkal kapcsolatban. A szemkímélő zöld fények a repülős múltra utalnak, a félkör alakú műszerfal az egyedi szellőzőrostélyokkal pedig a korábbi modellekre. Természetesen a váltókar mögött kelthető életre a motor, de ezúttal már gombbal, a más márkákban megszokott start/stop gomb helyére a 9-5-ben a Night Panel kapcsolóját helyezték. Ennek megnyomásával a teljes műszerfal világítása kiiktatható, kivéve a kilométerórát, és a kritikus figyelmeztető jelzéseket.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

Opel-kormány és kapcsolók Saab környezetben. A menürendszer magyarul is tud


A legjobb és a legrosszabb

Az Insigniától eltérően megjelenik a 9-5-ben a távolságtartó tempomat, a szélvédőre vetített kijelző, valamint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, amelynek kameráját a középső tükör burkolatába rejtették. A Saab dizájnere által sokat emlegetett, feláras bi-xenon fényszórókkal sok gond nincs a látszatra és tapintásra is igényes bőrrel varrt sofőrülésben, hiszen azok automatikusan állítódnak a sebesség, az időjárási viszonyok, a kanyarok és a szembejövő forgalom függvényében.

Ennek kipróbálására várnunk kell még pár hónapot, így csak lejegyezhetjük az erősebb motorokkal szerelt változatokhoz járó úgynevezett Drive Sense-rendszert is, ami ugyanaz, mint az Opelnél a FlexRide. A középkonzolra helyezett, kellemes gumírozású kapcsolóval a lengéscsillapítók, a kormányzás, a gázpedálérzékenység, és az automatikus váltó váltási pontjainak beállítását is elvégezhetjük. Várjuk, hogy kipróbáljuk a gyakorlatban is a Comfort, Sport és Intelligent nevű fokozatokat, melyek közül az utóbbi automatikusan igazítja a futóművet a sofőr vezetési stílusához.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

Közel hat centit bővült a hátsó lábtér, a klíma háromzónás, hátulról is állítható


A jó fogású, vaskos kormány mögött ülve gyorsan megtaláltuk a kocsi két szélső pontját. Abszolút pozitívumként a kapcsolók finom működését, a Rolls-Royce Phantomban megtapasztaltnál is lágyabban csukódó középső tárolórekesz-fedelet kell említeni. Érthetetlen ugyanakkor a Harman/Kardon hifi. Sem az európai, sem az amerikai piac nem indokolja, hogy tömeggyártó terméke került a magát különcnek tartó 9-5-be. Amerikában sikk prémiumkategóriás európai kocsit vásárolni, és aki a tengerentúlon egyedinek számító Saabot vásárol, az talán többre értékelne egy skandináv zenegépet. Svédországban is vannak príma márkák, miközben a közeli Dánia a maga legalább húsz különböző márkájával a high-end audio egyik fellegvára.

Turbó és tavasz

Ha valamiben tényleg élen járt eddig a Saab, az a hit a turbófeltöltők széleskörű alkalmazásában, ami mostanában kezd elterjedni más gyártóknál. A 9-5 bemutatóján az Insigniából már ismert motorokról kaptuk a legkevesebb információt, de az biztos, hogy a márkától megszokott négyhengeres turbósok lesznek a különféle változatokban, és a gázolajban vagy éppen a bioetanolban hívők számára is gyártanak típusokat. Az alapmotor az 1,6T lesz 180 lóerővel, a 2.0 TiD dízel 139 g/km károsanyag-kibocsátás mellett 160 lóerőt tud majd, lesz kétliteres, 220 lóerős BioPower és 300 lóerős 2,8 Turbo is, kizárólag összkerékhajtással. A Saab XWD nevű összkerékhajtási rendszere elektronikus vezérlésű, korlátozottan önzáró hátsó differenciálművel egészül ki, amely több motorhoz rendelhető lesz. A rendszer különlegessége, hogy a másodperc törtrésze alatt hátul oldalanként is tudja variálni a kerekekre jutó nyomaték nagyságát, akárcsak a BMW X6-os.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

A hatfokozatú automatikus váltó a kormányról is kapcsolható


Hogy mennyiért tudják leváltani tulajdonosaik az immár tizenkét esztendeje gyártott jelenlegi 9-5-öst (vagy a 7-es BMW-t, a nagy Opelt és a nagy Fordot), azt Andrew Prest egyelőre nem tudta megmondani, januárban vagy februárban lesznek árak. Éves szinten egyébként "pár százat" szeretnének eladni idehaza. Nem túl nagy meglepetésre az igazgató azért még egyszer behozta a képbe az Audit, amikor annyit mondott, hogy az új 9-5 indulóára "valahol az A6 környékén lesz, mert ott a helye". Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a legolcsóbb dízel nagyjából tízmillió forint környékéről indul majd.

A svéd kishalnak sikerült

Nem példa nélküli, hogy egy anyagilag sikeres, ámde áruk miatt kevés sportkocsit gyártó cég felvásárolna egy jóval méretesebb, de kevésbé nyereséges tömeggyártót. Csakhogy ami a német Porschénak nem sikerült (benyelni a Volkswagent), az a jóval apróbb svéd Koeniggseggnek igen. Más hasonlóság nincs is a két történetben, ezért ne is ezzel foglalkozzunk, hiszen valójában még a szuperautóit saját magáról elnevező középkorú, pocakos svéd férfi sem írta alá a részvényvásárlást a GM-mel.

Az elmúlt fél évben kétségkívül vonzóbbá vált a Saab: a cég adósságainak hetven százalékát leírták a hitelezők, emellett a vállalatirányítás mérsékelte a kiadásokat, csökkentették a szervezet létszámát, és Andrew Prest ügyvezető igazgató szerint sokkal gyorsabbá tették a cégen belüli döntéshozatali mechanizmust. A márka 2009 végétől olyannyira svéd lesz, hogy a dizján, a tervezés és a gyártás mind visszakerült az országba, a gyártás központja a trollhattani üzem lesz.

A bemutatón elhangzott, hogy az elkövetkező 16 hónapban négy új modellt is bemutat a Saab, de kérdésünkre Prest ezek közül csak kettőt nevezett meg konkrétan. A 9-4-es "luxus crossover"-t, amit méretét tekintve az X3-as és az X5-ös BMW közé lőtt be, valamint a 9-5-ös kombi változatát. Ennek hazai premierjét 2010 végére időzítik.