Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Félmillió is lehet egy Suzuki kötelezője

Vágólapra másolva!
Hatszoros áron vagy éppen hatodannyiért is lehet kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni, érdemes tehát néhány percet fordítani a biztosítási díjak összevetésére. Néhány, Magyarországon jellemző autótípusra végeztünk számítást - a megdöbbentő különbségek azt is megmutatják, milyen ügyféllel szerződnek szívesen a biztosítók, és kit nem fogadnak tárt karokkal.
Vágólapra másolva!

Novemberben mondhatják fel az autósok a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításukat (kgfb) - az ajánlatokat elnézve erre gyakran van is ok, sok tíz-, vagy akár százezer forintban mérhető az eltérés. Internetes kalkulátor segítségével összevetettük, milyen díjakat kell fizetniük az üzembentartóknak néhány jellemző autótípusra.

Benzines autók közül bekerült az Opel Astra 1.6 és a Suzuki Swift 1.3, dízelautókból a prémiumszegmensbe tartozó BMW 320d, valamint a nálunk státusszimbólumnak számító Volkswagen Passat 2.0 TDI. Arra voltunk kíváncsiak, hogy ezeket az autókat mennyiért biztosíthatnánk, ha éppen fiatal, forrófejű fővárosiként, vagy például a nyugodtabb vidéki forgalomban közlekedő ötvenes-hatvanas sofőrként szerződnénk.

Mindegyik ügyfélnél feltételeztünk egy már meglévő biztosítást, amelyről váltanak, vagy amelyet ugyanannál a biztosítónál újrakötnek. A díjszámítás összehasonlító jellegű, de azért alapvető kgfb-jellemzőket a valósághoz igazítva vettünk bele. Például lehetséges, ám nehezen elképzelhető a fiatal budapesti és a megállapodott vidéki családfő ugyanazon bonus-malus osztályba sorolása pusztán az összehasonlíthatóság kedvéért. Éves díjakat, negyedéves csekkes díjfizetési ütemet vettünk alapul, díjszámítás előtt nem jelöltünk be a sokféle kedvezményből egyet sem, csak ha az következett a mintaszemély jellemzőiből (új belépő, gyerekes), de a díjak tartalmazzák azokat a kedvezményeket, amelyeket a díjszámításkor alkalmaztak (pl. online kötés, kármentesség).

Forrás: MTI
Díjszámításnál elsősorban a lakhely emelheti meg az árakat

A kgfb-díjakban nagy súllyal esik latba a szerződő lakhelye (vagyis az, hogy feltételezhetően milyen közegben használja autóját), kora, bonus-malus besorolása, a kármentesség ténye. Biztosítónként körvonalazható a célközönség, akiknek az adott biztosító a legkedvezőbb biztosítást adja. Ajánlatkéréskor érdemes minden biztosító saját kedvezménycsomagjait megvizsgálni, akár 30-50 százalékot is spórolhatunk. Az online kötés, az adatok (mobiltelefonszám, email cím) megadása, más biztosítások ugyanannál a társaságnál mind mérsékelhetik a díjat. Még az is jobban jár, aki nem vált biztosítót, hanem ugyanott újraköt. Biztosítója inkább megkínálja egy olcsóbb ajánlattal, semhogy elveszítse. Az online biztosítási oldalakon pedig nemcsak a díjszámítással, hanem a váltással járó ügyintézést is komplett szolgáltatásként nyújtják az ügyfélnek.

Négy mintaszemélyünk különböző korú, lakhelyű, és vezetési tapasztalatuk, bonus-malus besorolásuk is más. A húszéves, friss jogosítványos budapesti fiatalember magát az élet sűrűjébe vetvén autót vásárol (vagy kap), és megváltoztatja nemrég kötött biztosítását. Első kötésekor 2009-es új belépőnek számított. Sejthetjük, hogy a fiatal kor, a budapesti autóhasználat, a közlekedésben feltételezett tapasztalatlanság magas díjjal sújtja. A kétgyermekes családanya vidéki kisvárosban él, lassan tizenöt éve vezet, és évekkel ezelőtt volt egy károkozása. Vélhetően kedvezőbb díjakra számíthat. Harmadik példaszemélyünk vidéki nagyvárosban lakó, aktív férfi, de már felnőtt korú gyermekei vannak. Több évtizedes jogosítvánnyal, makulátlan biztosítási múlttal rendelkezik. Hasonlóan kedvező ajánlatokra számíthat negyedik alanyunk, a nyugdíjas, budapesti férfi, B10-ben és kármentes múlttal. Ritkábban ül autójába, amelyet idős korára vett magának. Budapesten biztosan megsarcolják majd egy kicsit.

1. Kompakt középmotorral - Opel Astra 1.6

Első példánkban egy Opel Astrát vizsgáltunk 1,6 literes benzinmotorral. Kombiként, esetleg ötajtósként családi autó, céges kocsi, mindenes. Négy ajtóval az elegáns megjelenésnek is eleget kell tennie, háromajtós változatban pedig a fiatal, sportos sofőrök kedvelt járműve lehet.

Csak az Astránál, zárójelben feltüntettük, amikor a húszéves férfi először köt biztosítást, tehát a rendszerbe új ügyfélként lép be 2009-es díjakkal. Ezután, amint biztosítóváltással 2010-es díjakon szerződik, máris különböző, általában kedvezőbb díjakat kap.

Kgfb 2010-es (2009-es) éves díj forintban

Opel Astra 1.6
115 LE

20 éves
budapesti férfi,
A00

39 éves
szigetvári nő,
B06

51 éves
miskolci férfi,
B10

69 éves
budapesti férfi,
B10

Aegon Magy. Ált. Biztosító Zrt.

703 848

17 184

20 760

40 152

Allianz Hungária Biztosító Zrt.

92 160
(142 680)

16 220

16 320

25 680

Generali-Providencia Biztosító Zrt.

163 070

67 663

25 054

28 741

Genertel Biztosító Zrt.

172 543

66 340

16 475

22 746

Groupama Garancia Biztosító Zrt.

179 928
(270 000)

21 288

-

-

K&H Biztosító Zrt.

145 044
(161 832)

24 348
(újrakötés)

24 348
(újrakötés)

33 636
(újrakötés)

Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe)

137 137
(159 870)

26 084

19 442

27 071

Magyar Posta Biztosító Zrt.

172 973

23 423

19 459

24 461

MKB Általános Biztosító Zrt.

293 106
(265 495)

22 337

20 635

30 620

Signal Biztosító Zrt.

262 008
(262 008)

22 932

25 596

41 364

Union Biztosító Zrt.

141 302
(153 776)

25 681

21 943

31 348

Uniqa Biztosító Zrt.

342 548

16 405

15 391

42 093


2. Kis tömegautó - Suzuki Swift 1.3

Következő autónk az eladási toplistás, 1,3 literes benzines Suzuki Swift. Beillik kezdő családi kocsinak, haladóbbaknál másodiknak, idős házaspár és fiatal sofőr autójának.

Kgfb 2010-es éves díj forintban

Suzuki Swift 1.3
92 LE

20 éves budapesti férfi, A00

39 éves szigetvári nő, B06

51 éves
miskolci férfi, B10

69 éves budapesti férfi, B10

Aegon

525 696

13 428

16 728

26 472

Allianz

85 920

15 240

15 360

24 000

Generali-Providencia

128 569

54 137

20 037

22 882

Genertel

132 035

53 130

13 176

17 499

Groupama Garancia

144 504

16 848

-

-

K&H

120 588
(újrakötés)

23 028
(újrakötés)

19 956
(újrakötés)

27 960
(újrakötés)

Köbe

94 750

17 954

13 782

18 704

Magyar Posta

138 382

18 739

15 568

19 569

MKB

257 270

19 606

18 112

26 877

Signal

196 560

17 363

20 304

31 644

Union

106 970

19 441

16 612

23 731

Uniqa

222 391

13 636

12 792

34 988

3. Prémium dízel - BMW 320d

A BMW 320d-t drága dízelautónak választottuk példáink közé, amelyről elképzelhető, hogy az anyagi feltételek megléte esetén mintaszemélyeink mindegyike megvásárolná valamiért: mert sportos, mert jó minőségű, mert erős, mert elegáns stb. Költséges autó, de fogyasztásával és a kétliteres kgfb-kategóriahatáron belül maradva csökkenti a fenntartás összegét.

Kgfb 2010-es éves díj forintban

BMW 320d
177 LE

20 éves
budapesti férfi,
A00

39 éves
szigetvári nő,
B06

51 éves
miskolci férfi,
B10

69 éves
budapesti férfi,
B10

Aegon

1 081 368

18 120

29 998

60 096

Allianz

137 040

23 280

23 520

37 680

Generali-Providencia

163 070

67 663

25 054

28 741

Genertel

172 543

66 340

16 475

22 746

Groupama Garancia

224 964

24 564

-

-

K&H

161 160
(újrakötés)

27 048
(újrakötés)

27 060
(újrakötés)

37 368
(újrakötés)

Köbe

137 137

26 084

19 442

27 071

Magyar Posta

207 900

28 153

23 389

29 400

MKB

358 367

27 310

25 230

37 438

Signal

262 008

22 932

25 596

41 364

Union

141 302

25 681

21 943

31 348

Uniqa

342 548

16 405

15 391

42 093

4. Cégpresztízs - Volkswagen Passat 2.0 TDI

A Volkswagen Passat 2.0 TDI, vagyis utolsó mintánk a nálunk hihetetlen karriert befutott népautó, amely röfögő dízelként vált cégvezetők, állami hivatalnokok, családok, és nagymenők kedvenc autójává. A hasonló méretű dízelmotorok alsó teljesítményhatárán egyensúlyoz, még elég erős, és alig fogyaszt. Nagy, terhelhető, tényleg takarékos - persze, hogy népszerű.

Kgfb 2010-es éves díj forintban

Volkswagen Passat 2.0 TDI
110 LE

20 éves
budapesti férfi,
A00

39 éves
szigetvári nő,
B06

51 éves
miskolci férfi,
B10

69 éves
budapesti férfi,
B10

Aegon

703 848

17 184

21 864

42 732

Allianz

127 080

21 720

21 960

34 920

Generali-Providencia

163 070

67 663

25 054

28 741

Genertel

172 543

66 340

16 475

22 746

Groupama Garancia

224 964

24 564

-

-

K&H

161 160
(újrakötés)

27 048
(újrakötés)

27 060
(újrakötés)

37 368
(újrakötés)

Köbe

137 137

26 084

19 442

27 071

Magyar Posta

207 900

28 153

23 389

29 400

MKB

294 238

22 423

20 715

30 739

Signal

262 008

22 932

25 596

41 364

Union

141 302

25 681

21 943

31 348

Uniqa

342 548

16 405

15 391

42 093


A legolcsóbb és a legdrágább ajánlat között minden sorban legalább kétszeres, de inkább sokszoros a különbség. Az is látszik, hogy az ugyanazon kategóriába (1,6-2,0 liter) eső BMW és Opel díjai, teljesítménytől függetlenül, nagyon hasonlóak.

A listákon utolsó, több százezres éves díjjal dolgozó biztosítók nem látják szívesen a fiatal ügyfelet. Ő jár a legrosszabbul, hiszen a biztosítók az ő jellemzőit tartják a legkockázatosabbnak, így aztán a többiek díjának öt-tízszeresét fizeti. Ha a mintaszemély nő lenne, egyetlen biztosító csökkentene a díján.

Forrás: MTI
Díjszámításunk alapján a fővárosi fiatalok fizetik a legtöbbet

A vidéki forgalom, a vezetési tapasztalat, a kedvezőbb bonus-malus besorolás megtette hatását a díjakra, az anyukának éves szinten egy tank benzin árából kijöhet a kgfb. Esetében a legmagasabb és legalacsonyabb díjak között nagyjából négyszeres különbség van. Némely biztosítók viszont kifejezetten sarcot vetnek ki a károkozás miatt, kármentes előélettel ugyanaz a személy kedvezőbb ajánlatot kapna.

Jól díjazzák a biztosítók az ötvenegy éves férfi tapasztalatát és problémamentes vezetési szokásait, valószínűleg a megyeszékhely nagy forgalma eredményezett elvétve magasabb összeget nála, de a kisvárosi hölgysofőrhöz képest legtöbbször jobban járt. Az egy-két, relatíve magasabb díj szinte már kimagasló a felével is megelégedő ajánlatokkal szemben.

A vidéki, idős úr kármentes múltú, de hiába az esetleg rosszabb reflexek, erre az online alkusz nem kérdez rá, a biztosítók díjszabásán sem kifejezetten ez látszik - esetében inkább a fővárosi közlekedés kockázatnövelő jellege emelte magasabbra az összegeket. Vidékiként szinte tendenciaszerűen a budapesti díjak felét fizetné.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről