Nem WRC nyerte az utolsó WRC-s futamot: a Hideg/Notheisz páros megmutatta, hogy az A8-as Mitsubishi még ma is ütőképes autó
Már a Nyírség-rali után látható volt, hogy a bajnokság idei kiírása nem igazán szerencsés. Két külön sorozat, a nyílt és az országos futott párhuzamosan, és az a kitétel sem volt sikeres, mely szerint az utolsó futam csak akkor mínuszolható (a hétfutamos sorozatból a legjobb hat eredményt értékelik, egyet "mínuszolni" kell), ha elrajtolt rajta a pilóta. Így fordulhatott elő, hogy Herczigéknek el kellett indulniuk a Komló-ralin, pedig pontokra már nem volt szükségük - a mai világban luxus csupán a megjelenésért Olaszországból idehozatni egy Subaru WRC-t.
A Komló-rali megszületése is tanulságos: ezen a hétvégén eredetileg Nyírádon, murván kellett volna versenyt tartani, a rendező viszont visszalépett - majd ugyanez a rendező csinált egy "fapados" Mecsek-rali II-t. A viadal érdemi része csak egy nap volt: szombaton csupán a délutáni, a verseny értékelésébe nem számító prológ szerepelt a programban, amelyet a felesége navigálásával autózó Herczig nyert ifj. Érdi és Turán előtt. Éjjeli parc fermére sem volt gond, a kiírás szerint vasárnap reggel az első gyorsasági előtti időellenőrzőben volt a találka. Mivel rajtceremónia sem volt - nem is tervezték -, kissé megfoghatatlan, hogy Herczigék esetében akkor most mi is számít elrajtolásnak, hiszen ők szombat este el is köszöntek mindenkitől.
Okosan osztotta be előnyét a Hadik/Juhász páros, nem kockáztattak feleslegesen. Nem mindig ők voltak a leggyorsabbak, de egész éves jó szereplésük jutalma az országos értékelés bajnoki címe
Vasárnap barátságtalan, hideg és esős idő, valamint összesen háromféle gyorsasági szakasz várta a nézőket, akik abban reménykedtek, hogy a WRC-s párosok - ahogy ígérték - felszabadult, látványos autózással búcsúztatják a jövőre megszűnő királykategóriát. Arculcsapásként érte őket, hogy az 1-es rajtszámú Impreza WRC-n kívül Turánék Skoda Fabia WRC-je és Ollé S1600-as autója sem ért oda az első pálya rajtjához. Mindketten műszaki hibával magyarázták a korai kiesést, ám ezt sokan kétségbe vonják. Az első szakaszt az így első számú esélyessé előlépő ifj. Érdi nyerte, számára innentől tétje is volt a versenynek: ha győz, ő az évvégi második. Hideg Krisztián lett a szakaszmásodik, neki általában fekszik a vizes pálya, a harmadik időt pedig Krózser érte el egy N-es Mitsubishivel. A Szeleczky-féle Escort WRC az etap közepéig bírta - pedig nyolc évvel ezelőtt itt győzött az autó -, meglepetést az ezúttal sofőrként induló Kazár Miklós szerzett (Subaru WRC), illetve Lajtai Zsolt, aki kategóriájának másfél évtizeddel frissebb technikáit verte el az Escort Cosworth-szal, és abszolút 12. időt futott. A nevezési listán 94-es volt a legnagyobb rajtszám, a első szakasz után 53-an voltak versenyben...
A második pálya is Érdi sikerét hozta, szintén Hideg és Krózser előtt, és további öt autó búcsúzott. A kört egy rövid szakasz zárta, amely a szombati prológ helyszínén vezetett, itt Kazár futott egy legjobb időt, jelezve, hogy nemcsak a jobb első ülésben megy neki. A negyedik legjobb Bútor volt a mezőny egyetlen S1600-as autójával.
Felszáradt utakon vágott neki a foghíjas mezőny a második körnek, melyet banális dolgok hátráltattak. A 28 kilométeres gyorsaságit - amely megkerülte az Orfűi-tavat, és egészen Árpádtetőig tartott - azért kellett többször megszakítani, hogy az egyébként csak a verseny miatt lezárt utakon megközelíthető településekről kijuthassanak néhányan. Évekkel ezelőtt az ilyesmi elképzelhetetlen lett volna, kizárólag életbevágó dolog miatt szünetelhetett a verseny. A rosszullét, baleset, szülés ilyen, az előző napi lakodalom résztvevőinek hazajutása nem - kivéve a Mecsekben, ahol már előfordult hasonló a nyáron. Ifj. Érdi egy korán kapott defekt miatt - amellyel még 24 kilométert autózott - alaposan visszaesett összetettben, a szakaszgyőztes Hideg előnye viszont alaposan meghízott Kazár és Krózser előtt. Az édesapja nyomdokain járó WRC-pilóta a következő szakaszon megkezdte a felzárkózást, és toronymagasan a legjobb időt futotta, de a győzelemre már a többiek hibázása esetén lehetett esélye. A rövid szakaszt is ő nyerte, ám hátránya több mint egy perc volt Hideg, és ennek fele Kazár mögött, és már csak két gyorsasági volt hátra.
Újra összeállt a csapat. 2010-ben a Bútor/Tóth duó a S1600-os C2-vel komoly ellenfele lehet a bajnokságban az N4-es autóknak
E kettőn is ifj. Érdi rajtszáma mellé került a legjobb idő, de a versenyt - első magyarországi abszolút futamgyőzelmét szerezve - Hideg Krisztián nyerte az A8-as Mitsubishivel. Nagyon megérdemelte, az pedig külön bónusz lehet számára, hogy mindezt egy tíz éve homologizált autóval érte el. A második hely bravúr a Kazár/Szőke párostól, ő, és a harmadik helyre fellépő ifj. Érdi mentették meg a WRC-k becsületét ezen a szomorú vasárnapon. Mögötte végzett az országos értékelés győztese, az Osváth/Farnadi egység, akik hiába lettek elsők, csak a második helyen végeztek a bajnokságban az itt ötödik Hadik után. Nagyszerű eredmény Krózserék hatodik pozíciója, őket Bútor Róbert tartotta nyomás alatt a végsőkig. Az első tízbe Rongits, Balogh és Pethő fért még be.
A nyílt értékelésben Herczig a bajnok, Turáné az ezüst, és ifj. Érdié a bronz, míg az országos bajnokságban Hadik az első, Osváth és Trencsényi előtt. Az összetettbeli részletes eredményekről és a kategóriák bajnokairól hamarosan hírt adunk.
Vége tehát az idei rali-bajnokságnak, a szezon végén megállapíthatjuk: hanyatlik az egyik legnépszerűbb hazai sportág. Reméljük, a jövő év sokkal jobb lesz.
A verseny végeredménye:
1. | Hideg/Notheisz | Mitsubishi Lancer Evo VI | A8 | 1:18:24,1 |
2. | Kazár/Szőke | Subaru Impreza WRC | WRC | +24,9 |
3. | ifj. Érdi/Rubóczky | Subaru Impreza WRC | WRC | +41,2 |
4. | Osváth/Farnadi | Mitsubishi Lancer Evo IX | N4 | +1:01,7 |
5. | Hadik/Juhász | Subaru Impreza N12 | N4 | +1:07,4 |
6. | Krózser/Fodor | Mitsubishi Lancer Evo IX | N4 | +1:12,2 |
7. | Bútor/Tóth | Citroën C2 S1600 | S1600 | +1:30,9 |
8. | Rongits/Hannus | Mitsubishi Lancer Evo VII | A8 | +1:34,6 |
A kategóriák győztesei:
A8 | Hideg/Notheisz | Mitsubishi Lancer Evo VI |
A7 | Kőváry/Szentiványi | Renault Clio R3 |
A6 | Ázsót/Balázs | Citroën C2R2 |
A5 | - | - |
S1600 | Bútor/Tóth | Citroën C2 S1600 |
N4 | Osváth/Farnadi | Mitsubishi Lancer Evo IX |
N3 | - | |
N2 | Magyar/Budai | Suzuki Swift Sport |
H10 | Gerencsér/Kőszegi | Ford Escort Cosworth |
H9 | Boroznaki/Kiss | Lada VFTS |