2007-ben is nagy volt a tolongás a Porsche-standon
Szeptember 17. és 27. között rendezik meg a 63. Frankfurti Autószalont, amelynek 185 ezer négyzetméteres alapterületén 753 kiállító állít standot harminc országból, 62 autógyártó lesz jelen. Egyesek több világpremierre is készülnek, összesen 82-t tartanak. A legfontosabbakat szedtük össze.
Ha nem halasztják a jövő márciusi Genfi Autószalonra a premierjét, akkor az Alfa Romeo háza táján minden a Milanóról fog szólni, az új alsó-középkategóriás modellről, amely a kiöregedett 147-est váltja. A Fiat Bravo és a Lancia Delta padlólemezére épülő autóról már korábban mutattunk kémfotókat, motorjai kizárólag turbófeltöltésűek lesznek. Az 1,4-es benzinesek megkapják az innovatív Multiair szelepvezérlési rendszert, a dízelek pedig szintén friss fejlesztésű, 1,6-os, és kétliteres erőforrások lesznek. Kizárólag ötajtós karosszériával készül majd, a hátsó ajtók kilincse a márka újkori hagyományainak megfelelően ugyanúgy rejtett lesz, mint elődjén. Ha mégsem mutatják be a kompakt Alfát, akkor a Multiair motoros MiTókra és a csinos olasz hosztesszekre hárul majd a feladat, hogy az Alfa Romeo standhoz vonzzák a látogatókat.
Egyelőre csak ez az egy hivatalos fotó van az Audi A8-ról
Lényegesen több újdonsággal készül az Audi. A legnagyobb felhajtás az új A8, és vászontetős R8 körül lesz, de a sportkocsi elektromos tanulmány-változata is nagy érdeklődésre tarthat számot - még akkor is, ha a gyártására még évekig kell majd várni. Kisebb szenzáció lesz az 1,2 literes, turbómotoros A3 bemutatása, ezeken kívül látható lesz a 333 lóerős S5 Sportback, és egy szupertiszta üzemű, Euro 6-os normákat is teljesítő háromliteres dízelmotor az A4-ben. Van még esély az RS3 bemutatására is, a kompakt Audi a TT-RS 340 lóerős, 2,5 literes öthengeres motorját kaphatja meg.
Nem mindenkinek fog tetszeni a Bentley Mulsanne
A Volkswagen-konszern kötelékébe tartozó Bentley a vadonatúj Mulsanne-nal érkezik Frankfurtba. A legalább 80 millió forintot kóstáló luxusautó furcsa formájú fényszórói merész újításnak számítanak a konzervatív márkától, hátsója azonban már a tradicionális Bentley-formák jegyében készült. 6,75 literes turbómotorja 550 lóerőt teljesít, de még lenyűgözőbb az 1000 Nm-es nyomatéka, ami valószínűleg már az alapjárat környékén rendelkezésre áll majd.
Talán a legtöbb újdonságot a BMW hozza a vásárvárosba, és a bajor márkának a standja is különleges lesz. A pavilon felső részén egy több száz méter hosszú pályát alakítanak ki, hogy új autóikat mozgás közben is láthassa a nagyérdemű. Nagy érdeklődésre tarthat számot a jövő környezetbarát sportautója, a Vision EfficientDynamics tanulmányautó. Bár külseje sem mindennapi, a lemezek alatti technika már tényleg a jövőt idézi: két elektromotor és egy háromhengeres, 1,5 literes dízel hajtja az autót, az összteljesítmény a 356 lóerőt, a csúcsnyomaték pedig a 800 Nm-t is elérheti. 0-100 km/órára 4,8 másodperc alatt gyorsul fel, hamarabb, mint egy mai M3-as, pedig a Vision ED átlagfogyasztása a gyár szerint mindössze 3,75 liter gázolaj száz kilométeren.
Takarékos és villámgyors a BMW Vision EfficientDynamics tanulmányautó
Nemcsak a sportautóval, hanem a 7-es és az X6-os év végétől megvásárolható hibrid változatával is jelzi a BMW, hogy komolyan gondolja a fogyasztás és a széndioxid-kibocsátás csökkentését. Az X6-osban egy 91 és egy 86 lóerős elektromotor segíti a 407 lóerős 4,4 literes V8-as motort, a rendszer összteljesítménye eléri a 485 lóerőt, ami a világ legerősebb hibridévé teszi a terepjáró kupét. A 7-esben csak egy elektromotor lesz, a rendszer összteljesítménye 465 lóerő. Mindkét modell gyorsabb a benzines társánál, fogyasztásuk pedig ötödével kevesebb. Nincs elektromotorja, mégis érdekes a hatalmas ferdehátú, az 5-ös Gran Turismo, amely nevével ellentétben a 7-es sorozaton alapul. Ezeken kívül bemutatkozik még Frankfurtban a márka legkisebb szabadidő-autója, az X1 is. Ez lesz az egyetlen prémium szabadidő-autó a piacon, amit akár hátsókerék-hajtással is meg lehet majd vásárolni. Ezek mellett eltörpül a 3-as kupé és kabrió modellfrissítése, és a háromliteres, 306 lóerős biturbó dízelmotorral szerelt 740d érkezése.
Hátsókerék-hajtással is kapható lesz a BMW X1
A Citroënnél a vadonatúj C3, és ennek drágább és igényesebb kivitele, a DS3 jelenti a legnagyobb szenzációt. Azonos alapokra építkezik a két Citroën, de más-más célcsoportot szeretnének meghódítani. A C3 egy hagyományos kisautó szélesebb motorválasztékkal és praktikus ötajtós karosszériával, a háromajtós DS3 ellenben a prémiumautók közé tartozó Minitől szeretne elvenni vásárlókat. Dinamikus formaterve, igényes utastere, sportos futóműve és erősebb motorjai révén ez sikerülhet is neki. A két széria kisautó mellett egy titokzatos tanulmányt is ki fognak állítani, ami sokak szerint a kacsa, azaz a 2CV szellemi utóda lesz.
A rejtélyes Citroën-tanulmányról eddig csak ez az egy kép került nyilvánosságra
A Dodge csak a felfrissített Calibert hozza Frankfurtba. Igényesebb anyagokból épített műszerfalat, egy új 2,2 literes, 156 lóerős dízelmotort, és egy szintén új kétliteres benzinest kap az alsó-középkategóriás amerikai autó.
Az egész Frankfurti Autószalon egyik legjobban várt újdonsága lesz a Ferrari 458 Italia. Az F430 utóda gyönyörű Pininfaria-karosszériát, közvetlen befecskendezéses, 9000-es fordulatszámra is képes, 4,5 literes, 570 lóerős V8-as motort, és duplakuplungos, hétfokozatú sebességváltót kapott. Teljesen új szellemben tervezték meg az utastérét, a vezetőnek akkor sem kell elengednie a kormánykereket, ha indexelni, ablakot törölni, vagy fényszórót bekapcsolni támad kedve. Futóművét természetesen Michael Schumacher közreműködésével fejlesztették, és a hétszeres világbajnok állítólag gyorsabb köridőt repesztett vele Fioranóban, mint a sokáig etalonnak számított Enzóval.
A Ferrari 458 Italia az F430-ast váltja le
A Ferrari anyacége, a Fiat két újdonsággal készül. Az egyik a Sedici modellfrissített változata, amely a magyar piac szempontjából nem túl sok jelentőséggel bír, révén hogy a Suzuki SX4 testvérmodelljét nálunk nem forgalmazzák. A Grande Puntóból Puntó Evóvá változott kisautó ráncfelvarrása azonban nekünk is fontos lehet. Sajnos formája a módosítások után már kevésbé maseratis, de műszakilag sokat fejlődik a Multiair benzinmotor, a takarékosabb 1,3-as dízel, és a start-stop rendszer bevezetésével.
A Fordnál a vadonatúj családi kompakt egyterű, a C-Max lesz a középpontban. Ez a modell már a 2011-ben érkező új Focus padlólemezére épül, és elődjével ellentétben nyújtott tengelytávú, tolóajtós, hétüléses változatban is kapható lesz a hagyományos ajtókkal rendelkező ötszemélyes mellett. Újdonság, hogy megjelenik a motorválasztékában a vadonatúj 1,6 literes benzines turbómotor, várhatóan 180 lóerős teljesítménnyel. Rendelhető lesz a félautomatikus, önkormányzó parkolás-segéd, és a sávváltáskor hasznos holttér-figyelő is.
Hétüléses változata is lesz az új Ford C-MAX-nak
A Hyundai legjobban várt újdonsága a Tucsont leváltó ix35 lesz. A 4,4 méter hosszú szabadidő-autó többek között a Skoda Yeti, a Volkswagen Tiguan és a Honda CR-V vetélytársa lesz. Motorpalettája csak új fejlesztésű erőforrásokból áll majd, a belépőszintet a 140 lóerős, közvetlen befecskendezéses 1,6-os benzines, és a 115 lóerős 1,7 literes dízel jelenti, akár start-stop rendszerrel is. Ezeken kívül lesz még egy kétliteres, 166 lóerős benzines és egy kétliteres dízelmotor is 136, illetve 184 lóerős teljesítménnyel. Az ix35 első- és összkerékhajtással is kapható lesz év végétől. Látható lesz még a modellfrissítés utáni Santa-Fé az új Kia Sorento motorjaival, és a hátsókerék-meghajtású Genesis Coupé európai változata is.
A Kia Venga az új Opel Merivának állít konkurenciát
A Hyundai testvérmárkája, a Kia is sok újdonsággal készül Frankfurtra. Itt lesz látható először a Venga nevű, 4,07 méter hosszú buszlimuzin, amivel az Opel Merivának és a Nissan Note-nak szeretnének vetélytársat állítani. Az 1,4 és 1,6 literes motorokkal szerelt Venga mellett érkezik még a vadonatúj Sorento és a modellfrissítés utáni Cee'd is, mindkettőről olvashattak már részletes menetpróbát múlt héten.
A Jaguarnál természetesen a vadonatúj csúcsmodell, az XJ lesz a stand sztárja. A luxusautó megtartotta elődje alumínium térhálós karosszériáját, ami 150 kilogrammos súlyelőnyt jelent a hagyományos acélhoz képest. Alapmotorja a 275 lóerős duplaturbós dízel lesz, de az ötliteres, benzines V8-as is elérhető hozzá 385, illetve kompresszorral 510 lóerős kivitelben.
Nem hasonlít a régi XJ-re, mégis lenyűgöző az új Jaguar formája
A Land Rover szinte a teljes modellpalettáját felfrissítette a Frankfurti Autószalonra. A Discovery esetében a gyár szerint ez már a negyedik generációt jelenti, de valójában nem történt egyéb egy erős ráncfelvarrásnál. A terepjáró új orrot, áttervezett műszerfalat, áthangolt futóművet, egy új, biturbó háromliteres dízelt és ötliteres benzines V8-ast kapott a Jaguar XF-ből. Vele párhuzamosan újult meg a Range Rover, és a dinamikusabb Range Rover Sport is, mindkettő megkapta a Jaguar XFR 510 lóerős, kompresszoros V8-asát a már említett dízelmotor mellett.
Jövőre a szériaváltozatát is leleplezik a kompakt Lexusnak
Frankfurtban a Lexus is belép az Európában oly népszerű alsó-középkategóriába. Ugyan az LF-Ch még csak tanulmányautó, de 2010-es Genfi Autószalonon valószínűleg már a kissé visszafogottabb külsejű szériaváltozatáról is lerántják a leplet. Annyi biztos, hogy az aranyszínű ötajtós kocsi hibrid hajtásláncot kapott, amellyel képes tisztán elektromosan, károsanyag-kibocsátás nélkül is közlekedni alacsony sebességgel. Az Audi A3, a BMW 1-es, és a Mercedes-Benz A osztály ellenfelének szánt autó külseje merészebb a márkától megszokottnál, a hátsó kilincsek rejtve maradnak. Az LF-Ch mellett Frankfurtban látható lesz az IS, a GS, és a nagy LS enyhén módosított, ráncfelvarrott változata is.
A Maserati a GranTurismo nyitott változatát, a GranCabriót hozza el Németországba. A márka első négyüléses kabriójában hátul is elférni, mert ez a leghosszabb tengelytávú nyitott szériaautó a világon. Orrában a GranTurismo S 440 lóerős V8-asa dolgozik, de a későbbiekben elképzelhető a 4,2 literes, 405 lóerős V8-as beépítése is.
Szélvédő nélküli, könnyített tanulmány készült a Mazda MX-5-ből
A Mazda nagyon titkolózik frankfurti újdonságai illetően, ami biztos, hogy ott lesz a ráncfelvarráson átesett, dízelmotoros CX-7, a szintén felfrissített RX-8, valamint az MX-5 szuperkönnyű, szélvédő nélküli tanulmányautó változata. A pletykák szerint elhozzák a Mazda1 tanulmányautót is, ami a Fiat 500 és a Ford Ka padlólemezére épül.
A Mercedes-Benznél természetesen a legendás szárnyas ajtós SL késői leszármazottja, az SLS AMG Gullwinget övezi majd a legnagyobb figyelem. A McLaren segítsége nélkül elkészített, alumínium térvázra épülő szupersportkocsi az AMG 6,2 literes V8-asának 571 lóerősre feltuningolt változatát hordja az orrában, a hétfokozatú duplakuplungos váltót a hátsó tengely előtt helyezték el a jobb súlyelosztás érdekében. A 160 ezer eurós autó 0-100 km/órára 3,8 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége eléri a 315 km/órát. Az SLS mellett kiállítják az E osztály kombi és dízel-hibrid változatát, valamint két környezetbarát kisautó-tanulmányt is. Ezek közül a Concept Bluezero E-Cell Plus tanulmány a következő, Kecskeméten gyártandó A osztály formáit vetíti előre, elektromotorját tápláló akkumulátorát egy egyliteres benzinmotor tölti fel árammal. A jelenlegi B osztály üzemanyagcellás változata pedig elvileg jövőre már gyártásba is kerülhet.
A szalon egyik legjobban várt autója a Mercedes-Benz SLS AMG. Itt még álcában
Az 50. születésnapját ünneplő Mini Frankfurtban mutatja be a Coupét, ami tulajdonképpen egy John Cooper Works változat alacsonyabb tetővel és mindössze két üléssel. Már bejelentették, hogy a nyitott tetős változatával, a Roadsterrel együtt jövőre elindítják a sorozatgyártásukat az oxfordi gyárban.
Az Opel standján természetesen az új Astra lesz a sztár, amelyet nyáron már a magyar újságíróknak is bemutattak. A Volkswagen Golf-rivális mellett azonban az új Meriva is nagy érdeklődésre számíthat. A kis egyterű új generációja a 2008-as tanulmányhoz hűen ellentétes irányba nyíló ajtókkal kerül piacra, de attól eltérően valószínűleg lesz B oszlopa. Természetesen elhozzák a Chevrolet Volttal lényegében megegyező Opel Amperát is, de csak tanulmányként, mivel sorozatgyártására még két évet várni kell.
Az új Opel Astra hazánkban is népszerű lesz. Az Amperára még várni kell
Az Ampera áramot használ elsődleges energiaforrásként, a másodlagos benzinmotor pedig csupán áramot termel. A hatvan kilométernél nem hosszabb utakon csak a lítium-ion akkumulátorokban tárolt áramot használja, így egyáltalán nem bocsát ki szén-dioxidot. Amikor a telepek lemerülőben vannak, a motor-generátor növeli meg a hatótávolságot, amely így állítólag az ötszáz kilométert is meghaladja. Az Ampera bármilyen 230 voltos csatlakozóaljzatról tölthető lesz az Opel szerint.