Vágólapra másolva!
Három napig a győri Audi-gyárban vendégeskedett a világ egyik leghíresebb Grand Prix-gépe az A1 Sportback tanulmányautó és néhány egyéb különlegesség társaságában.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Izgalmasabb program, mint szerelősorok mellett dolgozni. Az Audi színvonalas kiállítást rendezett a Győrben dolgozó munkatársaknak
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Az A3 Cabriolet divatos, vágyott kocsi, de az alkalmi győri bemutatón olyan volt, mint a szmokingos úriemberek között tébláboló szegény rokon. Bentley, Lamborghini, a négykarikás márka csúcs-, tanulmány- és versenymodelljei vonzották az érdeklődők tekintetét. A kiállítás zártkörű volt, úgynevezett munkatársi rendezvény, tehát a különlegességeket a gyár dolgozóinak állították ki.

A legkisebb Audi, az A1 2007-ben debütált Tokióban, a következő évben a gyár elkészítette az ötajtós Sportback változatot. Mindkét kivitelbe elektromos motort is szereltek az 1,4 literes TFSI mellé. Az eredeti tervek szerint idén vette volna gyártásba a típust a brüsszeli üzem, de a gazdasági helyzet miatt csak 2011-ben jelenik meg a szériakivitel. Az A1-es tanulmányautó most először járt Magyarországon.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

2011-nél előbb nem lehet kapni az Audi A1-est


A TT típus csúcsváltozata, az RS az idei Genfi Autószalonon mutatkozott be. Orrába győri gyártású közvetlen befecskendezéses, turbótöltős öthengeres motort szerelnek, amely 340 lóerő teljesítményre és 450 newtonméter nyomatékra képes. A TT-k királya itthon még nem kapható.

Közel másfélszer annyi ló ereje bújik meg az R8 LMS típusban, mint a TT RS-ben. Az FIA GT3-as szabályainak megfelelő versenyautó jórészt a "hétköznapi" R8-asra épül - a jármű közepére szintén a 4,2 literes V8-ast szerelték, de a teljesítmény kereken félezer lóerő. A versenykiírások nem engedik összkerékhajtás alkalmazását, ezért a Quattro rendszert hátsókerék-hajtásra cserélték. A modell sikerrel szerepelt első megmérettetésein: a BFGoodrich Endurance Championship futamán és a nürburgringi 24 órás versenyen is dobogós helyet szerzett.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Az R8 LMS 500 lóerős motorja csak a hátsó kerekeket hajtja


Az Audi néhány illusztris külföldi rokonát is elhívta az eseményre: egy Bentley Continental Supersportot és egy Lamborghini Murciélago SV-t. Utóbbi a bolognai gyár legütősebb modellje, a 6,5 literes V12-es középmotor 670 lóerőt és 660 newtonmétert ad át a négy keréknek, emellett a jármű tömege körülbelül 100 kilogrammal kisebb, mint a normál Murciélagóé. Százra 3,2 másodperc alatt gyorsul az SV, ehhez a típus többi kivitelének 3,4-3,8 másodpercre van szüksége. A különleges Lambót egy olasz ember felügyelte, aki időnként látványosan megnövelte a népsűrűséget a brutális hangú V12-es beindításával; az úr fő feladata egyébként az volt, hogy a beülést firtató kérdéseket egyszerű "No" válasszal leszerelje.

Néhány méterrel odébb a sportosság egész más formáját láthattuk: az idei Genfi Autószalonon bemutatott Bentley Continental Supersportot. Ez az angol gyár legerősebb modellje, és az első Bentley, amely bioetanollal táplálható. A hatliteres W12-es motor üzemanyagtól függetlenül 621 lóerőt és 800 newtonmétert tud kiadni magából.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Ritka pillanat: senki sincs a Lamborghini körül


A dicső múltat - amelyből az idei Oldtimer Expón is kaptunk egy kis ízelítőt - a gyári múzeum két versenymodellje jelenítette meg: egy Audi 200 Turbo Quattro Trans Am és egy Auto Union Typ D. Az ingolstadti cég 1988-ban vett részt először az amerikai Trans Am bajnokságban, és Hurley Haywood a 200 Turbóval egyből meg is nyerte a kiírást. Az 500 lóerős gép szinte súrolja a talajt, valószínűleg nem élne túl egy budapesti utat. A felkészítés során szinte mindent kihajítottak a beltérből, kis túlzással olyan a kabin, mint egy fényezésre előkészített kocsié. Az irányításhoz szükséges eszközökön kívül csak merevítéseket, tűzoltó készüléket, seregnyi kijelzőt és egy esőcsatornára emlékeztető hatalmas kipufogócsövet látni, amely az üres motortérből a jobb egyen és az ajtón át visz a szabadba.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A tengerentúli sorozat európai győztese: Audi 200 Turbo Quattro Trans Am


A Trans Amnél is különlegesebb darab a teljesen eredeti Auto Union Typ D versenyautó. Az Audi, DKW, Horch és Wanderer márkákat tömörítő konszern első Grand Prix-kocsija, a Typ A 1934-ben mutatkozott be, tervezője, Ferdinand Porsche a V16-os, 4,4 literes, 295 lóerős motort a jármű közepén helyezte el. A következő évben megjelent Typ B-be ötezres blokkot szereltek, amely 80 lóerővel múlta felül elődje teljesítményét, a Typ C pedig már hatliteres, 520 lovas hajtóművet kapott. A hengerűrtartalom és a teljesítmény eszeveszett növelésének a nemzetközi szövetség parancsolt megálljt: a Grand Prix 1938-as kiírására a motorok lökettérfogatát 4500 köbcentiméterben maximálta, kompresszoros erőforrások esetében három liter volt a limit.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Az egyetlen teljesen eredeti Typ D versenyautó. Értéke felbecsülhetetlen


Az Auto Unionnak új járművet kellett terveznie, melyet a népautón dolgozó Porsche helyett egy osztrák mérnök, Robert Eberan von Eberhorst alkotott meg. A Typ D 2985 cm3-es 12 hengeres V-motort kapott, melyet három vezérműtengellyel láttak el: a V két szárán kaptak helyet a kipufogószelepet mozgató tengelyek, a szívószelepé középre került. A Roots kompresszorral ellátott szerkezet 420 lóerőt produkált, a jármű végsebessége háromszáz kilométer/óra volt. 1938-ban Tazio Nuvolari kétszer vezette diadalra a Typ D-t: a monzai és a Donington Park-i nagydíjat nyerte meg. Az 1939-es kiírásra az Auto Union tíz százalékkal megnövelte a típus végsebességét, ebben a versenyszezonban szintén két győzelmet szereztek a négykarikás Ezüstnyilak: Franciaországban Hermann Paul Müller, Jugoszláviában pedig Nuvolari bizonyult verhetetlennek. A versenysorozatnak és az Auto Unionok sikereinek a második világháború vetett véget.

Typ A-ból és B-ből egyetlen darab sem maradt fenn, a D-ből valószínűleg öt létezik, közülük ez az egyetlen teljesen eredeti példány. Állandóan úton van, ritka alkalomnak számít, ha otthonában, az ingolstadti gyári múzeumban pihen. Rendszeresen feltűnik kiállításokon és oldtimer-versenyeken, melyeken Walter Röhrl vagy Jacky Ickx foglalja el a volán és a V12-es blokk közötti ülést. Legközelebb a legendás goodwoodi rendezvényen, a Festival of Speeden tűnik fel a Grand Prix-autó az Audi tizenöt másik különlegességével.