Kiskapukon autóznak a spórolók

Vágólapra másolva!
Hogyan lehet spórolni a gépkocsi fenntartásán? Csokorba gyűjtöttük a leggyakoribb - bezárt és még nyitva álló - kiskapukat, az egyszerű szemfülességtől az okirat-hamisításnak minősülő, mégis széles körben használt megoldásig.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI / Füzesi Ferenc

Ez is egy megoldás, ha meg akarjuk úszni a traffipaxot. Egyre szigorúbban büntetik


Az állam fejőstehene - szokták emlegetni az autósokat, általában maguk az autósok. Valóban tetemes összeg egy autó fenntartása és üzemeltetése, nem csoda, hogy sokan keresnek megoldást a költségek csökkentésére.


Elveszett rendszámtábla - érdemes hamar megtalálni

Hiába a magas büntetési tétel, az objektív felelősség (amikor már nem lehet arra hivatkozni, hogy egy családtag vezette az autót, mert az üzembentartónak küldik a csekket), ha nincs kinek postázni a büntetést, mert nem azonosítható a szabélysértést elkövető jármű. Rendszámtábla nélküli autót pedig nagyon nehéz felismerni - gondolták azok az autótulajdonosok, akik "elvesztették" rendszámtáblájukat, ráadásul észre sem vették, így közlekedtek tovább. A szándékosságot nehéz bizonyítani, de ahogyan arról a témával részletesen foglalkozó korábbi cikkünkben írtunk, kockázatos megpróbálni. Ha mégis sikerül igazolni, hogy tudatosan távolították el az egyedi azonosító jelet, akár három év börtönt is kiszabhatnak. Egy javaslat bezárná a kiskaput: elvehetnék a rendszám nélküli autó forgalmi engedélyét. A


Külföldi rendszám - nehéz az ellenőrzés

Az utóbbi évek slágere a csábító kedvezményeket kínáló szlovák rendszám, amit nem néz jó szemmel a magyar állam. Ahhoz, hogy az északon meghúzott határ túloldalán helyezzük forgalomba a járművet, ottani - legalább ideiglenes - lakcímmel kell rendelkeznünk. Ha ezt a feltételt teljesítjük, már meg is spórolhatjuk a regisztrációs és a teljesítményadót. Odaát ezenfelül kedvezőbbek a kötelező biztosítás díjtételei is, és akkor még nem szóltunk a kishaszonjárműnek minősülő kocsik előnyeiről. Az úgynevezett N1-es kategóriába minden olyan autót be lehet sorolni, amely legfeljebb ötszemélyes, tömege nem haladja meg a 3,5 tonnát és csomagterét ráccsal elválasztották. Ily módon luxuskombik és -terepjárók után is vissza lehet igényelni az áfát. Ha nincs szlovákiai cégünk, egy ottani társaságtól is lízingelhetjük a kocsit.

A hazai jogszabályok szerint a magyar állampolgár legfeljebb harminc napig használhat külföldi rendszámú autót. A jármű honosításának kötelezettsége alól csak az mentesül, aki az év nagyobbik részét az adott külföldi országban tölti. Igaz, nem sok eszköz van a hatóság kezében, hisz Schengen óta nincs arra lehetőség, hogy nyomon kövessék a járművek és a személyek tartózkodását. Mindenesetre az APEH, valamint a Vám- és Pénzügyőrség ellenőrzésekkel igyekszik felvenni a harcot azok ellen, akik külföldi rendszámmal spórolnak. Több szakértő viszont olyan véleményének adott hangot, hogy leginkább ijesztgetésről lehet szó, a hatóságok nem lesznek képesek valódi eredményt elérni - várhatóan továbbra sem lesz nehéz olyan szlovák rendszámú autót találni, amelyet a rendszámtáblakeret tanúsága szerint Magyarországon szervizelnek.

Közismert dolog, hogy jó néhány országból egyszerűen lehetetlen behajtani a bírságokat. Míg egy európai uniós rendszámmal közlekedő jármű vezetője joggal tart attól, hogy a gyorshajtásért vagy szabálytalan parkolásért kirótt bírsággal megtalálják őt, addig számos afrikai vagy ázsiai állam rendszámával gyakorlatilag büntetlenül lehet fotózkodni az utakon. A hatóság általában nem is kísérli meg, hogy érvényt szerezzen a jogos követelésnek. Ez is oka a külföldi járművekkel kapcsolatos szigornak, emiatt csak kevesen tudják elintézni valamilyen úton-módon az egzotikus rendszámot.


Traffipax - szabad a védekezés

Hosszú évekig különféle trükkökkel próbálkoztak az autósok, hogy elkerüljék az "anti-traffipax" berendezések birtoklásáért és használatáért járó szabálysértési eljárást. A 124/1993-as kormányrendelet alapján a radardetektorok és a lézerblokkolók a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök közé tartoztak - mint a suriken, a vipera vagy a 8 centimétert meghaladó szúróhosszúságú vagy vágóélű kés. Olyan eset is volt, hogy valaki azzal próbált érvelni: a jármű belseje magán-, nem pedig közterület, és ez alapján ott nem tiltott a műszer használata. Öt évvel ezelőtt aztán a kormányzat véget vetett a fogócskának és a kiskapukeresésnek, és a 175/2003-as (X.31.) kormányrendelet 2003. december 1-jei hatállyal törölte ezeket a berendezéseket a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök csoportjából. A radardetektorok és a lézerblokkolók használata így már nem szabálysértés, a berendezések nem kobozhatók el, és a tulajdonos, illetve a használó sem büntethető.


P rendszám - csak hivatásosaknak

A P betűjelű ideiglenes rendszám nem járműhöz, hanem jogosulthoz kötődik, azaz több gépet is lehet vele használni. Járműgyártó és -javító cég, közlekedési kutatóintézet vagy más hasonló tevékenységű vállalkozás, intézmény igényelheti a forgalomba nem helyezett jármű közlekedtetésére kipróbálás, kísérlet céljából. A P-s rendszám kiadásának szigorú feltételei vannak: harminc napnál nem régebbi cégkivonattal igazolni kell, hogy az igénylő vállalkozás tevékenységi körei közt szerepel a 4520-as számú gépjárműjavítás és -karbantartás. A járművel csak Magyarországon lehet közlekedni, tilos vele a vontatás, az áru- és személyszállítás (utóbbi alól külön kérvény alapján felmentést adnak), ezenfelül a menetlevélhez hasonló indítási naplót kell vezetni. A járműnek közlekedésre alkalmas műszaki állapotban kell lennie, és csak az engedély jogosultja használhatja. A kötelező biztosítás díja évente körülbelül 100 ezer forint.

Forrás: MTI / Mihádák Zoltán

Régebben az ilyen képeken mindig a közeli hozzátartozónk vezetett, akire nem vagyunk kötelesek terhelő vallomást tenni


Lehet olvasni olyan történeteket, hogy valaki egy-egy versenyre, találkozóra P-s rendszámmal autózott el. Mivel útvonalengedélyt csak forgalomban lévő, lejárt műszakis járműre adnak, a forgalomból végleg kivont gépeknél a tréler jelenti az egyetlen legális megoldást. Azonban előfordult már olyan eset, hogy a drágább (vagy unalmasabb) trélerezés helyett P-s rendszámot béreltek feketén egy annak használatára jogosult cégtől. A 35/2000. (XI. 30.) BM-rendelet kimondja: "P betűjelű ideiglenes rendszámtáblával ellátott jármű használata az ideiglenes forgalomban tartási engedély jogosítottján vagy a vele munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személyen kívül másnak nem engedhető át." Egyesek szerint ez csak papírmunka kérdése. A P-s rendszámmal autózók egyébként a szigorú feltételek miatt gyakori rendőri ellenőrzésre számíthatnak.