Ahol élmény az autógyártás - Volkswagen Autostadt

Vágólapra másolva!
Elég valószerűtlennek tűnik egy ötcsillagos szálloda közvetlen szomszédságában négy óriási gyárkémény, ez a furcsa kontraszt mégis valós. A németországi Wolfsburgban felépített komplexum mégsem emiatt vált híressé, és vonz évente kétmillió látogatót. Sokkal inkább csábító a lehetőség, hogy a Volkswagen csoport tervezőasztalától az autók kulcsainak átvételéig nyomon követhetők az események. 
Vágólapra másolva!

Forrás: Volkswagen

Az Autostadt este. A két toronyban nyolcszáz autó várja új gazdáját, az előtérben a gyártósor vége
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az autópálya lehajtójáról már jól látszik az a két, egyenként negyvennyolc méter magas üveghenger, melyekben összesen nyolcszáz autót raktároznak ideiglenesen. A húsz emelet magas, teljesen automatizált tornyok készletéből, a gyár mellett felépített disztribútor centerben (KundenCenter) átlagosan napi ötszázötvenet értékesítenek is. A bevásárlóközpont méretű épülethez legközelebb a Volkswagen pavilon áll, amely az üvegfalak mögötti mozgó paneleknek köszönhetően folyamatosan változtatja a színét. Belsejében egy óriás méretű gömbben, a planetáriumhoz hasonló, háromszázhatvan fokos moziban nézhetünk rövid reklámfilmeket.

Az Autostadt Ibériai-félszigetére lódobogás kíséretében juthatunk egy fahídon keresztül, ahol háromszázhatvan Seat visszapillantó tükör fogad. Legtöbben nem is gondolnák, hogy a márka története az ötvenes évek elejéig nyúlik vissza, itt megismerhető a teljes sztori, a sportsikerekkel együtt. Az első igazi meglepetés azonban a Lamborgini népszerűsítésére szolgáló fekete börtön oldalán bukkan fel - szó szerint. Húszpercenként hangos motorhang, lézerfények és füst kíséretében, az építmény falán jelenik meg egy citromsárga Lamborghini Murciélago, majd néhány perc elteltével hasonló effektusok mellett visszafordul a dobozába.

Fotó: Páder Sándor [origo]

Lamborghini pavilon. Húszpercenként bukkan elő a Murciélago
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A földből éppen csak kiemelkedő, csiszolt kavicsra emlékeztető, gránitépületbe lépve nem kisebb furfangosság lapul. Néhány méter múltidézés a falon, majd egyszer csak szemben találjuk magunkat egy három emelet magasságú forgó főtengellyel. A színes fényekkel megvilágított motoralkatrész tövében a legújabb Bentley áll, mellette a 2003-as Le Mans-győztes autó a döntött pályán. Az exkluzivitás egy bőr- és egy faborítású szobában érzékelhető a legjobban, ahol a gyártásnál felhasznált minőségi anyagok illatával és tapintásával is meggyőződhetünk különlegességükről.

Bronz diorámák adnak útmutatást a ventilátor formájú Škoda pavilonban a manufakturális bicikliüzemtől, egészen az autógyártás kezdeti korszakáig. Misztikus Škoda-méhekben bújnak meg a valódi autók, gyermekkori emlékeinket pedig két, gigantikus méretű ülésben eleveníthetjük fel. A technika szerelmeseinek kihagyhatatlan az Audi kiállítótere, ahol az R8-as modell életnagyságú félmetszetén minden részletet alaposan tanulmányozni lehet. A tervezés fázisait bemutató makettek sorakoznak három forgószínpadon, mellettük egy megvalósult álom a végtermék.

Forrás: Volkswagen

A veteránok szerelmeseinek. Elsőszériás Bogár, mögötte egy prototípus
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Akik egy járműtechnikai időutazáson vennének inkább részt, nekik a ZeitHaus múzeum épületében pompáznak értékes kincsek. A legfelső szintről lefelé haladva öt különböző struktúrájú autótörténeti bemutató látható. Minden légtérben más szempontok szerinti a csoportosítás, néhol analitikus, máshol pedig kreatív gondolkodásmódra ösztönözve a látogatót. A legfelső emeleten a luxusautók szigetére érkezünk. Rolls-Royce Silver Ghost 1922-ből, Bentley limuzinok, impozáns Bugatti, Horch és Cadillac autók. A szint másik termében "A kerék hogyan változtatta meg a világot" című előadást láthatjuk valódi járművekkel bemutatva a kezdetektől egészen az autó globalizálódásáig.

A harmadikon kis- és közepes autók látványával gazdagodhatunk: Peugeot Bébé, Citroën 2CV, Austin Mini Mark I, Lancia Aurelia és társaik sorakoznak. Egy emelettel lejjebb Porsche, és a Honda S800 nyitja a sportautók sorát, mely egészen a Lamborgini Diablo GT-ig tart. Volkswagen mérföldkövek mutatják be a vállalat fejlődését a szomszédban, első szériás Golf, Golf GTI, Scirocco... Kortól függetlenül találnak elfoglaltságot maguknak a gyerekek az első emeleten, ahol testközelből ismerkedhetnek meg az autógyártás fizikai és technológiai alapjaival. Több órás nézelődés, fényképezés és játék után, a földszinten egy VW Bogár metszet, két Transporter, egy Lamborgini és a híres Auto Union társaságában lakhatunk jól az étteremben.