Szupernagyi múzeumba kerül

Vágólapra másolva!
Ismét őrült szerkezetek lepték el a Citadella lejtőjét vasárnap. A 2. Red Bull Ládaderbin több tucat csapat mutatta meg, hogyan képzeli a száguldást a lehető leggyorsabb és legstílusosabb módon.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Aki lassan jár, tovább ér, csak több időbe telik. Sokan inkább kockáztattak
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Tudjuk jól, milyen leleményes nép a magyar: MacGyver inas is csak könyörületből lehetne egy igazi, életének java részét a kert végi sufniban töltő ezermester mellett. A járműépítésnek, átalakításnak is nagy hagyományai vannak nálunk, így a Ládaderbihez hasonló, az ötletre, a kreativitásra és a műszaki tudásra alapozó verseny aligha fulladhat érdektelenségbe. Az idei, második Red Bull Ládaderbire is sok száz pályamű érkezett, végül hetvenhárom szerkezet kapott "építési engedélyt". Utoljára öt éve rendeztek hasonló megmérettetést, néha mégis úgy tűnt, a szükségesnél rövidebbre sikerült a konstrukció életképességét igazolandó tesztidőszak.

A Citadellára kaptatva a hamburgeren, gyroson és még ki tudja, milyen termékeken nevelődött, mozgáshiányos társadalom nagy hányadával együtt szuszogtam, fúltam, mint egy ZIL a kiadós emelkedőn. De csak felértünk! Késésben voltam, így komoly részidővel domborítottam. Fent már a tömeg ügyesebbik fele elfoglalta az általuk jó helynek gondolt pályaszakaszokat, szépen kirajzolva a kicsivel több mint hatszáz méteres ring körvonalát. A közönség testközelből is végigmustrálhatta a ládákat, minden csapat kis depóban várta a startot a bokszutcaszerűen kialakított területen. A veszélyes massza forgatagában elvegyülve szemlélődtem, gyűjtöttem, mint egy jó néprajzos (eredeti szakmám szerint), aki kiszáll a faluba, és próbál azonosulni a helyi kultúrával.

http://www.videa.hu/flvplayer.swf?v=ZYeV3tuVoZDM2iVD


A száguldás mozgóképen az igazi - nézze meg helyszíni videónkat!


Az elvetemültség látszott mindenkin, a közönségen és a versenyzőkön egyaránt, utóbbiak sok esetben a normálisnak nevezhető állapot határmezsgyéjén táncoltak. A Kopf'Four'Show csapat egy bizarr járművel, konkrétan egy gördülő koporsóval kívánta teljesíteni a távot. Két fiatal, akik a szombat éjszakai mulatozásból tévedhettek a rendezvényre, már próbautat egyeztettek az önlebomló, tehát környezetbarát Michael Jacksonnak öltözött csapattaggal. "Pokoli út lesz!" - szólt az egyik mámoros tekintetű. "Nem baj, megyünk!" - felelt a másik. Mellettük pedig az egyik csapat tagja valószínűleg a szigorú, nyolcvan kilogrammos súlyhatárnak szeretett volna megfelelni, mert az utolsó simítások közben sikerült a mutató ujjából kisebb darabot levágnia.

A délre meghirdetett rajt közel háromnegyed órát késett. A holtidőt a két műsorvezető, Bazsó Gábor és Winkler Róbert a zsűri tagjainak bemutatásával töltötte ki. Sok érdekes, de haszontalan információval lehetett gazdagabb a publikum, valamint a vérmes bulvárlapok munkatársai is élezhették tollaikat a hallottak során. Mindezek után végre elkezdtek szivárogni a pódiumra a csapatok. A hetvenhárom induló közül az Óbudai Tűzőrök "B"-től megtagadták a száguldás lehetőségét, járművük árnyalatnyit túlsúlyosnak bizonyult: nyolcvan kiló helyett sikerült körülbelül két mázsára felhizlalniuk a ládájukat. A Guruló lábak is kényszerű fogyókúrába kezdtek, így viszont a hasaló női testet formáló járművük egy kerekekre szerelt fenékké csökevényesedett. Ők versenyben maradtak.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Nem elég lejutni: a zsűri a futam kivitelezését is értékelte
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A startot csapatonként egy harminc másodperces performansz előzte meg, amelyet a zsűri maximálisan huszonöt pontra értékelhetett. A legtöbben finoman szólva kevés energiát fektettek a műsoruk elkészítésére, néhányan azonban színvonalas produkciót rittyentettek a színpadra - értsd, bármely kultúrház deszkaemelvényén megállták volna a helyüket, mondjuk több évtizeddel ezelőtt. A Technokol Rapid például fülbemászó dallam kíséretében adta elő a bizonyos körökben kultikussá vált ragasztóanyag használati utasítását - a nejlonzacskós kiegészítés nem szerepelt benne... A Just Married Team a nevéből adódóan két szarvasmarhát boronált össze az ad hoc esküvő alkalmával, a Buligyár remek műsorához hasonlóan. A Barcsi majmok, ezt nem hiszem, hogy magyarázni kellene, olyan hangerővel adták elő indulójukat, hogy az bármely bányászkórus öblös férfikarát a semmibe tiporta volna.

A már említett Kopf'Four'Show csapat kiváló jelmeze és sminkje külön figyelmet érdemelt. Bocsánat, hogy megint szakmázok, de a Vörösbikási hagyományőrzők néprajzi lexikonba illő szakszöveggel írták körbe a szalmában történő szexuális együttlét szokáskörét. Természetesen mindezt viseletben. Látványos műsor keretében a színpadon építették össze "autójukat" a Le! Go! versenyzői a 100 Folk Celsius Lego című dalára. A Szupernagyi és a Pernahajderek performansza is nagy sikernek bizonyult a közönség körében, mellesleg a legjobb idővel (37 másodperc) értek célba, ami együtt hozta meg a sikert.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A tömegben bármikor szembejöhetett egy szakállas csecsemő, maga Spongya Bob vagy egy önkéntes vasutaslány
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Most ejtsünk szót néhány technikai bravúrról. A felhasznált anyagok közül a hungarocell és az egyszerű kartonpapír vitte a prímet mint burkoló elemek. Használtak még csirkehálót, vékony alumínium lemezt, szalmát, gyepet stb. A mechanikus alkatrészek a kelet-európai gépjárműipar remekeiből kerültek a derbi néhány lélekvesztőjére. Találkozhattunk MZ 125-ös, Simson, Jawa 350-es motorbiciklik kerekeivel, Barkas kormánnyal, Trabant kormányművel, amelynek alkalmazását egy csukló beépítésével a Komlósi bikerek fejlesztettek tökélyre. Ezeken kívül volt még takarmánydaráló, Suzuki Alto és még ki tudja, milyen részegység. Egyedüli favázas konstrukcióval a Sashalmi sasok csapata rukkolt elő. A Láda Expressz Ken Tyrell hatkerekű versenyautóira emlékeztető megoldással építette meg járművét, elöl négy kormányozható kerékkel, amelyek gömbcsuklók segítségével irányíthatóak. Merész elképzelés volt a Cirok lovagok gépe, amely egy seprűt imitált, a vezetője a nyél végén hasalt, kézzel kormányozva a készséget - egyedül ők használtak fékezőernyőt.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Változatos felépítményekkel látták el guruló szerkezeteiket az indulók
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Formations flyers két különálló, egymáshoz kötéllel rögzített repülőgéppel próbálta a műrepülő bajnokság egy kisebb futamát utánozni. A Bambínók három kocsiból álló, hét kerekű, összecsukható létravázas szerelvénnyel vették fel a versenyt az idővel. Brutális tempóban, kőkemény vezetési stílusban 48 másodperc alatt értek le a 611 méteres pálya aljára. Ha már a terelgetési technikáról van szó, többen is bevállalták a rámpázást, amely a mezőny rostájának is bizonyult, számos tengelytörést, kerékösszecsuklást és borulást írhattunk a számlájára. A befutóra is figyeltek a csapatok, volt, aki csak saját lábán tudta bevonszolni gépét a célba, a sikeresebbek régi rendőrmozikat idéző fordulók révén tudtak megállni.

Eredmények:
1. Szupernagyi és a Pernahajderek
2. Cirok lovagok
3. Komlósi Bikerek

Kreatív különdíj: Kopf'Four'Show

Természetesen a külcsínyt is pontozta a zsűri, két pompás jármű feltétlenül szépségdíjat érdemelt volna: az Ökomiele Team Formula 1-es versenyautóra hajazó, csillogó mosógépalkatrészekből összeépített ládája, a másik pedig a Pomázi Űrhajózási Hivatal űrsiklója. Hét zsűritag cserélte egymást, öten pontoztak egy-egy produkciót, a végeredmény az időeredményből, a jármű ötletességéből, a futam kivitelezéséből és a bemutatott előadásból alakult ki. A vihar elmosta a Ládaderbi végét és a díjkiosztót, de másnapra megérkeztek a hivatalos pontszámok. A Szupernagyi és a Pernahajderek diadalmaskodtak, az ő szatyrukat állítják ki a Közlekedési Múzeumban.

Szavazás

Nem volt könnyű dolgunk, de kiválasztottunk néhányat a Citadella nyugalmát megzavaró kreálmányok közül. Szavazzon, ön szerint melyik a legőrültebb agyszülemény!