Fiatok és Ferrarik a Hungaroringen

Vágólapra másolva!
Közös sajtótájékoztatót tartott a Fiat Magyarország Kft. és a Warm Up Racing a kissé megtépázott Hungaroringen. A rendezvény egyik apropója a Fiat vadonatúj 1,6 literes dízel erőforrása, a másik a Warm Up Racing szervezésében megrendezendő Ferrari Racing Days volt. A bemutató a vártnál is látványosabb lett.
Vágólapra másolva!

Fotó: Körber László [origo]

A három Ferrari F430 Challenge. Augusztusban itthon, éles versenyben is láthatók lesznek, sokadmagukkal együtt
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A mogyoródi pályán kellemes idő és szép Fiat 500-as ruhába öltözött hoszteszek fogadták a sajtó munkatársait. Mivel a ringen óriási munkálatok folynak, kizárólag a bokszutcát és néhány bokszot bocsátották a rendezvény szervezői részére, de ezeket a területeket sikerült optimálisan kihasználni. A berendezett bokszok előtt felsorakozott két Fiat 500-as, öt Bravo a teljes turbós motorválasztékkal és egy Croma. Mellettük a Warm Up csapat három verseny Ferrarija és a versenyautókat szállító kamion pihent.

Alessandro Lippi, a Warm Up Racing vezetője beszélt az augusztus 29-31-e között, Magyarországon először rendezendő Ferrari Racing Days-ről. A Hungaroringen tartják ugyanis a Ferrari Challenge európai és olasz bajnokságának két-két futamát, ellátogat hozzánk továbbá a Historic Challenge versenysorozat is, amelyben 1940 és 1980 között készült Ferrari és Maserati sport- és versenyautók mérik össze erejüket. Szintén figyelemmel kísérhetjük az F1 Clienti betétfutamot, amelyben régebbi, magánkézbe került Forma-1-es Ferrarik szaggatják az aszfaltszőnyeget.


Helyszíni riportunk


Ezután mutatták be az [origo] autó állandó olvasói számára már ismerős pilótákat, Jánosi Sándort, Andrea Gilardit és Diego Rodát, akik a Ferrari Challenge európai és olasz bajnokságában versenyeznek. A csapat negyedik versenyzője, Válint Tibor koradélután érkezett ki a pályára, egyenesen a repülőtérről - Franciaországban tesztelte Ferrari F430-as versenyautóját.

A Fiat vezetősége az új 1,6 literes, 16 szelepes, MultiJet turbódízelt ismertette meg a hazai közönséggel - a nemzetközi menetpróbán szerzett tapasztalatainkról már korábban beszámoltunk. A 105 és 120 lóerős változatban előállított motor a régebbi, 1,9 literes MultiJetnél alacsonyabb fogyasztást, nagyobb teljesítményt és még kulturáltabb járást ígér.

Fotó: Körber László [origo]

A Fiat 500-asok most csak díszként szolgáltak, a Bravókat viszont ki lehetett próbálni
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Hitvallásuk szerint - és az olasz piacot ismerve - eljött a kisebb hengerűrtartalmú, turbófeltöltős motorok ideje. Teljesítményük vetekszik a nagyobb lökettérfogatú szívómotorokéval, fogyasztásuk és a járulékos költségek viszont jóval alacsonyabbak. Ráadásul ezek az új generációs dízelmotorok szinte ugyanolyan komfortosak, mint benzines bajtársaik, nem rázzák szét a karosszériát, és a kerepelő dízelhang is már a múlté. Maximális nyomatékukat már 1500/perc fordulaton leadják. Aki kis hengerűrtartalmú, turbós, de benzines motort szeretne, a T-Jetek közül választhat, egyelőre 120 és 150 lóerős teljesítménnyel.

A Fiat motorfejlesztéseinek sikerét mutatja, hogy a JATO Dynamics, az autóipar egyik vezető piackutató és elemző cégének közelmúltban elkészült tanulmánya szerint 2007-ben 137,3 g/km értékkel a Fiatok érték el a legkisebb széndioxid-kibocsátási átlagértéket. A Fiat 500 és a Fiat Bravo a szabályozást két évvel megelőzően már Euro 5-ös benzin és dízelmotorokkal kerülnek piacra.

Fotó: Körber László [origo]

Csendélet a bokszban: Diego Roda felszerelése
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A tesztvezetésen várakozásaimnak megfelelően bebizonyosodott, hogy a dízelek rendkívül nyomatékosak alsó fordulatszám-tartományban, dinamikusan pörögnek, de a felül elfogy az erejük. Ugyanez kicsit megfordul a benzines modelleknél, amelyeknél alul hiányzik a nyomaték, 2500-tól viszont felpörögnek az események, és a kanyarokban teljes gázadásnál csak úgy tépi ki a kormányt a kezünkből. Úgy kell játszani a gázpedállal és a kormánnyal, mintha egy pajkos csikó lenne, terelni kell az úton, amerre szeretnénk haladni. De nem csak emiatt érdemes kipróbálni a Fiatokat a márkakereskedőknél, hanem azért is, mert májustól minden tesztvezető két darab belépőjegyet kaphat a már említett augusztusi Ferrari Racing Days magyarországi futamára.

Időközben elkezdődött a Warm Up Racing autóztatása is: a pilóták elvitték egy körre az újságírókat, és a rendezvény vendégeit, Ördögh Nórát és Stohl Andrást. Néhány kör után tértek vissza a bokszutcába - Stohlt viselte meg jobban a közel versenytempóban teljesített kilométerek, elmondása szerint ekkora erőhatásokra nem számított. "Ne örülj, mindjárt téged is visznek!" - jegyezte meg mosolygásomra.

Fotó: Körber László [origo]

Forró pillanatok. Andrea Gilardi a jobb oldali ajtón keresztül menekül
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Közben Diego Roda, a csapat harmadik pilótája tesztelte Ferrariját. Minden a maga ritmusában haladt, az autókban folyamatosan cserélődtek az utasok, koptak a gumik, fogyott a benzin. Eljött az ideje a tankolásnak. Andrea Gilardi beállt a bokszba. Miután utasa kiszállt, a szerelők beillesztették a gravitációs elven működő tankoló berendezést. Mivel az autónak két tankja van és két tanknyílása, a másik fedelet muszáj ilyenkor kinyitni. Ez sajnos azzal a veszéllyel jár, hogy a nyomás miatt a telítődött üzemanyagtankból kifröccsen a benzin. Ezúttal is így történt, csak egy kicsit nagyobb mennyiség szabadult ki, és a forró féktárcsákra folyva lángra kapott, látványos bemutatót tartva a közönségnek. Andrea Gilardi szélsebesen vetette ki magát az anyósülésen keresztül a versenyautójából és a tűzoltópalackok is pillanatok alatt előkerültek. A lángokat pár másodperc alatt eloltották. Ezután a szerelők alaposan letisztították a versenyautót, megvizsgálták. Csupán a műanyag dobbetét olvadt meg egy kicsit, leszűkítvén a kerékjáratot. Ezt percek alatt visszaalakították közel gyári formára, és Gilardi már mehetett is vissza a pályára, utasai nagy örömére.


A tankolás. Pillanatok alatt eloltották a kifröccsent benzint, nem sokkal később pedig ismét a pályán körözött a Ferrari


Eljött az én időm is. Szerintem a világtörténelemben én voltam a legnagyobb és legsúlyosabb ember, aki bepaszírozódott egy Ferrari F430 Challenge utasterébe. Ülés leghátul, övek maximálisra kiengedve. És befértem. Maszk és sisak a fejemen, az öv bekapcsolva, én belefeszülve a versenyülésbe... Indulunk... A koreográfia a szokásos. Jánosi Sándor mosolyogva, lassan kigurul a a pályára. És padlógáz... A gyorsulás frenetikus. Lassan számlálom a métereket az első kanyarig... híd... 200... 150... és fék. Itt lepődtem meg leginkább. Gondoltam, hogy erős lesz, de hogy ennyire, azt nem. A vér előretódult, olyan érzés volt, mintha az arcom szeretne leszakadni. Majd kanyar... gáz... kanyar ismét... Fantasztikus, életre szóló élménnyel gazdagodtam.