Vége a Közép-Európa Ralinak

Vágólapra másolva!
A szombati utolsó gyorsaságival befejeződött az egyhetes tereprali futam, amelynek az össztávja 2600, szelektívjeinek hossza pedig 1100 kilométer volt. Még szombatra is maradt izgalom az autósok versenyében: a magyarok közül Palik László ismét felborult, Szalay Balázsnak pedig megállt a motor két kilométerrel a cél előtt, szerencsére egy lejtőn.
Vágólapra másolva!

Egyértelműen kijelenthető, hogy jól sikerült a Dakar Series első versenye, a Közép-Európa Rali (CER). Bár a dakarosoknak kissé furcsa volt, hogy rövid szakaszokon kell menniük, és néhol alig kellett navigálniuk, a veszprémi pályákon ráadásul az átlagsebesség is sokkal magasabb volt, mint egy hagyományos tereprali versenyen. Így kicsit olyan volt a CER, mint egy nehéz, autógyilkos terepen megrendezett sima ralifutam, nem csak autókkal.

A motorosoknál a francia David Casteu győzött három perccel a chilei Francisco Lopez és hússzal a mezőny egyetlen fekete versenyzője, a francia Alain Duclos előtt. A nizzai születésű versenyző első győzelmét aratta a KTM csapat hivatalos motorosaként: A legjobb magyar motoros a 30. helyen célba érkező Nagy Péter lett. A kétszeres Dakar-győztes Cyril Despres végül csak az ötödik helyen végzett, mert az utolsó szakaszon kifogyott a benzin a KTM-ből.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Casteu még sohasem nyert egy ilyen jelentős tereprali versenyen


Első alkalommal hirdették meg külön a quad kategóriát, ahol a francia Hubert Deltriau (Polaris) győzött 28 perc 52 másodperccel megelőzve honfitársát és barátját, a yamahás Chirstophe Declerck-et, aki egyébként megnyerte az utolsó szakaszt. A harmadik pozícióban a szlovák Martin Antal (Polaris) végzett, a legjobb magyar Mészöly Tamás lett, aki hatodikként ért be, mögötte a több szakaszgyőzelmet is szerző Szabó László a nyolcadik, és az egyszeres szelektív-győztes Németh Norbert a tizenkettedik pozíciót szerezte meg.

Forrás: [origo]

Sainz végül ledolgozta Romániában összeszedett hátrányát


Az autóknál fantasztikus küzdelmet folytatott a volkswagenes Carlos Sainz és a mitsubishis Stephane Peterhansel, akik között csak 18 másodperc volt a különbség a nap rajtjánál. Miután a francia elkövetett egy apró navigációs hibát a rajt után nem sokkal, közel egy perc hátrányba került ellenfelével szemben, de a spanyol e nélkül is nyert volna. A Dakar királya második helyen végzett 2 perc 1 másodperces különbséggel a korábbi kétszeres rali-világbajnok mögött. A másik piros-kék harcban a Volkswagen tesztpilótából versenyzővé előléptetett pilótája német Dieter Depping bizonyult jobbnak, aki 54 másodperccel előzte meg Luc Alphand-t. Utánuk Carlos Souza következik, majd a hatodik helyen az 59 éves francia Bruno Saby, az első BMW-s versenyző. A hummeres Baldwin lett a hetedik, a legjobb privát versenyző pedig Philippe Gache a 8. helyen, aki közel egy órával Sainz mögött ért be a kétkerék-meghajtású buggyval. Robby Gordon lett a 10., de a díjátadóra nem jött el, mert már magángépén ült, útban egy vasárnapi 500 mérföldes NASCAR futam felé.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Kis Sándor volt a leggyorsabb magyar autós


A CER befejező szakasza sem múlt el eseménytelenül a legjobb magyar párosnak, Kis Sándornak és Czeglédi Péternek, akiknél az 50 kilométernél eltörött a bal hátsó féltengely, így a gyorsaságit hátsó hajtás nélkül, óvatos tempóban kellett teljesíteniük. Sajnos az összetett értékelésben egy helyet visszacsúsztak, így abszolútban a 13., saját géposztályukban 10., kategóriában pedig az 5. helyezést érték el. "Kalandos, munkás, hosszú és izgalmas verseny volt! Sajnos az utolsó szakaszon eltörött a bal hátsó féltengelyünk, ezért csak nagyon óvatosan, közel sem versenytempóban tudtunk lejönni, több mint száz kilométert. Így az összetett 12. helyünket nem tudtuk megtartani, de hát ez benne van. Sok problémánk volt ezen a versenyen, hirtelen nem is tudom hány defekt, műszaki hiba volt, ami hátráltatott bennünket. Előjött néhány olyan hiba, amit korábban nem tapasztaltunk, illetve egyszer szinte az egész autót újjá kellett építenünk. De a srácok kiváló munkát végeztek, hajnalig szereltek, és reggel mindig egy tökéletes autó várt. Mindent összegezve elégedett vagyok az eredményünkkel, hiszen a gyári csapatok mögött ott vagyunk rögtön, illetve saját kategóriánkban az első ötbe fértünk" - mondta fáradtan Kis Sándor.

Szalay Balázs utoljára még oda akart lépni az utolsó gyorsaságin autójának, aminek az lett a vége, hogy az Antara hétliteres V8-as motorja két kilométerrel a cél előtt megállt, és nem lehetett újraindítani. Szerencsére az eset egy lejtőn történet, ezért a nézők be tudták tolni a célba a piros-sárga versenyautót. A balatonfüredi díjátadón lendületből gurultak fel a dobogóra, majd onnan Kis Sándorék húzták el az Opelt, a fotósok legnagyobb örömére.

A második naptól már tét nélkül autózó Palik László lett az utolsó napon is a leggyorsabb magyar autós. Ebbe még az is belefért, hogy szombaton is boruljon egyet az ezüst Nissan Navara pickup, amely során a pilóta keze is megsérült, de végül a 22. helyen beértek. Varga Imre és Pocseg Attila lett a 18. az összetettben, két hellyel megelőzve Liszi Lászlót és Fenesi Józsefet. Gál Baba a 35. helyen zárta a Közép-Európa Ralit, Kristófék pedig az 52-dikek lettek.

Fotó: Szrena Renáta

Nem fért kétség Stacey győzelméhez


A kamionoknál a holland Hans Stacey (MAN) 33 perc 43 másodperces előnnyel végzett az élen. A tavalyi Dakar győztese a szívbajt hozta a szervezőkre, amikor a díj átvétele után keresztben vette be a parc fermébe vezető kanyart a piros monstrummal, fél méterrel a fényképészek hada előtt... Stacey-n kívül még a ginafos Wulfert Van Ginkel, és a cseh tatrás, Ales Loprais állhatott a dobogóra. A Palik Racing Team kamionos egysége lett a legjobb a magyar indulók közül a Közép-Európa Ralin. A Szaller Zoltán, Pócsik László, Csitári Tibor trió a szombati szelektív szakaszon a tizedik időt érte el, az összetettben pedig a kilencedik helyen végzett.