James Bond Kacsája és a gengszter-Healey - hétvégén Oldtimer Expo

Vágólapra másolva!
Tudják, ki volt Bruce Reynolds? Nem csoda, ha nem. De ha azt kérdezik, mi volt a múlt század leghíresebb bűncselekménye, talán rögtön az 1963-as nagy vonatrablás ugrik be. Az említett úr ennek a 2,6 millió fontot érő "kalandnak" volt az értelmi szerzője. És hogy mindez miért érdekes? Mert a nevével fémjelzett jármű lesz az április 11-13-án megrendezendő II. Oldtimer Expo az egyik fő attrakciója - rengeteg további érdekesség mellett.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Tavaly, nyitás előtt. A helyszín ideális és hangulatos díszlete a kiállításnak


Bár a kiállítást a Vasúttörténeti Parkba szervezik, nem a kifosztott szerelvény lesz látható, hanem a gengszterfőnök autója. Egy Mk 2-es Austin-Healey 3000-ről van szó, melyet Reynolds 1963-ban, már a rá eső 150 ezer fonttal a zsebében vásárolt, természetesen készpénzért. Nem sokáig élvezhette a hathengeres sportkocsit, hamarosan menekülnie kellett - Mexikóban, Kanadában és Franciaországban bujkált, majd nem sokkal 1968-as hazatérését követően letartóztatták. A kocsit 1969 februárjában árverésen értékesítették, új tulajdonosa negyed századon át őrizte a kincset, majd megvált tőle. Az órában csupán 30 ezer mérföld, azaz körülbelül 50 ezer kilométer volt. Nemrég Magyarországra került a különleges jármű, és a hétvégi eseményen mutatkozik be először a nagyközönség előtt. Hasonlóképp a hétvégén debütál a Közlekedési Múzeum raktárban őrzött 1936-os Delahaye-a is.

Forrás: [origo]

Az Austin-Healey és egykori tulajdonosa is különleges


Persze nem az Austin-Healey lesz az egyetlen neves veterán autó a seregszemlén. Megcsodálhatja a közönség azt az 1981-es Citroën 2CV-t, melyet Roger Moore hajtott kanyargós hegyi utakon James Bondot alakítva. A kocsi a francia autógyár múzeumának tulajdona, és csak a kiállítás idejére adták kölcsön. Az illusztris vendégen kívül vagy két tucat Kacsa lesz látható, külön területen. A kis Citroënek az Oldtimer Expo díszvendégei, mivel a típus idén ünnepli hatvanadik születésnapját. Ennek alkalmából 12-én felvonulásra is sor kerül.

Nyerjen jegyet a kiállításra!

Az alábbi kérdést helyesen megválaszoló olvasóink közül tizenöten két-két darab belépőjegyet nyernek a kiállításra.

Hányadik alkalommal rendezik meg az Oldtimer Expót a Vasúttörténeti Parkban?

A válaszokat április 10-e, csütörtök 16 óráig várjuk a [email protected] címre.



A 2CV szinte még tinédzser a Ford talán legismertebb típusához, a T modellhez képest, amely októberben éri el a három számjegyű életkort. Természetesen hiba volna kihagyni egy ilyen jeles alkalmat, úgyhogy az eseményen bemutatják az első amerikai népautó három példányát. Az egyiket, egy 1922-es gyártmányt a Bánki Donát Gépész- és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar tanárai, hallgatói restaurálták - az intézmény elődjében, az Állami Felsőipari Iskolában tanult annak idején Galamb József, a T Ford tervezője. A Model T alkonyán mutatkozott be az első magyar "népautónak", a Magomobilnak a hathengeres változata. A Magosix nevet viselő túrakocsiból egy példány szintén látható lesz a "Füsti Parkban".

Forrás: [origo]

Nem csupán autókiállítás: veteránkorú motorkerékpárok is láthatók lesznek


A magyar tervezés egy másik büszkesége, egy Ikarus 630-as is fontos szereplője lesz az Expónak, igaz csak a csarnokon kívül. A panorámabusszá átalakított jármű fogja szállítani a látogatókat a Gyöngyösi utcából a kiállítás helyszínére szombaton és vasárnap, félóránként - rossz idő esetére egy 1971-es Setra a tartalék.

A Vasúttörténeti Park a célállomása a főváros különböző pontjairól induló veteránkonvojoknak is: a Kacsa-tulajdonosokon kívül trabantosok, minisek, bogarasok, kispolskisok, rigások és verhovinások mutatják meg magukat a fővárosnak, és aztán csatlakoznak a több mint 200 járművet felvonultató Expóhoz.

Miket láthatunk?

A kiállítás úgymond sztárvendégein kívül természetesen számtalan érdekesség várja a látogatókat: Lamborghini Espada, Maserati Indy, Bristol 408, Lotus Elan, Adenauer Mercedes - csupa szemet gyönyörködtető ritkaság. Nem kevesebb mint négy harmincas évekbeli Adler - közülük egy magyar karosszériával -, egy múlt század eleji Nesselsdorfer és egy "alig-autó" Messerschmitt Kabinroller fokozza az izgalmakat. De ezek is szinte tucatjárművek a Jensen 1962-es prototípusához képest.

Az egykor szebb napokat látott amerikai autóipar az említett T Fordokon kívül azok utódjaival, A modellekkel, valamint egy Buickkal, egy Corvette-tel, egy Studebakerrel, több Dodge-dzsal és Mustanggal képviselteti magát. És látható lesz a harmincas évek második felének forradalmian új típusa, a Cord 810-es is, melyet fronthajtás, tengely elé helyezett váltómű és rejtett lámpák jellemeznek.

A magyar utcaképet egykor meghatározó KGST-gyártmányok sem hiányozhatnak, hisz ezek tekintélyes része már veteránkorba lépett: Wartburg, Trabant, Zsiguli, Pobjeda, Zaporozsec, no és a szocialista járműipar ritkaságai: Csajka, Tatra, a Trabant-ős P70 kupéváltozata, valamint rali-Škodából három is. A hatvanas-hetvenes évek versenypályáit eleveníti fel továbbá egy Ford Escort Mk1 RS 2000, egy Lancia Fulvia, három Steyr-Puch és három Renault. A húszas évek sebességmámorából két francia Salmson versenygép érkezik az Expóra.

Bőven találnak látnivalót a kétkerekűek szerelmesei is: egyebek mellett háború előtti és utáni magyar motorok, húszas évekbeli Harley-Davidsonok, egy százévesnél is öregebb magyar kerékpár, Simsonok, Rigák, NSU-k, valamint egy 1928-as háromszemélyes Böhmerland replikája várja a fotósok hadát.

A Kresz Géza Mentőmúzeum is részt vesz a rendezvényen, talán nem nehéz kitalálni, hogy néhány mentőautó révén. Figyelemmel követhetjük, hogy az ötvenes évektől a kilencvenes évekig mivel jártak menteni a kor Magenheim Ádámjai.



A kiállítás legszebb járműve
Pénteken szavazást indítunk: olvasóink dönthetik el, a több mint kétszáz kiállított autó és motor közül melyiket találják a legszebbnek. Az a jármű, amelyre a legtöbb szavazat érkezi, megnyeri "A kiállítás legszebb járműve" kupát.

Oldtimer Expo 2008

Magyar Vasúttörténeti Park, 1142 Budapest, Tatai út 95.

Nyitva tartás:
április 11. péntek: 12.00 - 24.00
április 12. szombat: 09.00 - 24.00
április 13. vasárnap: 09.00 - 18.00

Ingyenes buszjárat a helyszínre:
Április 12-én szombaton és 13-án vasárnap, 09.00 - 16.00.
Indulás: 9 órától félóránként (12.00-12.30 között szünetel a szállítás). Beszálló hely: XIII.ker. Gyöngyösi utcai buszmegálló, 105-ös autóbusz végállomása (a Duna Plazánál).

Jegyárak:
0-4 évig ingyenes
4-12 éves korig 900 Ft
12 év fölött 1500 Ft
Pénteken minden iskolás csoport (általános-, középiskolai, főiskolai, egyetemi hallgató) 10 fő feletti létszámmal kedvezményes, 900 Ft-os áron látogathatja a kiállítást. Minden 10. tanuló után egy fő felnőtt kísérő belépése ingyenes! Diákigazolvány bemutatása kötelező!

További információ:
www.oldtimerexpo.hu