Fütyülünk a KRESZ szabályaira

Vágólapra másolva!
A magyar autósok többsége nem tartja be a KRESZ szabályait, feszülten és türelmetlenül vezet - derült ki a Goodyear közel 300 megkérdezett körében végzett felméréséből.
Vágólapra másolva!

A hazai sofőrök nem tartják be a KRESZ szabályait, véli a Goodyear legfrissebb felmérésében részt vett 20 és 50 év közötti rendszeresen vezetők 70 százaléka. A Budapesten és 4 megyeszékhelyen végzett kutatásból az is kiderül, hogy a megkérdezettek közel fele szerint a magyarok többsége agresszívan vezet, háromnegyedük úgy látja, a sofőrök türelmetlenek, feszültek és nem vesznek tudomást a többi autósról.

A mostani felmérésből az is kiderült, hogy a nők kevesebb közlekedési vétséget követnek el, mert a biztonságos vezetésre törekednek az utakon. A válaszadók fele szerint a férfiak gyorsabban reagálnak a vészhelyzetekben, ezért könnyebben kerülik el a baleseteket. Ennek megfelelően a volán mögé ülő nők nyugodt elefánthoz hasonlítják magukat, mert számukra a kényelem és a biztonság fontos az utakon. A vezető férfiak jelentős része (42 százalék) fürge gazellának tartja magát, mert reflexeik gyorsak, az erősebbik nem második legnagyobb csoportja (20 százalék) a ravasz rókához hasonlítja magát, aki kitűnően ismeri a surranó utakat. A nemek aránya a válaszolók között 80:20 százalék volt a férfiak javára.

Forrás: [origo]

A kérdezők arra is kíváncsiak voltak, hogy mi bosszantja legjobban a magyar sofőröket vezetés közben, és mit tartanak a legnagyobb veszélyforrásnak az utakon. Első helyen a veszélyesen előzőktől (32 százalék) tartanak a válaszadók, és legtöbben ezt ítélték meg a balesetek fő okozójának is (35 százalék), az ORFK baleseti statisztikái szerint azonban ez a veszélyeztető tényező csupán a balesetek 5 százalékáért felelős. A kutatás megkérdezetteit a veszélyes előzések után leginkább az irányjelző használata nélküli előzők vagy sávot váltók hozzák ki a sodrukból. A sort a belső sávban a forgalom tempójánál lassabban haladók folytatják. Legkevésbé az zavarja a magyar sofőröket, ha a mögöttük lévő villog, mert lassúnak ítéli meg sebességüket.

A veszélyes előzés mellett a kérdőív kitöltőinek negyede kiemelt veszélyforrásnak tartja a volánnál elalvó sofőröket, valamint azt, hogy nem adják meg nekik az elsőbbséget (23 százalék). Ez utóbbi az ORFK statisztikája szerint a második leggyakoribb oka a baleseteknek. A sofőrök ötöde félve gondol arra is, ha a mögötte autózó nem tartja be a megfelelő követési távolságot (20 százalék). A rosszul beállított fényszórók ugyan zavaróak, de a megkérdezettek 42 százaléka nem tartja baleseti kockázatnak.

A felmérés a leggyakrabban elkövetett közlekedési szabálysértésekre is kitért. A megkérdezettek úgy vélik, a magyar sofőrök leggyakrabban a közúti jelzőtáblákat hagyják figyelmen kívül. A záróvonal átlépése és a forgalomban való cikázás szerintük a második legsűrűbben elkövetett vétség. Harmadik a nem megfelelő követési távolság, illetve az irányjelző használatának elmaradása. A válaszadók a kereszteződésben megálló, a forgalmat akadályozó autókat nem találták gyakori hibának, holott ez az egyik oka a sűrűn előforduló budapesti dugóknak.

Forrás: [origo]

A megkérdezettek szerint lenne megoldás arra, hogy a közlekedés biztonságosabb legyen a magyar utakon. A válaszadók közel fele tenné kötelezővé a téli gumi használatát 7 fok alatt, 20 százalékuk a mobiltelefon használatához hasonlóan betiltaná a vezetés közbeni evést és dohányzást, 12 százalékuk pedig 4 óránkénti pihenőt vezetne be hosszú utak alkalmával. A sofőrök 10 százaléka a vezetők udvariasságán változtatna. Szerintük azt kellene kötelezővé tenni, - ami nyugaton szabályozás nélkül is működik - hogy a magyar gépkocsivezetők is álljanak meg a zebránál várakozó gyalogosok előtt.

A Goodyear azt is szerette volna megtudni, miként vélekednek a hazai autósok a januárban bevezetett zéró tolerancia büntetőrendszerről. A válaszadók közel fele úgy véli, hogy ez a szabályozás túl szigorú, és vissza kéne állítani a korábbi méltányossági rendszert. A megkérdezett magyar sofőrök szerint az új szabályozás nem fog változtatni a hazai vezetési morálon, nem fogja csökkenteni a legtöbb balesetet okozó ittas vezetést, csak a korrupció lesz nagyobb általa.