Jég és hó Walesben, Latvala vezet az első nap után

Vágólapra másolva!
A legutóbbi futamon Japánban hó lepte meg a mezőnyt, Walesben szintén télies körülményekkel kellett a ralisoknak megküzdeni. Több pároson kifogott az időjárás, de néhányan remekül alkalmazkodtak a változékony útfelülethez.
Vágólapra másolva!

Fotó: Topspeed / Bálint Richárd

Óvatosan kezdett Latvala, de a két hosszú gyorsaságin ő volt a legjobb. Ezzel vezeti a mezőnyt a csonka első nap után, előnye azonban korántsem megnyugtató


A pályák veszélyessége miatt a rendezők úgy döntöttek, hogy az összes pénteki szakaszt lerövidítik, elhagyva a legjegesebb szakaszokat. Az első gyorsasági azonban végül teljesen elmaradt, annyira csúszós volt az út. A döntéssel a versenyzők is egyetértettek, hiszen murvagumival kellett menniük olyan úton, ahol nem lehetett látni, hogy jég van-e, vagy csak sár.

A második szakaszon végre elkezdődhetett a verseny, ahol azonnal bombameglepetés született. Az még "elment", hogy az élmezőnyből Petter Solberg ért a célba a leggyorsabban, az viszont már kifejezetten szenzáció volt, hogy az SX4 WRC-t kormányzó P-G Andersson még az ő idejét is megjavította. Ketten még náluk is gyorsabbak voltak: a fiatal norvég Ostberg, valamit a legjobb időt futó Ogier, aki ezzel élete első WRC-s gyorsaságiját rögtön meg is nyerte. Az idei S1600-as bajnok a francia szövetségtől kapta jutalmul a lehetőséget, hogy a záró futamon egy C4-essel induljon, a beíróban ő maga is meglepődött a remek eredményen.

Fotó: Topspeed / Bálint Richárd

Ogier élete első WRC-s gyorsasági szakaszát azonnal megnyerte. Az álomszerű kezdés után némileg visszaesett a fiatal francia, de teljesítménye így is káprázatos


A harmadik gyorsasági egy hosszabb szakasz volt, a versenyzők erre összpontosítottak leginkább. A 18 kilométeres út utolsó része teljesen jeges volt, itt többen elvéreztek. Latvala volt a leggyorsabb, Ostberg és Loeb előtt, Ogier pedig megtartotta összetettbeli első helyét. Sokan várták Valentino Rossi eredményeit, az olasz MotoGP hős azonban egyelőre csalódást okozott szurkolóinak: mindössze a 34. helyen állt ekkor, jónéhány PWRC-s páros is megelőzte.

Délután a szokásoknak megfelelően a reggeli három szakasz ismétlődött, de rögtön az első - amely a nap elején is elmaradt - ismét versenyzésre alkalmatlannak találtatott. A rendezők a csalódott nézők belépőit érvényessé tették a nap hátralévő pályáira, így senkinek nem kellett úgy hazamenni, hogy nem láthatta versenytempóban a rali világbajnokság résztvevőit.

Fotó: Topspeed / Bálint Richárd

Solberg ismét közel az első helyhez: folyamatosan jó időket autózott, és alig 20 másodpercre van az első helytől. A brit ralit korábban már négyszer megnyerte a norvég, aki hosszú idő után újra futamgyőzelemben reménykedhet


A következő, rövid gyorsasági újabb izgalmakat tartogatott, a változatosság kedvéért ezúttal jeges pályán, esőben kellett menniük a versenyzőknek. Ez Loebnek sikerült a legjobban, aki így feljött a harmadik helyre, a továbbra is vezető Ogier és Ostberg mögé. Hirvonen, aki tavaly győzött a brit versenyen - és idén is ismételni szeretne - nem sokkal a cél előtt felborult. Bár folytatni tudta a finn, négy perc hátrányt szedett össze, és az összetett 46. helyre esett vissza.

Az esti szuperspeciál előtt hátravolt még a harmadik gyorsasági ismétlése, ahol újra 18 kilométer sár és jég várt a verseny résztvevőire. A hosszú szakasz alaposan átrendezte az élbolyt, újra Latvala volt a leggyorsabb, aki ezzel átvette a vezetést. Loeb és P-G Andersson követték őt, akik összetettben is feljöttek a finn mögé, Ostberg a negyedik, Ogier egészen a hetedik helyig csúszott vissza. Hirvonen folytatni tudta, és megkezdte a felzárkózást, de autója nem muzsikált úgy ahogy kellett volna, a motortérbe jutó rengeteg sár miatt. A Subarusok az ötödik és a hatodik helyet foglalták el, Solberg-Atkinson sorrendben. Bíztató helyen, az élen állókhoz képest lőtávolon belül álltak ekkor, mindketten 20 másodperc körüli hátrányt gyűjtöttek be Latvalához képest, ez pedig ilyen körülmények között szinte semmi.

Fotó: Topspeed / Bálint Richárd

Hirvonen győzelmi esélyekkel érkezett Walesbe, ám már az első nap felborult. Bár a finn folytatja, négy percbe telt, míg sikerült a Focus WRC-t a talpára állítani, így pedig már a pontszerzés is hőstett volna


Általában a nyúlfarkinyi szuperspeciálon már nem szokott az eredmény változni, de a rendhagyó brit ralin ez is másképp alakult. Először Atkinson csapta oda a Subaru WRC-t és esett ki, majd Ostberg és Andersson verte egymást oda-vissza. Végül a svéd Suzuki pilótáé lett a nap végi előkelő harmadik hely Latvala és Loeb előtt, utána Ostberg, Petter Solberg, Sordo, Duval, Henning Solberg a további sorrend a pontszerző helyeken. Valentino Rossi a 24. helyen éjszakázik.

A PWRC mindent eldöntő, utolsó futamán két páros szállt harcba a 2008-as bajnoki címért, a Hänninen/Markkula egység számított a favoritnak, hat pontos vezetésük birtokában. A finnek nem kezdtek jól, a második szakaszon eltörött a féltengelyük, majd a kegyelemdöfést egy pocsolya adta meg, ahol beázott a Mitsubishi motorja. Kiesésükkel az osztrák Aigner/Wicha páros lépett elő első számú esélyessé, dobogós helyen kell célba érniük, és akkor övék az év végi diadal. Egyelőre a helyi Wilks vezet a svéd Flodin előtt, Aigner a harmadik.

Szombaton hét szakasszal folytatódik a Wales Rali, az előrejelzések szerint a péntekihez hasonló időjárási körülmények között. A Ford számára veszni látszik a gyártók világbajnoki címe, de amíg mindkét autójuk versenyben van, semmi nem dőlt el.

A verseny állása az első nap után:

1.

Latvala/Anttila

Ford

31:23,7

2.

Loeb/Elena

Citroën

+0:09,7

3.

Andersson/Andersson

Suzuki

+0:19,3

4.

Ostberg/Unnerud

Subaru

+0:20,8

5.

P. Solberg/Mills

Subaru

+0:24,2

6.

Sordo/Marti

Citroën

+0:32,2

7.

Duval/Giraduet

Ford

+0:48,8

8.

H. Solberg/Menkerud

Ford

+0:51,5



PWRC:

1.

Wilks/Pugh

Mitsubishi

33:26,9

2.

Flodin/Bergsten

Subaru

+0:29,4

3.

Aigner/Wicha

Mitsubishi

+0:40,8