Magasabbra teszi a lécet az EuroNCAP

Vágólapra másolva!
Még szigorúbb értékelő programot dolgozott ki a független EuroNCAP szervezet, mert az újabb autók túl jó eredményeket érnek el a passzív biztonságot vizsgáló törésteszteken.
Vágólapra másolva!

Az utóbbi időben szerencsére egyre több gyártó dicsekedhet el azzal, hogy modelljeik ötcsillagos minősítést szereztek az EuroNCAP töréstesztjén. Ez egyfelől pozitív változás, mert jól mutatja, hogy az autógyártók nagyobb összegeket fordítottak az autóik biztonsági eszközeinek fejlesztésére. Másfelől nagyobb fejtörést okoz a döntés a leendő vevőknek, hogy melyik autó a legbiztonságosabb, ha mindegyik közel azonos minősítést ér el.

Ennek kiküszöbölésére az EuroNCAP jövő februártól még szigorúbb értékelési rendszert vezet be. Ez azt jelenti, hogy három helyett négy összetevőből fog összeállni az adott autó végső értékelése: a felnőtt utasok védelméből, a gyerekek védelméből, a gyalogosgázolás súlyosságából és újdonságként a vezetőt segítő aktív biztonsági rendszerek vizsgálatából. Ezek az elektronikus segédek (pl. sávtartó asszisztens, koccanásgátló, pre-safe rendszer, elalvásra figyelmeztető rendszer stb.) hatékonyan segítenek a veszélyhelyzetek elkerülésében vagy a bekövetkezett baleset hatásainak csökkentésében.

Fontos változás lesz az is, hogyha egy típus eladott példányainak nagyobb részében nem lesz széria a menetstabilizáló rendszer (ESP), akkor az a modell nem fog tudni majd maximális, ötcsillagos értékelést elérni. További változás, hogy az utasvédelemben ezentúl a fejtámlák ostorcsapásos sérülések elleni hatékonyságát is vizsgálni fogják.

Dr. Michiel Van Ratingen, az EuroNCAP főtitkára szerint az új értékelési rendszer februári bevezetése után várhatóan kissé vissza fog esni az ötcsillagos minősítést elérő új modellek száma, ami feltételezésük alapján további fejlesztésekre sarkallja majd a gyártókat.

Az új autók biztonságát értékelő program - az EuroNCAP - bő tízéves múltra tekint vissza. Létrehozásával egy független, autók biztonságát elfogulatlanul vizsgáló szervezet kezdte meg működését. Az első évek tesztjei során még lesújtó eredmények születtek a személyautók passzív biztonságát vizsgáló teszteken, de a technikai fejlődés hatására mára már a tesztelt modellek 97 százaléka ötcsillagos minősítést ér el.