Me too! - Alfa MiTo 1.4 T-Jet teszt

Vágólapra másolva!
Ha már a kutas is azt mondja az autó láttán, hogy "Á, der neue Alfa!", akkor lehet abban valami, hogy a MiTo a Mini ellenfele, sőt, a majdani Audi A1-est is emlegették ilyen összefüggésben. Javaslom, regisztráljanak tesztvezetésre.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Az Alfa legszebb reményei szerint egy Mini vetélytárs született. Nem annyira nagy egyéniség, de olcsóbb
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Kis pénzért sokat? Nem felelőtlen kijelentés ez, ugyanis a MiTo alapára négymillió forint, ami egy kis benzinmotort, de bőséges felszerelést takar (1.4 Progression), míg az egymillióval drágább csúcsmotor turbóval tetézve kétszer akkora literteljesítményt, gazdag látvány- és kényelmi pluszfelszereltséget nyújt (1.4 TB Distinctive).

Külön öröm, hogy egyre több gyártó minden biztonsági elemet alapáron ad. Manapság rengeteg különféle, aktívan közbeavatkozó rendszereket lehet kapni, amelyek bizonyos kereteken belül akkor is az úton tartják az autót, ha a vezető - túlzott bátorsága, esetleg tapasztalatlansága vagy egy előre nem várt körülmény miatt - már rég az árokban kötött volna ki.

Nincs ez másképp a MiTo esetében sem, amely minden változatában ugyanazt az összetett rendszert tartalmazza. A korábbi menetpróba kapcsán részleteiben végigvettük az elemeit, ezért most csak annyit, hogy a VDC (Vehicle Dynamic Control) szimfóniáját blokkolásgátló, kipörgésgátló, kitörésgátló, fékerőelosztó, vészfékasszisztens, motorfék-szabályozó, dinamikus kormánynyomaték-szabályzó és kanyarfék-szabályzó játsszák el. Biztosabb elinduláshoz segít emelkedőn a visszagurulás-gátló. A maximális vezetési élmény, no meg szintúgy a biztonság érdekében dolgozik az elektronikus Q2, ami a kerekek fékezgetésével igyekszik betölteni az önzáró differenciálmű szerepét az első tengelyen. Az autó viselkedésének karakterét változtató Alfa DNA rendszernek is van köze a menetbiztonsághoz, de szívesebben említem majd a vezetési élménnyel kapcsolatban.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Ez a jelenleg kapható legkisebb Alfa, amelytől sokat várnak
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A MiTo (hivatalosan Alfa Romeo 955) nagyon feltűnő jelenségnek bizonyult az utakon. A sűrű városi forgalomban vonzotta a kíváncsi vagy elismerő pillantásokat, gyalogosok és autósok részéről egyaránt. A vadonatúj modell jól kamatoztatta azonnal felismerhető vonásait akkor is, amikor a buszmegálló előtt húztunk el: a trécselő tizenévesek nem egymással foglalkoznak már, hanem egyöntetűen a kocsira mutattak "Alfa!" felkiáltással. Nem csoda, hogy dobog a sportszív mindenkinél, hiszen a 8C-vel kezdett formatervezési irány jegyei kicsiben is érvényesülnek. A MiTo egyszerre bájos és vagány, sikkes és harapós. Az első lámpatestek szó szerint néznek, fölfelé táskásodó bulldogszemükkel. A hátsók körei pofonegyszerűek, de elöl-hátul a cserélhető, más-más színű keretek teszik fel a koronát a műre. A karosszéria vonalai viszonylag egyszerűek, de harmonikusak, a hangsúly pedig egyértelműen az orré. Nagy légbeömlő, leengedett lökhárító, klasszikus hangulatú hűtőrács. Még a nagyméretű matrica-rendszámot is sikerült ízlésesen, alig észrevehető konzolon elhelyezni. A motorháztető nyílása a hatvanas-hetvenes évekbeli sportkocsikhoz hasonlóan jócskán az orr mögött kezdődik.

Hat csillag a jövőben?

Csak az utóbbi években megszokott dolog, hogy az Alfák jeleskednek a passzív biztonság terén. Két éve a 159-es teljesítette ötcsillagos eredménnyel az EuroNCAP töréstesztjét, most a MiTo, amely a lehetséges 37-ből 36 pontot szerzett. Az Alfákra ez rendkívül jó fényt vet, főleg, ha megnézzük, hogyan csukódott össze egy teszten a 156-os. Igaz, az EuroNCAP ugyanúgy 1997-ben rajtolt, akár a 156-os, és az akkori középkategóriások egy-két kivétellel igen sovány eredményt értek el az ütközésbiztonsági szervezet tesztjén.



Fotó: Hirling Bálint [origo]

A 8C Competizione formai megoldásait örökölte
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az egész autó csak négy méter hosszú, a tengelytávja is rövidnek tűnik, pedig a kiskocsik között nem az (2,5 méter). Nem is olyan magas, mint amilyennek láttatja magát, csak éppen zömök, és az ablakok résnyiek. Belül is elegendő hely van, elöl kifejezetten tágas a MiTo, hátra pedig körülbelül 180 cm-es testmagasságig bátran be lehet ülni. Bátran, de nem könnyen, hiszen ez egy háromajtós mini. Gyerekülést berakni nem lehetetlen, de az isofixes ülés előnyben van az egyszerűbb rögzítés miatt. A csomagtartó 270 litere átlagosan jó térfogatot sejtet, magasan van viszont a nyílás, jól fel kell emelni a holmit. A raktér keskeny és magas, alapáron csak egyben dönthető támlákkal lehet bővíteni 950 literig. A kesztyűtartó nevéhez hűen lapos, de a gépkönyvön felül egy gyári alkoholszonda-csomag még belefér.