Ezertől tízmilliókig - európai közlekedésibüntetés-körkép

Vágólapra másolva!
Vajon magasnak számítanak-e a májusban drasztikusan megemelt hazai közlekedési bírságok? Felzárkóztunk Nyugat-Európához, vagy esetleg túllőttünk a célon? A válasz nem egyszerű igen vagy nem: Németországban alig több mint ezer forint a szabálytalan parkolás büntetése, Finnországban negyven km/órás sebességtúllépésért számláztak már közel ötvenmillió forintnyi eurót.
Vágólapra másolva!

Forrás: AFP

Nyugat-Európában a bírságok általában jóval magasabbak, mint itthon


Ha szóba kerül a közlekedési pénzbírságok nagysága, rendszerint hasonlítgatunk, enyhék-e vagy súlyosak a hazai tételek. Bár nem mindenki rendelkezik személyes tapasztalattal, sok rémtörténetet lehet hallani, még többet olvasni hatalmas összegű külföldi büntetésekről. Más esetekben viszont pont arról értesül az ember, hogy bizonyos szabálysértéseknél még gazdag nyugat-európai országokban is sokkal enyhébb a hatóság szigora, mint itthon. A teljesség igénye nélkül készült európai körképünkben az egyes országok bírságait hasonlítjuk össze.

Nyaranta magyar turisták ezrei autóznak Horvátországba, és nem kevés kunát hagynak ott a szabálytalankodók. Délnyugati szomszédunknál például az, aki nem kapcsolja be a biztonsági övet, 500 kunát (kb. 19 500 forintot) köteles fizetni. Szlovéniában az összeg 120 euró, azaz több mint 30 ezer forint, Ausztriában ugyanakkor ennek csaknem ötödébe, 25 euróba (kb. 6800 forintba) kerül a szabálysértés. A közelmúltban Ukrajnában elfogadták a büntetések szigorításról szóló törvénymódosítást, ennek következtében a becsatolatlan övvel közlekedők 255 hrivnyát, azaz több mint 9000 forintot fizethetnek - már ha nem a gyakoribb "alternatív módon" intézi el a dolgot.

Forrás: [origo]

A német rendőrök híresek a szigorról. A szabálytalan parkolókkal szemben viszont elnézőbbek, mint magyar kollégáik


A biztonsági öv mellőzésével nagyjából azonos kategóriába esik a mobiltelefon-használat. Itthon mindkét szabálysértésért harmincezer forint a maximális bírság, Olaszországban viszont akár 160 ezer forintnak megfelelő büntetést is kaphatunk, ha kézben tartjuk a készüléket. De ez még szinte semmi, Nagy-Britanniában azt, aki vezetés közben sms-t ír vagy olvas, akár négyszázezer forintnyi fontra is bírságolhatják, miközben a telefonálásért kiróható minimális pénzbüntetés alig haladja meg a horvátországi 500 kuna összegét. Németországról az a kép él itthon, hogy az autópályák tempóját leszámítva drákói a szigor, ehhez képest a telefonálásért a horvát büntetésnek körülbelül fele, a szlovénnek pedig harmada: 40 euró a bírság.

Egy fokkal súlyosabb szabálysértés a piroson áthajtás. Itthon 50-100 ezer forint mélyen nyúlhat a zsebébe, aki nem áll meg a tiltó jelzés ellenére, Litvániában és Észtországban a minimális büntetés körülbelül négyezer, Csehországban közel tízezer forint, Ausztriában 70 euró (kb. 19 ezer forint). Ukrajnában legkevesebb 510 hrivnyába (kb. 18 500 forintba) kerül a tilos jelzésen áthaladás, Németországban valamivel kisebb, 50 euró (kb. 13 500 Ft) az induló összeg, ám míg északkeleti szomszédunknál a legrosszabb esetben sem fizetünk többet 25 ezer forintnál, addig Németországban ennek több mint duplája, 200 euró jelenti a plafont. E téren tehát a hazai bírság szigorúnak számít, de azért nem kiugró. Görögország számos területén tapasztalhatjuk, hogy a helyi autósok és motorosok egy-egy közlekedési lámpának nagyjából ugyanakkora jelentőséget tulajdonítanak, mint a közvilágításnak. Talán épp ez sarkallta a hatóságokat arra, hogy már a minimális büntetés is tekintélyes summa legyen: a felelőtlen vezetőnek Görögországban legkevesebb 350 eurója bánja a piros lámpán áthaladást.

Forrás: [origo]

Olaszországban büntetik a legsúlyosabban a kézből telefonálást


A parkolási bírságoknál is találunk meglepő adatokat. Horvátországban az alsó határ 250 kuna (közel tízezer forint), ha elszállítják az autót, akkor a kiváltás újabb ötszázassal terheli a kasszát. Ausztriában 20-tól 50 euróig (kb. 5500-13 500) terjed a büntetés mértéke, ha ki kell váltani a kocsit, az 50-60 ezer forintnyi plusz kiadást jelent. Franciaországban 10, Németországban pedig 5 euró (kb. 1350 Ft) a minimális összeg - aprópénz az itthoni harmincezer forinthoz képest. Olaszországban 35-től 125 euróig terjed a büntetés mértéke alapesetben, ám ha a jármű akadályozza a forgalmat, például zebrán, buszmegállóban, kerékpárúton vagy rokkantak számára fenntartott helyen parkol, akkor már 65 és 250 euró közötti összegre kell számítania a szabálytalankodónak.