Három elektromos modell a Chryslertől

Vágólapra másolva!
A Chrysler nem akar lemaradni a legújabb, elektromos autókat felvonultató harcban. A verseny eredménye három újabb, az otthoni elektromos hálózatról tölthető modell.
Vágólapra másolva!

A Chrysler három prototípussal szeretné demonstrálni, hogy kész felzárkózni az elektromos autók piacán. A három tölthető elektromos autó közül meglepő módon az egyik a Lotus Europa testében bújik meg. A Chrysler úgy tervezte meg elektromos technológiájának alapjait, hogy a lehető legtöbb modellhez illeszteni lehessen. Ez nem csupán hibrid rendszerre, de a karosszéria felépítésére és a négykerékhajtásra is vonatkozik.

A Lotus testbe bújtatott elektromos autó első tesztflottája 2009-ben hajthat utcára, az első modellek pedig egy évvel később, 2010-ben jutnak el az amerikai szalonokba. Az első európai vásárlóknak sajnos még egy évet kell várniuk, és 2011-ben vehetik át első sportautóikat.

Az első modelleket egyébként Dodge márkanévvel küldi harcba a Chrysler. A kétüléses autó hátsókerékhajtású és tisztán elektromos üzemű lesz. A villanymotor várható teljesítménye 200 kW, vagyis 268 lóerő lesz, 650 newtonméter nyomatékkal. Az áramellátást lítium-ion akkumulátorokkal oldják meg.

A Lotus-testű Dodge 100 km/órára öt másodperc alatt gyorsul majd, végsebessége pedig 193 km/óra lesz. Hatótávja a választott sebességtől függően 160-320 km között alakul, amely megfelel majd a napi ingázásra. Az akkumulátorok 8 óra alatt töltődnek fel teljesen 110 voltos hálózatról, 220 Voltról pedig csupán 4 óra kell a teljes megújuláshoz.

Ami az előállítást illeti, a Chrysler azt szeretné, ha az autónak legalább egy részét a Lotus gyártaná, mivel a brit márkának az amerikai óriáscéggel szemben behozhatatlan tapasztalata van a könnyű alumínium ötvözetű vázzal készülő sportautók tervezésében és gyártásában. A Tesla Motors egyébként szintén a Lotusszal szövetkezne az elektromos Roadster gyártására, annak ellenére, hogy a legtöbb elektromos alkatrészt az Egyesült Államokban fogják gyártani.

Forrás: [origo]Forrás: [origo]


A Chrysler nem csupán sportautót építene, de egy egész sorozat elektromos autót képzelt el a kidolgozott platformra, így jutna például a terepjárósoknak is egy konnektoros modell. A Jeep Wrangler rajongói talán a modell megcsúfolásának tartják majd a tisztán elektromos változatot, kivéve ha a gyár ígérete szerint az átalakítással nem csorbulnak a terepképességek. Valószínűleg a rajongóknak segít lelkesedni az a tény, hogy akkumulátorról 65, belsőégésű motorral termelve az áramot pedig 640 km lesz a Jeep hatótávja.

A Chrysler elektromos rendszere hasonló elven működik, mint a General Motors E-Flex rendszere - amely a nemrég bemutatott Chevrolet Voltban is üzemel -, vagyis az autó képes csupán az akkumulátorokról üzemelni, illetve ha nincs lehetőség hálózatról tölteni, a belsőégésű motor termeli az áramot, és hajtja a villanymotorokat, valamint tölti az akkumulátort is. A meghajtásról elektromos motor, vagy motorok gondoskodnak, így a benzin, vagy dízel egység csupán a generátor funkcióját tölti be. Ennek előnye, hogy nincs szükség nagy lökettérfogatra az áramtermeléshez, valamint a terhelés is állandó, így ez az erőforrás igen takarékosan és főleg tisztán képes üzemelni.

Hasonlóan a Dodge sportautóhoz, a Wrangler Jeep is 268 lóerős lesz, ám nyomatéka csupán 400 newtonméter. A négykerékhajtást hagyományos 4WD rendszer végzi, ám a fedélzeti számítógép az útviszonyoktól függően egyenként szabályozza majd, hogy mennyi nyomaték jusson az első, illetve a hátsó kerekekre. A mérnökök egyébként dolgoznak az egyenként a kerekekbe szerelt villanymotorok továbbfejlesztett alkalmazásán, ugyanis a négykerékhajtású járműveknél kifejezett előnyt jelentene, ha el lehetne hagyni a nehéz féltengelyeket és a kardántengelyt.

Forrás: [origo]Forrás: [origo]


A hálózatról tölthető elektromos flotta harmadik tagja büszkélkedhet majd várhatóan a legjobb eladási statisztikával, ugyanis az Egyesült Államokban minden másnál nagyobb számban fogynak az egyterű modellek. A Town & Country - amelyet a tengerentúlon Dodge Caravan, illetve Plymouth Voyager, Európában pedig Chrysler Voyager néven is forgalmaznak - elsőkerékhajtással és generátorként üzemelő, kis lökettérfogatú belsőégésű motorral készülhet majd.

A Town & Country "büszkélkedhet" a legszerényebb menetteljesítményekkel a három prototípus közül, ugyanis a 190 kilowatt (255 lóerő) teljesítményű elektromos motor 350 newtonméter nyomatékot termel, amellyel az első kerekeket hajtják majd. A gyengébb motor - és a nehezebb felépítmény - 9 másodperces gyorsulást eredményez 100 km/óráig. Amellett, hogy az egyterű lassúbb lesz társainál, a 640 kilométeres hatótávhoz mindössze 30 liter benzint kell elégetni, amely 4,7 literes átlagfogyasztásnak felel meg. Felbuzdulva az elsőkerékhajtású, elektromos modellek takarékosságán, a Chrysler további, hasonló elven működő modellek fejlesztésébe fogott.

Forrás: [origo]Forrás: [origo]