Mivel az autók, a szerszámok kipakolása, a rögtönzött szerviz felépítése és az autók átnézése a csütörtöki nap már megtörtént, mindenki nagy izgalommal várta a tesztek és szabadedzések eredményeit.
Az F1 Clienti Forma-1-es gépei pénteken pihentek a bokszaikban, és csak néha szusszant fel valamelyik a szerelői jóvoltából - érces, erőteljes hangjukkal pillanatok alatt összecsődítették a paddockban sétáló autórajongókat. Nem pihenhettek viszont a Historic Challenge oldtimer versenyautói és gyakran korhű ruhába öltözött pilótái, hisz mindnyájukra kétszer harmincperces futás várt edzés gyanánt. A bokszutca kinyitása előtt már jó pár perccel türelmetlenül tolongtak az őket "feltartó" piros lámpa előtt.
Ferrari 625 F1 1961-ből. A régi autók szerelmesei felejthetetlen élményt szerezhetnek hétvégén
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Nem győzöm hangsúlyozni amikor a Historic Challengeről beszélek vagy írok, hogy mekkora vizuális és hangélményt nyújtanak ezek a járművek. A pálya szélén is lehet érezni a fogaskerekek egymásba feszülését, lehet hallani, ahogy a "virsli" gumik visítva csusszannak meg egy-egy kanyarban, a benzin illata keveredik az orbitális motorhangokkal - kívánom, hogy minél többen éljék át.
A magyar résztvevőkkel színesített Ferrari Challenge mezőnye is nekivághatott hivatalos verseny előtti edzéseinek, ahol mindenki számára kiderülnek az erőviszonyok és a Hungaroring sebessége. Hogy hogyan lehet egy pályának sebessége? Úgy, hogy a kondíciók változnak. Nem csak a hőmérséklet és a csapadék befolyásolja a pálya sebességét, hanem a "felgumizás" mértéke, vagyis hogy mennyi gumi kenődött fel a pályára az elmúlt időszakban. Számít még a "szennyeződések" mennyisége az aszfaltfelületén, általában apróbb kavicsok csökkentik a tapadást.
Jánosi autója félkész állapotban. Volt dolguk a szerelőknek
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Warm Up Racing pilótái fejenként két, egy-egy órás edzésen vettek részt. Az Európai Shell Kupa délelőtti szabadedzésén Jánosi Sándor, Válint Tibor és Diego Roda is rótta a köröket. Jánosi összesen tizenhat kört tett meg kisebb megszakításokkal, és az előkelő harmadik helyen végzett 1:55:601-es idővel. Sajnos az edzés derekánál félreértették egymást az egyik német versenyzőtársával, és összementek. Jánosi a német mögött haladt, és mivel gyors körön volt, és a német lehúzódott előle, gondolta, megelőzi. Ám mikor mellé ért, a konkurens pilóta ráhúzta a kormányt, és először az autó elejét, majd a hátát törte meg. Ez Jánosi délelőtti edzésének végét jelentette. A bokszba visszatérve a szerelőbrigád egyből rávetette magát az autóra, és a következő edzésig rendbe hozták a Ferrari F430-ast.
Kedvcsináló helyszíni videónk
Válint Tibor is remekelt az első edzésen. Ő 1:56:535-ös kört teljesítve a hatodik helyre hozta be fekete versenyautóját. A húsz kör megtétele során semminemű probléma nem hátráltatta, így a szerelőknek is csak a szokásos műveleteket kellett eszközölni az autón. Diego Roda Ferrariját a leggyorsabb körében 1:59:954-gyel blokkolta az időmérőrendszer, tizennegyedik lett.
Az 1. edzés eredménye (Európai Shell Kupa):
1. | Jaimie Constable | 1:55:054 |
2. | Walter Forer | 1:55:574 |
3. | Jánosi Sándor | 1:55:601 |
... | ||
6. | Válint Tibor | 1:56:535 |
... | ||
14. | Diego Roda | 1:59:954 |
Az Olasz Bajnokság Pirelli Kupájában induló Andrea Gilardi frissen felújított motorral vághatott neki az első edzésnek. Az autó futóművét a régebbi tesztek alapján állították be. Mindenki feszülten várta, mit tud produkálni, hisz neki mindenki szerint megvan az esélye, hogy dobogóra kerüljön. Sokáig vezette az edzést, de végül a 1:55:334-es idővel a negyedik pozícióban végzett, csupán hat gyors kör megtételével. Az edzés felénél változtattak a futóművön, elöl puhábbra cserélték a gátlókat, de ez nem hozta meg a várt eredményt, így nem javult korai köreredménye.
Az 1. edzés eredménye (Olasz Bajnokság, Pirelli Kupa):
1. | Niki Cadei | 1:54:371 |
2. | Andrea de Lorenzi | 1:54:623 |
3. | Quinto Stefana | 1:55:260 |
4. | Andrea Gilardi | 1:55:334 |
A délutáni edzésen már több probléma kísérte a Warm Up Racing gárdáját. Jánosi Sándor csak egy gyors kört tudott megtenni a frissen kilakatolt Ferrarijával, mert a gázpedál érzékelője elkezdett rendetlenkedni. A szerelők esetleges testelési problémára gyanakodnak, amire minden bizonnyal hamarosan fény derül. Jánosi így 1:57:110-es időt futott, amivel befért az első tízbe.
Válint Tibor megismételte délelőtti eredményét, és ebben az etapban is hatodik lett. Az 1:56:344-es idején az egyórás edzés alatt nem tudott tovább javítani, mivel elszakadt az ékszíj a motorján. Így ki kellett állnia szervizelésre kilenc kör megtétele után, és befejeződött számára az óra elleni harc.
Alboreto régi versenyautója a bokszban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Diego Rodának ellenben csak a sikánnál akadt gondja, amit párszor át kellett vágnia, miután túl nagy lendülettel érkezett meg a bejárati ívhez. Ő tizennyolc kört teljesített, ám délelőtti idejét nem sikerült felülmúlnia, és a 24. helyen fejezte be az edzést.
A 2. edzés eredménye (Európai Shell Kupa):
1. | Plamen Kralev | 1:54:391 | |
2. | Michael Cantillon | 1:55:550 | |
3. | Angel Santos | 1:55:881 | |
... | |||
6. | Válint Tibor | 1:56:344 | |
... | |||
10. | Jánosi Sándor | 1:57:110 | |
... | |||
24. | Diego Roda | 2:00:218 |
Gilardi a második edzésen, új beállítással harcolt tovább. Igyekezett a pálya minden szegletét kihasználni, aminek meg is lett az eredménye. Megfutotta eddigi legjobb idejét a Hungaroringen, 1:53:947 alatt ért körbe. Ez az idő az ötödik helyre volt elég, ám mindössze kéttized másodpercre van a második és hattizedre az első helytől, ami igencsak bíztató a szombati időmérők előtt. Gilardi még mindig nem érzi kellőképpen stabilnak az autóját, szerinte csiszolnak még a holnapi nap előtt a beállításain.
Az 2. edzés eredménye (Olasz Bajnokság, Pirelli Kupa):
1. | Nicola Gianniberti | 1:53:389 |
2. | Andrea Beluzzi | 1:53:748 |
3. | Giuseppe Ciró | 1:53:774 |
4. | Andrea Gilardi | 1:53:947 |
A Ferrari Challenge számára a szombati nap az időmérőké, hat lesz belőlük. Ezenkívül az Európai Pirelli Kupa és az Európai Shell Kupa résztvevői is egy-egy versennyel szórakoztatják a nézőközönséget, amibe beszállnak a Historic Challenge veteránjai is két futammal. Aki teheti, ne hagyja ki: két évet kell várni, hogy ismét ennyi Ferrari lepje el a Hungaroringet.