Elkezdődött: Ferrari-ünnep a Hungaroringen

Vágólapra másolva!
A pénteki edzőnappal megkezdődött az első magyarországi Ferrari Racing Days. A Hungaroringen Ferrarik és Maseratik játsszák a főszerepeket a hétvégén. Mellékszereplők nincsenek, itt mindenki igazi egyéniség az ifjonc Ferrari F430 Challenge-től a hetvenéves Maserati 6CM-ig.
Vágólapra másolva!

Mivel az autók, a szerszámok kipakolása, a rögtönzött szerviz felépítése és az autók átnézése a csütörtöki nap már megtörtént, mindenki nagy izgalommal várta a tesztek és szabadedzések eredményeit.

Az F1 Clienti Forma-1-es gépei pénteken pihentek a bokszaikban, és csak néha szusszant fel valamelyik a szerelői jóvoltából - érces, erőteljes hangjukkal pillanatok alatt összecsődítették a paddockban sétáló autórajongókat. Nem pihenhettek viszont a Historic Challenge oldtimer versenyautói és gyakran korhű ruhába öltözött pilótái, hisz mindnyájukra kétszer harmincperces futás várt edzés gyanánt. A bokszutca kinyitása előtt már jó pár perccel türelmetlenül tolongtak az őket "feltartó" piros lámpa előtt.

Fotó: Körber László [origo]

Ferrari 625 F1 1961-ből. A régi autók szerelmesei felejthetetlen élményt szerezhetnek hétvégén
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Nem győzöm hangsúlyozni amikor a Historic Challengeről beszélek vagy írok, hogy mekkora vizuális és hangélményt nyújtanak ezek a járművek. A pálya szélén is lehet érezni a fogaskerekek egymásba feszülését, lehet hallani, ahogy a "virsli" gumik visítva csusszannak meg egy-egy kanyarban, a benzin illata keveredik az orbitális motorhangokkal - kívánom, hogy minél többen éljék át.

A magyar résztvevőkkel színesített Ferrari Challenge mezőnye is nekivághatott hivatalos verseny előtti edzéseinek, ahol mindenki számára kiderülnek az erőviszonyok és a Hungaroring sebessége. Hogy hogyan lehet egy pályának sebessége? Úgy, hogy a kondíciók változnak. Nem csak a hőmérséklet és a csapadék befolyásolja a pálya sebességét, hanem a "felgumizás" mértéke, vagyis hogy mennyi gumi kenődött fel a pályára az elmúlt időszakban. Számít még a "szennyeződések" mennyisége az aszfaltfelületén, általában apróbb kavicsok csökkentik a tapadást.

Fotó: Körber László [origo]

Jánosi autója félkész állapotban. Volt dolguk a szerelőknek
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Warm Up Racing pilótái fejenként két, egy-egy órás edzésen vettek részt. Az Európai Shell Kupa délelőtti szabadedzésén Jánosi Sándor, Válint Tibor és Diego Roda is rótta a köröket. Jánosi összesen tizenhat kört tett meg kisebb megszakításokkal, és az előkelő harmadik helyen végzett 1:55:601-es idővel. Sajnos az edzés derekánál félreértették egymást az egyik német versenyzőtársával, és összementek. Jánosi a német mögött haladt, és mivel gyors körön volt, és a német lehúzódott előle, gondolta, megelőzi. Ám mikor mellé ért, a konkurens pilóta ráhúzta a kormányt, és először az autó elejét, majd a hátát törte meg. Ez Jánosi délelőtti edzésének végét jelentette. A bokszba visszatérve a szerelőbrigád egyből rávetette magát az autóra, és a következő edzésig rendbe hozták a Ferrari F430-ast.


Kedvcsináló helyszíni videónk


Válint Tibor is remekelt az első edzésen. Ő 1:56:535-ös kört teljesítve a hatodik helyre hozta be fekete versenyautóját. A húsz kör megtétele során semminemű probléma nem hátráltatta, így a szerelőknek is csak a szokásos műveleteket kellett eszközölni az autón. Diego Roda Ferrariját a leggyorsabb körében 1:59:954-gyel blokkolta az időmérőrendszer, tizennegyedik lett.


Az 1. edzés eredménye (Európai Shell Kupa):

1.Jaimie Constable 1:55:054
2.Walter Forer 1:55:574
3.Jánosi Sándor 1:55:601
...
6.Válint Tibor 1:56:535
...
14.Diego Roda 1:59:954


Az Olasz Bajnokság Pirelli Kupájában induló Andrea Gilardi frissen felújított motorral vághatott neki az első edzésnek. Az autó futóművét a régebbi tesztek alapján állították be. Mindenki feszülten várta, mit tud produkálni, hisz neki mindenki szerint megvan az esélye, hogy dobogóra kerüljön. Sokáig vezette az edzést, de végül a 1:55:334-es idővel a negyedik pozícióban végzett, csupán hat gyors kör megtételével. Az edzés felénél változtattak a futóművön, elöl puhábbra cserélték a gátlókat, de ez nem hozta meg a várt eredményt, így nem javult korai köreredménye.


Az 1. edzés eredménye (Olasz Bajnokság, Pirelli Kupa):

1.Niki Cadei 1:54:371
2.Andrea de Lorenzi 1:54:623
3.Quinto Stefana 1:55:260
4.Andrea Gilardi 1:55:334


A délutáni edzésen már több probléma kísérte a Warm Up Racing gárdáját. Jánosi Sándor csak egy gyors kört tudott megtenni a frissen kilakatolt Ferrarijával, mert a gázpedál érzékelője elkezdett rendetlenkedni. A szerelők esetleges testelési problémára gyanakodnak, amire minden bizonnyal hamarosan fény derül. Jánosi így 1:57:110-es időt futott, amivel befért az első tízbe.

Válint Tibor megismételte délelőtti eredményét, és ebben az etapban is hatodik lett. Az 1:56:344-es idején az egyórás edzés alatt nem tudott tovább javítani, mivel elszakadt az ékszíj a motorján. Így ki kellett állnia szervizelésre kilenc kör megtétele után, és befejeződött számára az óra elleni harc.

Fotó: Körber László [origo]

Alboreto régi versenyautója a bokszban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Diego Rodának ellenben csak a sikánnál akadt gondja, amit párszor át kellett vágnia, miután túl nagy lendülettel érkezett meg a bejárati ívhez. Ő tizennyolc kört teljesített, ám délelőtti idejét nem sikerült felülmúlnia, és a 24. helyen fejezte be az edzést.


A 2. edzés eredménye (Európai Shell Kupa):

1.Plamen Kralev 1:54:391
2.Michael Cantillon 1:55:550
3.Angel Santos 1:55:881
...
6.Válint Tibor 1:56:344
...
10.Jánosi Sándor 1:57:110
...
24.Diego Roda 2:00:218


Gilardi a második edzésen, új beállítással harcolt tovább. Igyekezett a pálya minden szegletét kihasználni, aminek meg is lett az eredménye. Megfutotta eddigi legjobb idejét a Hungaroringen, 1:53:947 alatt ért körbe. Ez az idő az ötödik helyre volt elég, ám mindössze kéttized másodpercre van a második és hattizedre az első helytől, ami igencsak bíztató a szombati időmérők előtt. Gilardi még mindig nem érzi kellőképpen stabilnak az autóját, szerinte csiszolnak még a holnapi nap előtt a beállításain.


Az 2. edzés eredménye (Olasz Bajnokság, Pirelli Kupa):

1.Nicola Gianniberti 1:53:389
2.Andrea Beluzzi 1:53:748
3.Giuseppe Ciró 1:53:774
4.Andrea Gilardi 1:53:947


A Ferrari Challenge számára a szombati nap az időmérőké, hat lesz belőlük. Ezenkívül az Európai Pirelli Kupa és az Európai Shell Kupa résztvevői is egy-egy versennyel szórakoztatják a nézőközönséget, amibe beszállnak a Historic Challenge veteránjai is két futammal. Aki teheti, ne hagyja ki: két évet kell várni, hogy ismét ennyi Ferrari lepje el a Hungaroringet.