Guruló GéSa - Lexus GS 300

Vágólapra másolva!
Nem ez a legkisebb Lexus, de mégsem hatalmas. Ha elkezdünk vele gurulni, hamar kiderül, hogy olyan, mint egy gésa. Eleganciája kivételes, akárcsak a vonzereje.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A GS kapcsán a 450h-t gyakrabban emlegetik, pedig a félmillióval olcsóbb 300-asnak is vannak erényei
(Még több fotó a galériában. Kattinson a képre!)


Kevés olyan autó van, amely felé közeledve mindig felkerül az arcomra egy elégedett mosoly. A Lexus GS ilyen, még akkor is, ha nem sportkocsi, pedig azok állnak igazán közel a szívemhez. Ha az ember ilyennel jár, mindig arra vágyik, hogy mehessen vele, pedig maga az utazás nem nagy élmény, pontosabban másmilyen élmény. Minden egyes kilométer megnyugtat vele, egyszerűen eltűnnek a gondok, az utazás pihentető programmá válik. Persze nem ez az egyetlen olyan autó, ami ezt tudja, de örömmel fogadtam, hogy a középső Lexus is képes erre.

Sokat gondolkoztam, melyik az a szó, amely tökéletesen kifejezné, mint jelent egy GS Lexusban ülni. Aztán meglepően egyszerű megoldást találtam: ott a hasonló hangzású gésa.

Mit jelent a gésa?

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Ki ne szeretne ide beszállni?
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


"A gésa japán kifejezés, jelentése: professzionális szórakoztató. A gésa-hivatás fontos elem a japán tradicionális társadalmi életben. A gésák szolgáltatásai kizárólagosan az arisztokraták számára biztosítottak, és ezek a nők igen magas szinten sajátították el a hagyományos japán művészeteket. Eleganciájuk kivételes, akárcsak a vonzerejük. A gésák professzionális vendéglátók - egzotikus változatban."



A Lexus még csak két évtizede van jelen az autós színpadon, de már igazi sláger prémium márkává nőtte ki magát. Más gyártók több évtizeden keresztül hiába próbálkoznak ezzel. A Toyota mérnökei az 1980-as évek végén jól kitalálták a koncepciót. Kevés olyan márka van, amely a legnagyobb modelljével kezdte a pályafutását, de a japánoknak ez is bejött. Kezdetben csak Amerikában döntötték a rekordjaikat, de a 21. században már Európa is komolyan a céltáblára került. Ehhez kellett egy frissülő modellpaletta, amelynek az első tagja volt az új GS.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Az 5-ös BMW, az Audi A6 és a Mercedes-Benz E-osztály konkurense. A választékból hiányzik a turbódízel motor, de ott a hibrid
(Még több fotó a galériában. Kattinson a képre!)


Ez modell 2005-ben mutatkozott be, de máris megérett egy apróbb modellfrissítésre. Ne várjunk nagy dolgokat ettől, az autón nem változott szinte semmi, hiszen nem is volt nagy baj vele. A legnagyobb különbség a motorválaszték: a 430-as régi V8-asát leváltotta az új LS-ben bemutatkozó 460-as, és az ehhez tartozó nyolcfokozatú automataváltó.

Nem is ezért került hozzánk a GS 300; kíváncsiak voltunk, ki veszi meg ezt az autót. Az új regadó-szabályok miatt ugyanis az a furcsa helyzet állt elő a Lexusnál, hogy a GS 450h szinte ugyanannyiba kerül, mint a GS 300. Valójában a 14,3 milliós GS 300 félmillióval olcsóbb, de a 450h jobban felszerelt, alapáron tartalmazza a bőrülést. A 450h ráadásul trendi, úgy húz, mint egy gőzmozdony, és a környezetet is jobban kíméli. Ez a hivatalos álláspont. Valójában 185 g/km-es széndioxid-kibocsátásával kilóg ugyan az ilyen méretű luxusautók közül kilóg, de így is nehéz rá azt mondani, hogy óvja a környezetét.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Van, aki szerint nem elég szép a középkonzol, de a minőségébe senki sem köt bele
(Még több fotó a galériában. Kattinson a képre!)


A 450h nagy hátránya, hogy a hibrid hajtás miatt kicsi, 280 literes a csomagtartó. A GS 300 ezzel szemben 430 literrel rendelkezik, ami még mindig nem fejedelmien nagy, de már megteszi. A csomagtartó miatt vegyünk 300-ast? Ez talán kevés - inkább kipróbáltuk, mi szólhat még mellette.

Egy kis történelem; avagy mindössze húszéves a Lexus

Forrás: Lexus

Az első GS 300-ast 15 éve mutatták be, akkoriban csak egyféle motorral lehetett kapni
(Még több fotó a galériában. Kattinson a képre!)


Nagyon senki sem emlegeti, de a Lexus mindössze húszéves márka. 1987-ben találta ki a Toyota berkein belül néhány mérnök, hogy ők bizony elkészítenék a saját Mercedesüket, majd '88-ban bemutatkozott az új autó, az LS 400. Ezután először Amerikában, majd Angliában terjeszkedett a márka, amely elég óvatosan lépdelt előre. Közben a modellválaszték is egyre nőtt, és az LS mellé belépett az SC.

A Lexus második legnagyobb limuzinja, a GS 300 1993-ban, vagyis 15 éve mutatkozott be előbb Amerikában, majd ősszel Frankfurtban is. A '90-es évek végén aztán sorban jött az RX, az IS, majd 2004-ben ért be a GS a modellcserére. A márka új formavilágának ez a modell a megtestesítője, hiszen a következő évben jött az új IS, majd jöhetett az új LS. A GS tehát fontos szerepet tölt be a Lexus filozófián belül, igaz, mindig is az LS lesz a márka aduásza.