Vágólapra másolva!
Miért jobb a drágább autó: mert neve van, jobb minőségű, netán többet tud vagy biztonságosabb? Talán mindegyik igaz egy kicsit. Ha hosszú távon gondolkozunk és sok-sok autóban ültünk már, megállapíthatjuk, összességében jobban megéri drága autót venni, hosszabb távra, mint olcsót, de sűrűbben cserélgetve. És ez fokozottan igaz a rohamosan avuló divatautókra is!
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Sokat kell fizetni a márkajelzésért. A magasabb árért azonban magasabb minőség is jár


Mindenki másképp vesz autót. Van, aki szívből, van, aki presztízsből, van, aki számológéppel, és van, akinek mindegy, csak olcsó legyen felszólalással invesztál négykerekűre. Mindegyik mellett szólnak érvek, de az autóvásárlás is olyan, mint a 250 és 500 forintos zokni. Az utóbbi nem kétszer, hanem többször tovább tart. Persze mielőtt az olcsóbb szegmens képviselői megsértődnének, nem becsmérelni akarom termékeiket, sőt, elismerem, hogy kellenek, van rájuk kereslet, és egyre javuló minőséggel csábítanak minket. De azért csapja már be valaki egy 2,5 vagy egy 5 millió forintos kocsi ajtaját, és nézzen rá az alapfelszereltségre! A különbséget kottára lehetne vetni. A történethez persze hozzátartozik, hogy az olcsóbb kocsikhoz is szinte mindent meg lehet már rendelni, csak mire elérjük a drágább alapverzióját, szinte egy árban vagyunk. Ráadásul az ajtó még mindig fazékhangon csukódik.

A fenti említettek: az ár, az extra és alapfelszereltség, a minőség, a szolgáltatás, az érzés, az értékvesztés, a presztízs számmal teljesen vagy részben kifejezhetők. Az alábbi példa kiragadott, jelen esetben háromajtós trendi kocsikra vonatkozik, de vásárlás előtt, akármilyen szép és jó is egy új autó, tessék összehasonlítani többet, mert lehetnek meglepetések. Az ár nem minden!

Forrás: [origo]

A létező legolcsóbb új Volvót, az 1,6-os benzines C30-ast választottuk etalonnak


Alap a Volvo C30-as. Kétség nem fér biztonságához, presztízséhez, felszereltségéhez. Persze árához sem. A legolcsóbb C30-as 4,79 millió forint. Rengeteg pénz 4,2 méterért, de csak első blikkre sok. Alapáron blokkolásgátlót, kipörgésgátlót, elektromos fékerőelosztót, pánikfékrendszert, menetstabilizátort, hat légzsákot, gyári CD-s hifit, távirányítós központi zárat, elektromos ablakokat és tükröket valamint klímaberendezést kapunk. A Volvo páncélautós minősége, Euro-NCAP-s ötcsillagos töréstesztje, masszív felépítése, egyedisége, szenzációs formája már csak hab a tortán. Az 1,6-os motor pedig elégséges, a 11,8-as gyorsulás 100 km/órára elegendő. Végül is nem versenyautót vettünk.

Fotó: Pályi Zsófi

Ahogy mondani szokás: a képen látható modell illusztráció. A nálunk járt 1,6-os turbó ára a hétmilliót súrolta


Közepes árkategóriából az Opel Astra GTC-je az egyik legszebb háromajtós. Már-már kupészerű vonalai, sportos fellépésre legalább öt évet fiatalít a vásárlók átlagos életkorán. Az 1,6-os, alap GTC Essentia 3,956 millió forintba kerül. Ezért a szép summáért viszonylag keveset kapunk; még a légkondi sincs benne az árban. Az csomagban a legolcsóbb. Jó minőségű, sokhangszórós hifi, klíma, 299 ezer forint. Az ESP további 149 ezer, a Volvóban meglévő légzsákok számának eléréséhez további 110 ezer forintot szurkolhatunk le. Lehet, hogy a hátsó ülések lehajtogatásának árát már nem fair ideszámolni, de ott van, itt nincs, szóval 42 ezret még rá kell tennünk. Akkor is, ha teszem azt, itt majd' duplája a csomagtartó, mint a svédeknél. Így el is jutottunk 4,556 millió forinthoz. Ez mintegy 230 ezerrel kevesebb, mint a Volvo C30-as alapára, de!

Mivel a Volvo nem hoz ki naponta új típusokat, ezért "tervezett" avulása is lassabb, bár értékéből, mint minden új autó, jelentősen veszít. Mégis borítékolhatjuk, hogy hat év múlva is délcegen állhat a garázsfeljárón, ráadásul a Volvo körül - nem véletlenül - kialakult legendák, a tartósságról, megbízhatóságról évek múltán is szerethetővé teszik. Az Opelnek sem kell szégyenkeznie, hiszen csak presztízsben és árban marad le. Előbbiben jobban, utóbbiban kevésbé.

Fotó: Féjja Zsolt

Mutatós a háromajtós Kia Pro-cee'd. A hétéves garancia csökkenti az értékvesztést, de prémiumautót nem farag a koreaiból


A frissen megjelent dél-koreai Kia Pro-cee'd izgalmasra és szépre sikeredett. Az EX változatát pedig minden jóval felszerelték: a kifizetett összegért blokkolásgátlót, menetstabilizátort és hat légzsákot is kapunk, az árban természetesen hathangszórós, CD-s, mp3-as hifit is találunk. Teljesítményben az 1,4-es van a Volvóhoz közelebb, sőt, meg is előzi azt, ugyanakkor gyorsulásban, dinamikában csak az 1,6-os veheti fel a versenyt a C30-assal. Ez bár jóval erősebb, mint a Volvo, egész pontosan 25%-kal, a súlya és a fokozatok elosztása miatt nem tudja kamatoztatni. Az 1,6-os Pro-cee'd alapban 4,24 millió forint. Ehhez még ezt-azt hozzá lehet csapni, de az extralista igencsak rövid. Grátisz a 7 év vagy 150 ezer km garancia. Ez viszont - és kérem, ne tessék megsértődni - egy év múlva csak egy Kia lesz. Még akkor is, ha az újabb, nagyon jó minőségű generációból származik. És az árkülönbözet? Mintegy félmillió forint! A japánból indult és a koraiak által átvett váltási ciklust figyelembe véve öt év múlva már-már ciki a 2007-es trendi Pro-cee'd. Olcsóbban vettük, de jóval olcsóbban is tudjuk majd továbbadni.

Egységes konklúziót levonni nem lehet, nem is kell. Arányaiban tekintve azonban nagyjából 5-10%-os felárral alapból minden jóval, biztonsággal, és nem utolsósorban presztízzsel felszerelt autót kaphatunk. Persze ez csak akkor számít, ha érdekel minket, mivel járunk. A háromajtós, sportos autók vonatkozásában pedig igenis érdekel, hiszen azért vettünk divatcikket, nem?

Ha csak a pénztárca számít, és az alacsony ár a meghatározó, akkor nem volt érdemes végigolvasni ezt a cikket. De gondolatébresztőnek talán megfelelt.


Autóvásárlás itt és ott

Magyarországon egész mások a vásárlási szokások, mint tőlünk nyugatabbra. Természetesen ebben is kezdünk felzárkózni, de míg az ős-EU-ban inkább biztonságra, nálunk inkább luxusra költenek a vevők. Kis hazánkban feleslegesnek tartják a különböző biztonsági felszereléseket, mert ugye mindenki legalább a néhai - nagyon tisztelt - Sennát alázó reflexekkel rendelkezik. Ugyanakkor aki csúszott már meg, vagy járt már vezetéstechnikai pályán, ne adj' isten karambolozott már önhibájából, ráébred, hogy bizony-bizony emberből vagyunk. Szóval gyakorolni kell legalább fejben a vészhelyzeteket, és meg kell rendelni a menetstabilizátort. Ha már az sem elég, akkor csak a légzsákok védelmében és az ötcsillagos töréstesztekben bízhatunk.)