Kihasznált autók - használtautó-piaci körkép

Vágólapra másolva!
Melyik a nehezebb: használt autót vásárolni, vagy eladni? Ha az üzletág szereplőinek növekvő számát nézzük, az utóbbi biztosan könnyű lehet, annyi autókereskedés övezi a városi bevezető utakat. Sokan egy kiló kenyeret sem mernének neppertől venni, nemhogy autót - számukra a garanciát is kínáló nagyobb cégek jelenthetnek megoldást.
Vágólapra másolva!

Fotó: Varga András

Több mint százezer eladó autót kínálnak itthon. Lehet válogatni, alkudni


Az átlagos autóvásárló ma az internetről tájékozódik, több mint százezernyi magyarországi hirdetést találni a világhálón. Nem életszerűen, csak játszadozva számoljunk: egy ötször két méteres parkolóhelyet alapul véve ez százhektáros telepet jelentene, ami egy négyzetkilométernek felel meg. Ezért jó a virtuális keresés lehetősége. A magyar oldalak mellett összehasonlításképp érdemes szétnézni a németországi piacon is, érdekes tendenciákra figyelhetünk fel.

Bűvös kilométerek

Egy magyar és a német mobile.de internetes oldal keresőjébe ugyanazt az autót írtam be: Volkswagen Passat dízel, 2004-től. A német oldal találatai között az volt a ritka, ha kétszázezer kilométernél kevesebb volt az órában, a magyar oldalon viszont az, ha 150 ezer fölöttivel találkoztam. Aztán kétévenként léptem vissza az időben: a 2002-esek között 2-3-400 ezret futottak vannak a németeknél, míg nálunk maradt az előbbi érték. 2000-től szintén rengeteg többszázezres kocsit találni ("633 ezer km, taxi voltam"), nálunk meg - kitalálják? Jelentem, a hazai kínálat nagy része évjárattól függetlenül 130-140 ezer kilométert tett meg. Van autó, amely többet, de sokan még kevesebbet.



A használt autó vásárlása az én tudatomban a kockázat fogalmával kapcsolódik össze. Szögezzük le, ez nem az újautó vásárlása melletti érv, hiszen ott is történnek rémes esetek, ahol elvileg kifogástalan és nullkilométeres szalonautót vesz át az ember. Mégis, a használtpiac hazai környezete és állapota idézi elő a reflexet: gondolatban megjelenik a pejoratív kicsengésű nepper és a német, nemdohányzó vidéki nyugdíjas orvos második autójaként szereplő, keveset futott alkalmi vétel. Ettől a képtől még valószínűleg hosszú évekig nehezen szabadulunk meg. Főleg, mivel vannak kifejezetten sérült autókat árusító kereskedések is. Ugye, senki nem hiszi, hogy az ott vett autók csak alkatrészként folytatják pályafutásukat?

Forrás: [origo]

Mindenképpen érdemes körülnézni az interneten. Számtalan paraméter szerint kereshetünk


Ma rengeteg forrásból tudunk beszerezni használt autót. A magánembertől való vásárláson kívül a leggyakoribbak a különböző, telephellyel rendelkező cégek adta lehetőségek. Az mindenképp fontos, hogy több éve létező, esetleg mások információi alapján megbízható helyre menjünk, ahol egy probléma felléptekor nem a telep hűlt helyét fogjuk látni. Egyes cégek hatalmas készlettel, országos hálózattal rendelkeznek, mint a Dankai Autó vagy az AAA Auto. A nagy készletekben gyakori a banki visszavett autók garmadája.

Forrás: [origo]


Ritka a nagy futásteljesítménnyel árult kocsi. Az órapörgetésnek csak a lelkiismeret szab határt



Az autót ajánlatos elvinni szakműhelybe, ahol néhány ezer forintért műszaki állapotfelmérést végeznek. A festékvastagság-mérővel körbe kell mérni az autó fényezett lemezeit, egy elemet több ponton is. Ez egyébként igaz a szalonból kigurított kocsira is. Egy komoly eladó, mindegy, hogy milyen típusú kereskedésben, maga ajánlja föl ezt a lehetőséget, de legalábbis nem húzza a száját, amikor mi kérjük erre. Végül győződjünk meg a vezetett, esetenként számlákkal igazolt szervizkönyv meglétéről. Egyébként mindezeken túl is beleválaszthatunk, de az már természetfeletti és büntetőjogi terület. Ma már nem ritka a garanciával árult többéves autó sem. Ekkor a garanciális feltételekkel kell nagyon tisztában lennünk, ugyanis az már nem a gyárival egyenértékű.

Forrás: [origo]

Más lépték: több mint nyolcszázezer hétéves vagy újabb használt autót kínál a legnépszerűbb németországi internetes járműhirdetési oldal


Szakmai jellegű segítséget kaphatunk a különböző márkák vagy típusok klubjait tömörítő autóstársainktól. Az általában fórummal is rendelkező márkaklubok tagjai közt sokan nagy tapasztalattal rendelkeznek az adott autót illetően. A ritkább típusok hazai darabjainak előéletét a klubtagok évekre visszamenőleg is fel tudják idézni. Ráadásul egy tulajdonosi, rajongói közösségen belül vásárolva jobban ellenőrizhetők egy autó valós jellemzői.

A flottakezelő cégek is eladják a periódusuk végére ért autóikat, amelyek ugyancsak a használtpiacot dagasztják. Bertalan Gábor, a Lanson Flottakezelő tulajdonos-ügyvezetője elmondta, hogy kétféle módon lehet flotta-autóból használt. Az első a szerencsésebb, amikor tervezetten, ciklusa végén kivonják a flottából, és értékesítik. Ez a kezelő cég szempontjából előnyös az előre látható üzletmenet miatt. A rosszabb eset, amikor nem tervezett módon ér véget az autó "karrierje", valamiért idő előtt visszaadják az autót (ezt a szerződés bizonyos százalékban megengedi): lehet oka a használó dolgozó távozása, a bérlő cég költségcsökkentési manővere, vagy hogy nem vált be a típus. Bárhogyan is, de az autókat szeretnék értékesíteni.

Fotó: Varga András

A márkakereskedők használt autói között sem csak az újonnan forgalmazott márkák típusai találhatók


A hajdani flottás kocsik előnye a dokumentált múlt, a tiszta háttéranyag és az alacsonyabb ár. Ezeket a példányokat maradványértéken, általában némileg a piaci ár alatt adják el. Az értékesítés csatornái különbözőek: létezik a szokásos internetes hirdetés, tehát a kínálatban hajdani flottással is találkozhatunk. A meghívásos, zártkörű aukciós oldalakon (pl. bankcar.hu) licitre lehet felkínálni a kocsit. Nem ez a bevett módja az eladásnak, ráadásul itt már keringenek a nepperek. Ők a díjfizetős oldalt megspórolva előbb-utóbb személyesen jelentkeznek a flottásnál, aki természetesen jól bejáratott kapcsolatokkal is rendelkezik az autókereskedők között, több kocsit így ad el. A kocsit megveheti a bérlő dolgozója is.

Nagy kérdés a flottás autó előélete, hiszen a közvélekedés szerint senki sem volt igazi gazdája. Pedig igen, maga a flottakezelő, aki üzembentartóként vagy tulajdonosként felel a kocsi állapotáért. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a jó flottás nyomon követi az autó életét, rendszeresen szemléz, és a túlhajtott, ütött, törött autókat (a bérlő számlájára) azonnal megcsináltatja. Igyekszik mindig a legjobb kondícióban tartani a gépet, egyrészt, mert az övé, másrészt egy rossz műszaki állapotú autó esetleges balesetéért őt is felelősségre vonhatják. A cégvezető tapasztalata egyébként az, hogy a használók bánásmódja nem különbözik a nagy átlagtól, hiszen ugyanúgy emberek vezetik ezeket az autókat is. A kocsira nem vigyázó ügyfél pedig néhány borsosabb szervizszámla után észbe kap. Apró példa: az autókban tilos a dohányzás, ennek betartását a szemlén ellenőrizni tudják. A sorozatos megszegők vagy állandóan kifizetik a több tízezres belső tisztítást-takarítást, vagy tényleg nem gyújtanak rá.