Gokart kombi - Mini Clubman Cooper S teszt

Vágólapra másolva!
Huszonnégy centimétert és két ajtót nyert, de egy csodálatos csühögős-nyöszörgős-sivítós akusztikai élményt vesztett a Mini Clubman Cooper S a háromajtós, kompresszoros Minihez képest. Jól megy, nagyon szerethető, de mégsem tetszik mindenkinek.
Vágólapra másolva!

Fotó: Szabó Pál


Haszonjárműves megoldás a kétfelé nyíló hátsó ajtó. Megoszlanak a vélemények, hogy a Mininek is jól áll-e


Grimasz. Ha a mosolyt nem soroljuk ide, akkor egy Mini-tulajdonos sosem szembesült ilyennel. Mióta azonban Mini Clubman is kapható, Mini Clubman-tulajdonosok is vannak - napról napra egyre többen -, ők pedig bizony furcsa pillantásokkal is találkoznak. Aki csak a kocsi elejét látja, a papírforma szerint reagál - mosolyog, vigyorog, nevet, vérmérséklettől függően. Nem úgy, aki oldalról vagy hátulról látja meg. Ronda - mondják nem is kevesen, ez pedig olyan idegen kifejezés egy Mini-gazda fülének, mint a szilveszteri malacnak a vízkereszt.

Fotó: Bertalan Gábor


Megvan mind az öt ajtó, csak másképp, mint megszoktuk


Szubjektív, tetszik-e a Travellerként beharangozott, a gyártósorokat végül Clubmanként elhagyó Mini. Egyáltalán miért kell kombit csinálni a harmonikus formájú Miniből? - vetődik fel a kérdés sokakban, de a választ nem a BMW mérnökeinek kell megadniuk, hanem azoknak az angol szakembereknek, akik már a hatvanas évek elején elkészítették az Austin Mini Countrymant és a Morris Mini Travellert. Az ötlet tehát nem új, a megvalósítás pedig méltó a háromajtós Mini újraélesztéséhez: megmaradtak a jellegzetes stílusjegyek, amilyen a kétfelé nyíló hátsó ajtó, a kombiságot a hátsó tetőoszlopok lökhárítóig nyúló, eltérő színe is hangsúlyozza. A kocsi első része persze teljesen azonos a nemrég frissített háromajtóséval.

Fotó: Szabó Pál


Elölről olyan, mint a háromajtós. A motorháztető légbeömlője csak dísz


Az eddig leírtak alapján a Mini tehát négyajtós - két oldalsó plusz két csomagtérajtó -, ami alapvetően meglehetősen ritka tulajdonsága a nem limuzin karosszériás autóknak. De a Mininek van még egy ajtaja, vagy inkább egy fél: a jobb oldalon - a Mazda RX8-aséhoz hasonlóan egy külső kilincs nélküli, az elsővel ellentétes irányban nyíló Clubdoor is helyet kapott, amely persze megkönnyíti a hátsó utasok - a háromajtós Minihez képest kevésbé sanyarú - életét, de lényege sokkal inkább a különlegesség, már csak azért is, mert első része egyben a B oszlop is. A Mini Clubmant újdonsága miatt még a járókelők és mobiltelefon-kamerák figyelme kíséri, de egy ajtónyitással valószínűleg évek múlva is lassítani lehet rohanó világunk környékbeli szereplőinek lépteit.

Fotó: Bertalan Gábor


Az utasok és a csomagok is kényelmesebben elférnek


A nyolc centiméterrel megnyújtott tengelytáv teljesen egészében a hátsó utasok örömét szolgálja, így négy felnőtt is élvezheti a kombi - később méltatott - menettulajdonságait. Hivatalosan öt is, hiszen találtam hátul középen is fejtámlát és biztonsági övet, lévén azonban a kocsi szélessége nem nőtt, ezt egy percig sem vesszük komolyan. A hátsó üléseknél nagyobb izgalmakért még hátrébb kell néznünk. Az ezüstre fújt tetőoszlop övvonal alatt kiszélesedik, az apró hátsó lámpa szinte elvész rajta, az alatta vízszintesen futó prizma az oldalajtókéhoz illő hátsó kilincsekkel szélesíti az autót. Előbb a jobb oldali ajtó nyílik, utána jöhet a bal, mindkettő teleszkóppal csillapítva éri el a merőleges pozíciót, de nem egészen oly módon, ahogy várnánk. Nem csupán a hátsó szélvédő alatti rész tárul fel, hanem a mellette lévő, ezüst színű rész is, miközben a fényszórók a helyükön maradnak. Az apró, külön-külön ablaktörlővel szerelt ajtók belsején zseb jelzi, a Mini utolsó centimétereire is jutott kellő figyelem. 260 literes térbe pakolhatunk, ami azért nem egy kishaszonjárműves érték, de akként nyilván nem is használják majd tömegesen.

Kombiősök

Forrás: Mini
Forrás: Mini


Austin Seven Countryman


A névadó: Mini Clubman



Forrás: Mini
Forrás: Mini


Mini Clubman Estate


Mini Clubman, 1275 GT, Clubman Estate