Visszafogná az autók füstölését az EU

Vágólapra másolva!
Az új személygépkocsik átlagos károsanyag-kibocsátása évről évre csökken, teljesítményük és számuk növekedése, valamint az egyre több dugó miatt mégis az autók felelősek a széndioxid-kibocsátás mintegy ötödéért. Az EU drasztikus lépésekkel igyekszik megakadályozni, hogy Európa jövője szmogba vesszen, bár mire teljesülni fognak a most hangozatott szigorú előírások, talán már régen el is fog fogyni a föld olajkészlete.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

A jelenleg kapható autók többsége még messze van a 2012-től esedékes normák teljesítésétől

Október 23-án - többek között - arról tanácskoztak az Európa Parlamentben (EP), hogy a jövőben milyen előírásokat vezessenek be az autók károsanyag-kibocsátásának visszafogására. A képviselők abban egyetértettek, hogy a határérték-előírásokat folyamatosan szigorítani kell, ezért egy úgynevezett "széndioxid-kibocsátás-csökkentési rendszert" vezetnének be. Korábban arról volt szó, hogy legkésőbb 2010-re az autógyáraknak el kell érniük 120 g szén-dioxid/km-es kibocsátási értéket, ám úgy látszik, eredményes volt az autógyárak lobbitevékenysége, mert a képviselők "nem tartják reálisnak" a fenti előírás elérését, ezért 2012-től tennék kötelezővé ezt a határértéket. A jelenlegi tervek szerint a határérték 2020-tól szigorodna tovább 95 g szén-dioxid/km-es szintre, de az EP 2025-re a 70 g szén-dioxod/km-es határértéket is el tudná képzelni. Hogy némi viszonyítási alapunk legyen: egy 1,5 literes motorral szerelt új Suzuki Swift átlagosan 159 gramm szén-dioxidot füstöl a levegőbe kilométerenként, ami jóval a 2012-re tervezett limit fölött van, pedig egy korszerű benzinmotorral szerelt kisautóról van szó.

Cigarettareklámhoz hasonló figyelmeztetés

Ennek fényében talán érthető az autógyárak rémülete, hiszen a legtöbb jelenlegi modelljük még közelében sincs a tervezett határértéknek, amit ráadásul az EP még megfejelne azzal is, hogy "az új személygépkocsik reklámozására szánt helynek legalább a húsz százaléka nyújtson információt - a jóváhagyott formátumban - az üzemanyag-takarékosságról és a széndioxid-kibocsátásról". Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy az autós reklámokat a cigarettásdobozokon látott figyelmeztetésekhez hasonlókkal látnák el. A gyártók jelenleg a lehető legapróbb betűkkel jelölik a reklámok sarkaiban a kötelezően feltüntetendő károsanyag-kibocsátási adatokat.

A felhasznált olaj több mint felét autók füstölik el

Az Európai Unióban az összes szén-dioxid-kibocsátás mintegy 19 százalékát a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek okozzák, és az abszolút mennyiségek tovább növekednek annak ellenére, hogy a 2004-et megelőző évtizedben új személygépkocsinként átlagosan 12,4 százalékos csökkentést sikerült elérni. A magyarázat elsősorban az, hogy egyre több személygépkocsi van, és ezek egyre nagyobb torlódást generálnak, ráadásul a kocsik teljesítménye is jelentősen nőtt. Az EU-ban egyébként a közúti közlekedés fogyasztja el az összesen felhasznált olajmennyiség 60 százalékát - olvasható Chris Davies liberális EP-képviselő jelentésében. Az angol képviselő egyébként korábban azzal a javaslatával hívta fel magára a figyelmet, amely szerint azok az új járművek nem is kaphatnának típusjóváhagyást, amelyek 25 százalékkal képesek túllépni a legtöbb európai országban engedélyezett sebességet. Ez az ötlet végül nem került be Chris Davies jelentésébe, így nem kell számítani arra, hogy 160 km/órás limit lesz a határ.


Forrás: [origo]

Hiába egyre tisztábbak és takarékosabbak az új autók, ha a számuk folyamatosan növekszik



A Porsche pert fontolgat

A fenti mondat jelentőségét akkor érthetjük igazán, ha egy olyan európai autógyárat emelünk ki a sorból, amelynek modelljei között - finoman szólva is - csupa benzinfaló prémiumkocsi található. A Porsche például egyenesen pert indítana az EU ellen, amennyiben hivatalossá válnak a 2012-ben esedékes új emissziós szabályozások. A német márka fenyegetőzése érthető, hiszen az által előállított modellek ma nem kevesebb, mint 289 gramm szén-dioxiddal terhelik átlagban a levegőt kilométerenként.

A gyáraknak tehát van mit lefaragniuk, ami minden bizonyára rengeteg pénzükbe fog kerülni, hiszen hiába egyre erősebbek és takarékosabbak az új motorok, a tényleges fogyasztást mégsem sikerül drasztikusan csökkenteni, hiszen a korszerű autók egyre nehezebbek. A számtalan légzsák, extra és a hőn áhított ötcsillagos töréstesztért alkalmazott megerősített karosszériaelem több száz kilóval növelheti egy-egy autó súlyát, így értékes grammok úsznak el a levegőbe a kényelem és biztonság kedvéért.