FÉSZ: Péró kiskátéja az előzésről

Vágólapra másolva!
Mi jut eszedbe arról, hogy előzés? Naná, az, hogy "az egyik legnehezebb és legveszélyesebb művelet". Ja persze, ha a kiskátém lenne az alapmű az autósiskolákban, akkor mindenki az előzések királya lenne. Mint én. Előzékeny vagyok: vagyis sokat előzök. Érted, ELŐZékeny! Péró kiskátéja, második fejezet.
Vágólapra másolva!

1. Az előzés legyen a lételemed! Váljon véreddé a tudat, hogy nem lehetsz valaki mögött, mert akkor legfeljebb második vagy. Az is dobogós hely, de csak a tohonyák szerint. Te pedig nem tartozhatsz közéjük. Csak akkor olvass tovább, ha ezt tudatosítottad magadban. Az ilyen alapbeállítottságot én úgy hívom, "magamban-bizalmi elv".

2. Mikor kerülsz előzési helyzetbe? Mindig, ha úton vagy, és rajtad kívül még legalább egy gépjármű közlekedik az univerzumban. Ne keseredj el, ha ma csak ezt az egyet előzheted meg. Szóval: előzési helyzet. Induljunk ki abból, hogy minden autóstárs mögött haladva előzési helyzetben vagy, ergo nem kell felismerned, hogy lehetőséged nyílt az előzésre. Fogadd el, hogy adott számodra. Az csak valami hamuka, hogy minden tényező teljesülése esetén, meg ilyenek. Nem úgy van, hogy túl lassan mennek a többiek, tehát előzz, hanem így: előzöl, tehát túl lassan mennek a többiek.

3. A manőver végrehajtása: Nyomulj rá az előtted haladó lökhárítójára, így jobban fel tudod mérni a sebességét, vagyis kalkulálhatsz egy szükséges lendülettel. Ha lehet, a távolságival nézz bele a páciens tükrébe, hogy biztosan lát-e téged. Nehogymá' kijöjjön eléd! Válts vissza, vágódj ki balra, oszt' nyomjad! Minél hamarabb térj vissza a sávodba, hogy azok, akik szemből lekapartak a padkára, továbbdöcöghessenek. A "minél hamarabb" úgy hajtható végre legkönnyebben, hogy ráhúzod a kormányt a megelőzött ipsére (vagy anyóra). Ilyenkor gyors félrehúzódással ő is segít - piros pont neki. Lehet, hogy villant egyet utánad, ez az esetek többségében azt jelenti: király voltál, bárcsak én is így tudnék! Kisszámú esetben nem egyet villant, hanem sokat egymás után, kéken, akkor elnéztél valamit, rám pedig ne hivatkozz, ha megkérhetlek.

4. Index: Buksz. Jónéhány másodpercet, ha azzal szöszmötölsz, hogy jelezd a szándékod.

5. Akkor is előzz, ha látod, hogy előrébb jutva se hajthatnál gyorsabban. Ne feledd, egy autó 4-5 m hosszú. Ennyivel is előrébb lehetsz. Ráadásul, ha benyomulsz az előtted haladó követési távolságába, őt veszik elő, ha netán beléd szállna.

6. Ha az előtted tötyörgő betartja a sebességhatárt, és feltart a piszok, azért is előzd meg! De miután visszahúzódtál elé, taposs a fékbe egy kicsit, hadd csinálja össze magát, és legközelebb ne veled bohóckodjon. Ha nem tudott megállni, ő baja, ld. 5. pont vége.

7. A kanyarodósáv jóbarát, ne feledd! Ha piros lámpánál az egyenesen haladó sávban sor áll, előzd meg, aztán sorolj vissza (irányjelző!), húzd is rá egy kicsit, a nyúlszívűek szinte vágynak erre a kis agresszióra. Anyádnak vegyél valamit csuklás ellen.

8. A szakma csúcsa: balra kanyarodóból egyenesen kilőve mindenkit állva hagyni. Előzés nélküli előzés. Mondjuk, az egyenesen haladónak piros, a szemből balra kanyarodónak zöld, tehát maximum ő zavarna meg, ha bénáznál. De te fogod meglepni őt, hiszen nem balra fogsz menni, hanem egyenesen! Az ilyen húzások tesznek valakit profivá.

9. Azt már csak a rutin kedvéért említem, hogy beállt sort előzni döntés kérdése. Vágj bele, aztán majd visszasorolsz valahogy, hiszen vannak még jótét lelkek, akik előzékenyek. De most komolyan, na!

Üdv: Péró

Varga András