Eltörölnék a sebességkorlátozást

Vágólapra másolva!
A nemrégiben megalakult NSL Egyesület elsődleges célja annak elérése, hogy eltöröljék a sebességkorlátozást az autópályákon. Az NSL Egyesület civil szervezet, amelynek elnöke Árpa Attila.
Vágólapra másolva!

Magyarországon a hatályban lévő KRESZ szerint az autópályákon a legnagyobb megengedett sebesség 130 km/h. A valóság ezzel szemben az, hogy a vezetők többsége az autópályán ennél jóval gyorsabban hajt. Egy közvélemény-kutatás szerint a magyar vezetők fele be is vallja, hogy rendszeresen gyorsabban szokott hajtani a megengedettnél, tehát a magyar vezetők fele az autópályán szabályt sért.

A No Speed Limit (NSL) kezdeményezés célja, hogy eltöröljék az autópályákon a sebességkorlátozást. Az egyesület szerint elavult, nem életszerű szabályozásról van szó, mivel az autósok közel fele rendszeresen nem tartja be a korlátozást.

A sebességkorlátozás eltörlése és a balesetek számának növekedése között nincs összefüggés - áll az egyesület sajtóközleményében. A vezetők többsége gyorsabban hajt 130 km/óránál, a legkevesebb baleset mégis az autópályákon következik be. Magyarországon az autóbalesetek közül csak minden huszonnegyedik történik autópályán, ami a balesetek teljes számának mindössze négy százaléka. A halálos balesetek lakott területen belül hétszer, lakott területen kívül pedig tizenkétszer gyakoribbak, mint az autópályákon.

A 130 km/órás sebességhatár mellőzésére több európai példa is van. Németországban az autópályákon nincs sebességkorlátozás, csak egyes szakaszokon - ahol lakott terület van a közelben, vagy veszélyesebb az útszakasz - korlátozzák szakaszosan a sebességet. A legkevesebb baleset Németországban is az autópályákon történik, ahol nincs sebességkorlátozás, pontosan az összes balesetek hét százaléka. A közlekedési szabályokat az ésszerűség alapján alakították ki, ezért a németek be is tartják azokat.

A szomszédos Ausztriában az ország két meghatározó politikusa, Hubert Gorbach közlekedési miniszter és Wolfgang Schüssel kancellár a média nyilvánossága előtt beismerte: előfordult már, hogy az autópályán szabálysértést követtek el és a megengedett sebesség felett autóztak. Az osztrák közlekedési miniszter sajtótájékoztatón mutatta be azt a filmet, amelyen egy tesztpilóta egy kétsávos úton átlagosan 152-158 km/h sebességgel halad ott, ahol kísérleti jelleggel be akarják vezetni a megemelt, 160-as sebességkorlátozást. A 12 kilométeres szakaszon a tesztautót tizennégyszer előzték meg.

Gorbach a bejelentést követően ismertette a Tempo-160 programot, amelynek lényege, hogy az osztrák autópályákon emeljék meg a sebességhatárt az eddigi 130-ról 160 km/órára. A Tempo-160 program első lépéseként tesztszakaszt jelöltek ki Spittal és Paternion között az A10-es autópályán. A 12 kilométeres szakaszon 2006. május 2-tól 160 km/h-ra emelik a sebességhatárt és az 1 hónapos tesztidőszakot követően kiértékelik az eredményeket. Ausztriában a lakosság többsége támogatja a kezdeményezést.

A No Speed Limit kampány az autópályák sebességkorlátozásának eltörléséért, túlmutat a közlekedési táblák leszerelésén, hiszen arról szól, hogy a közlekedési szabályokat vegyék komolyan az autósok. Ezt pedig csak akkor fogják megtenni, ha azok ésszerű és életszerű szabályok.