Grönholm nyerte a Monte-carlói ralit

2006.01.22. 18:13

Egy kaotikus Monte-carlói ralival és a Ford sikerével megkezdődött a 2006-os WRC-szezon. Nyert a finn Marcus Grönholm, óriási hajrával második a címvédő, francia Sebastien Loeb (Citroën), harmadik egy másik finn, Toni Gardemeister (Peugeot) lett.

Ahogy szokott, idén is a havas-jeges-aszfaltos Monte-carlói ralival indult az évad, a hercegségbeli versenyt már 74. alkalommal rendezték meg. A meccs össztávja elvileg 1336,84 km lett volna (ebből 18 gyorsaságin 366,39 km gyorsasági), de csak elvileg. Mert először is a pénteki első napon egy felborult teherautó alaposan átrendezte a helyzetet. Két szakaszt csak pár (12) egység tudott abszolválni, a harmadikat aztán már senki sem. Szombaton meg biztonsági okokból, a túl sok néző miatt lett etap az egyik mértnek tervezett gyors.

Ha lehetett sietni, fontos volt a jó döntés a gumiválasztásban, és ha valaki rizikózott, például slicket választott a többiekkel és az intermediate-tel szemben, hát pórul járt. Mint a norvég Petter Solberg, a 2003-as év világbajnoka. Egy szemvillanás alatti időjárás-változás, és annyi. Csapattársa, a francia Stephane Sarrazin is slicket tetetett föl - nem kellett volna. Ja, egyébként a Subaru az egyetlen, aki Pirelli köpenyeket használ az elitből. Az ausztrál Chris Atkinson monnyuk "téligumikkal" ment, neki nem is volt problémája a jeges betonon.

Forrás: EPA

Kezdésnek kiváló: Grönholm az új Forddal

Mert majd' mindenki a Michelin-utód BFGoodrich gumikon száguldozik. De akkor már nézzük csak végig, ki az a mindenki (tavalyhoz képest): gyárilag már csak a Ford és a Subaru ralizik. A Ford zsírúj Focus WRC-vel, és hát finnekkel tör a világbajnoki címekre: a Peugeot-tól érkező, kétszeres világbajnok (2000, 02) Grönholm, Rautiainen páros mellett Hirvonen és navigátora, Lehtinen is jó lehet egy-két kiemelkedő eredményre. A Subarunál maradtak a már említettek, Solbergék, Atkinsonék és Sarrazinék (itt új a navigátor, már nem a francia Giraudet, hanem a belga Prevot diktál, aki Duvalt hagyta faképnél). Ja, akárcsak a Fordnál, a Subarunál is új a gép, de a 2006-os Impreza WRC-vel is az a cél, mint kékováléknál.

A két PSA-fióka, a Citroën és a Peugeot is kiszállt. Az elmúlt hat szezon legjobbjai... Nincs már gyári versenyben a Mitsubishi és a Skoda sem. De mindegyik márka WRC-i fellelhetőek a mezőnyben, megannyi "privát" csapat színeiben. A címvédő, kétszeres világbajnok francia Sebastien Loeb és monacói navigátora, Daniel Elena továbbra is Citroën Xsara WRC-vel nyomul, csak már nem pirosban, hanem kékben. A Kronos (és Gauloises, Total)-féle alakulatban még két spanyol, a JWRC-bajnok Sordo és Pons vitézkedhet.

Aztán többféle színű-szagú Peugeot 307 WRC-ben a tavaly még fordos, finn Gardemeister, az egy évvel ezelőtt privát citroënesként brillírozó osztrák Stohl, valamint Petter fivére, a norvég Henning Solberg. Aztán a Ralliart révén az olasz Galli még mindig Mitsubishi Lancer WRC-t vezet (új navigátorral, Bernacchinivel az oldalán), a fordos, majd citroënes belga Duval most Skoda Fabiát terelget (új navigátorral, a francia Pivatóval), ahogy a főleg peugeot-s, tavaly mitsubishis francia Panizzi is.

Forrás: EPA

Toronymagasan nyerhetett volna: Loeb a kék Citroënben

És még sokan mások. Mindenféle, egy rakat WRC-vel. Hát, mindenkiről majd akkor, ha valami nagyot alakít! De akkor most már a versenyről:

A legfontosabb: Grönholm pályafutása 19., monacói első győzelmét aratta. Természetesen a Forddal is az elsőt. Az új Focus WRC-nek is ez az első diadala, gratula. És Grönholm eddig még nem győzött aszfalton, ez is megvan.

Kellett ehhez ("Magic Marcus" folyamatosan jó teljesítménye mellett), hogy a legutóbbi három Montét megnyerő Loeb hibázzon, de nézzük pár szóban, mi is történt, péntek:

Loeb, ahogy a papírforma ígérte, rendesen bekezdett. Meglepően szépen muzsikált Panizzi alatt a Skoda. Gardemeister előkelő helyezése nem véletlen, tavaly is dobogós lett. Atkinson elsőmontés, ehhez képest remek. A negyedik szakaszon Gallinak sok volt, kiesett.

A hatodikon Loeb durva, több mint egyperces előnye dacára hibázott, leesett az útról. Ettől a gyorstól tartott is, ahogy korábban mondta. A szenvedő Solberg a hetedik helyről adta föl, motorhiba. Grönholm ugrott az élre. Atkinson, Gardemeister még a képzeletbeli dobogón.

Szombat: Loeb Xsaráját naná, hogy összehegesztették, 5 perc büntivel vette üldözőbe a többieket. És mind az öt napi gyorsot megnyerte, a negyedik helyig kapaszkodott vissza... A 9-esen Duval kiesett, addig jól ment. Grönholm, Stohl és Gardemeister dobogón. Grönholm fórja két perc...

Vasárnap: Loeb folytatja... Aztán Gardemeister és Stohl is belehúzott, szakaszokat is tudtak nyerni, de az extornász mindkettőt megfogta, Gardemeistert az utsó gyorson, csak Grönholm volt túl messze. Panizzi elszállt, csak tizedik lett. Végeredmény: Grönholm az első, Loebnek így ezüst jutott, kalap le, Gardemeisteré a bronz. Stohl majdnem dobogón. Aztán a két maradék subarus, Sarrazin és Atkinson, a fordos Hirvonen, és még a WRC-ben újonc Sordo is szerzett egy pontocskát. 53-an neveztek, 51-en álltak rajthoz, 46-an értek célba. Loeb 10, Grönholm és Stohl 2-2, Gardemeister és Duval 1-1 gyorsot nyert. Csapatilag: Citroën 10, Peugeot 3, Ford 2, Skoda 1. Gumilag: BFGoodrich-Pirelli 16-0.

Forrás: EPA

Bravó: Gardemeister az Astra-féle Peugeot-val

Hogy ebből az idei első raliból le lehet-e máris vonni valamiféle kiváló következtetéseket? Le. Idén is, ahogy az elmúlt években, Loeb, Grönholm és Solberg csatázik majd a trónért, inkább az első kettő. A Subaru (és a Pirelli) talán (sajnos) nem olyan jó. A konstruktőri meccsnek nincs sok értelme, így, a megváltozott helyzet okán márkák, technikák harcáról beszélhetünk. Majd.

PCWRC: a vébés N-esek versenyét a japán Nutahara (Mitsubishi Lancer Evo IX) nyerte Yokohama gumikon a márkatárs, brit Higgins (Evo VII) és a katari Al-Attiyah (Subaru Impreza WRX STi spec C) előtt.

Következik a csupahó, izgalmasnak ígérkező Svéd-rali február 3. és 5. között.

74. Monte-carlói rali, végeredmény (élcsoport):
1. Grönholm, Rautiainen (finn, Ford Focus WRC) 4:11:43.9 ó (77,3 km/ó)
2. Loeb, Elena (francia, monacói, Citroën Xsara WRC) + 1:01.8 p
3. Gardemeister, Honkanen (finn, Peugeot 307 WRC) + 1:23.1 p
4. Stohl, Minor (osztrák, Peugeot 307 WRC) + 1:42.3 p
5. Sarrazin, Prevot (francia, Subaru Impreza WRC) + 3:20.2 p
6. Atkinson, MacNeall (ausztrál, Subaru Impreza WRC) + 5:02.4 p
7. Hirvonen, Lehtinen (finn, Ford Focus WRC) + 6:19.5 p
8. Sordo, Marti (spanyol, Citroën Xsara WRC) + 7:15.2 p
9. Pons, Del Barrio (spanyol, Citroën Xsara WRC) + 7:42.9 p
10. G. Panizzi, H. Panizzi (francia, Skoda Fabia WRC) + 9:09.8 p

Állás, pilóták:

  • 1. Grönholm 10 pont
  • 2. Loeb 8
  • 3. Gardemeister 6
  • 4. Stohl 5
  • 5. Sarrazin 4
  • 6. Atkinson 3
  • 7. Hirvonen 2
  • 8. Sordo 1

Konstruktőrök:

  • 1. Ford 14 pont
  • 2. Kronos Citroën 11
  • 3. OMV Peugeot Norway 6
  • 4. Subaru 5
  • 5. Red Bull Skoda 3

ki

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK