Dakar: Varga megúszta a fejtetőn landolást

Vágólapra másolva!
A 28. Dakar-rali 11. szakaszát rendezték szerdán, az alaposan megfogyatkozott mezőny Maliba, Bamakóba érkezett. A motoros Varga, az autós Szalayék, a kamionos Darázsiék és Szobiék is versenyben vannak még. Az élen a helyzet változatlan.
Vágólapra másolva!

11. szakasz, Kayes-Bamako, 705 km, ebből szelektív: 231 km

Helyzet az élen

A motorosoknál a francia (bamakói születésű, privát, színesbőrű...) Duclos első szakaszgyőzelmét szerezte a Dakaron, a nap nyertese az összetettben vezető spanyol Coma, aki növelte előnyét a második helyen álló, címvédő, sérülten is hősiesen küzdő francia Despres-vel szemben.

Az autósoknál a Volkswagenek visszavágtak, bár veszítettek is. Nyert a dél-afrikai De Villiers (idén először), második és negyedik is Toureget hajtó lett, a szintén francia Saby, illetve a spanyolok kétszeres ralivilágbajnoka, a sivatagban újonc Carlos Sainz. Kiesett viszont a német Jutta Kleinschmidt, akinek autója, annak felfüggesztése annyira megsérült, hogy a negyedik helyről fel kellett adnia a Dakar 2001-es (első és egyetlen női) győztesének. A kilencedik (!), zsinórban harmadik autós sikerére hajtó francia Peterhansel (Mitsubishi) kábé 20 percet elvesztegetett, elnavigált a gyorson. Előnye már "csak" 25 perc az exsíző márka- és honfitárs Alphand-nal szemben.

A kamionosoknál a többségnek azonos vagy nagyon közel azonos idővel zárta ezt a szelektívet, mert egy német MAN-csapat borult, elzárta az utat, ilyesmi. Sorozatban másodszor amúgy a holland Stacey vezette MAN volt a leggyorsabb, de az összetettben hatalmas fölénnyel élen álló orosz Csaguinék már nyilván nagyon vigyáznak a Kamazra.

A magyarokról

A versenyzők jól tudták, hogy a Maliban kijelölt szakaszok gyors, kanyargós pályákon zajlanak majd - ami egyben azt is jelenti, hogy nagyon navigációigényesek. Ezzel eddig nem volt gond, szerdán azonban kétszer is elkavart egy kicsit a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős - igaz, mindkétszer csak nagyon rövid időre. (Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy ez a szelektív szakasz még a legnagyobbakat is megtréfálta: az éllovas Stéphane Peterhansel 19 percet veszített azért, mert eltévedt.) Ám sajnos nem ez volt a legnagyobb problémája a zöld Opel Fronterával autózó kettősnek, hanem az, hogy a szakasz 110. kilométerénél technikai okok miatt kellett vesztegelnie, így ezen a napon meg kellett elégednie az 56. helyezéssel. A csapat motoros indulója, Varga Ákos egy kis sebességnél történt fejre esésen kívül izgalommentes napot produkált - a Darázsi Zsolt vezette kamionos egység pedig a szokásához híven kiegyensúlyozottan versenyzett.

Szalay Balázs: "A szakasz elejét nagyon élveztük, mert lendületesen lehetett közlekedni rajta. Aztán egyszercsak elkezdtek furcsa hangok jönni a motorháztető alól, úgyhogy kénytelenek voltunk megállni. Kiderült, hogy leszakadt a karter, ami szétvert maga körül mindent, úgyhogy nem volt más választásunk, megvártuk a versenykamiont. Zsoltiék megjavították a kocsit, ezután azonban természetesen már óvatosan mentünk tovább. Így is hatalmas volt a por, többek között ennek is tudható be, hogy kétszer is elkeveredtünk egy rövid időre."

Varga Ákos: "Ma előadtam egy rajzfilmbe illő jelenetet, ami kívülről akár vicces is lehetett, én azonban egyáltalán nem élveztem. Megelőzött egy autó, a porában semmit sem láttam, ezért telibe találtam egy kőrakást. Nem készültem fel az esésre, úgyhogy amikor a motor átdobott magán, éppen fejtetőre estem. Szerencsére maximum 15 km/órás sebességgel mentem, úgyhogy nem volt nagy az esés, de azért nem esett jól. A sisakom külső héja megrepedt, de a fejemnek semmi baja. A tüdőmet viszont nem szívesen nézném meg most belülről - szerintem ennyi belélegzett por után úgy nézhet ki, mintha száz éve dohányoznék."

Darázsi Zsolt: "Az előző napi kormányösszekötő-elhajlásból tanulva ma óvatosabban közlekedtünk, egyszer álltunk meg mindössze, amikor Balázséknak segítettünk. Ettől eltekintve a saját tempónkban, nyugodtan közlekedtünk"

Csütörtök

A mezőny Bamakóból, Maliból Labéba, Guineába megy át, oda, ahol 1996 óta nem járt a Dakar karavánja. A napi össztáv 872 km, ebből 368 km a gyorsasági.

Eredmények, motorosok (100):
1. Duclos (francia, KTM) 3:16.40 ó
2. Coma (spanyol, KTM) + 1:27 p
3. Street (amerikai, KTM) + 6:39 p
...45. Varga (magyar, KTM) + 1:09.24 ó

összetettben:
1. Coma 42:07.22 ó
2. Despres (francia, KTM) + 34.24 p
3. Sala (olasz, KTM) + 1:07.01 ó
...71. Varga + 25:32.0 ó

autósok (83):
1. De Villiers, Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen) 3:07.01 ó
2. Saby, Perin (francia, Volkswagen) + 5:33 p
3. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi) + 6:03 p
...56. Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel) + 2:13.19 ó

összetettben:
1. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi) 41:37.57 ó
2. Alphand, Picard + 25:09 p
3. De Villiers, Thorner + 42:19 p
...37. Szalay, Bunkoczi + 27:08.15 ó

kamionosok (39):
1. Stacey, Gotlib, Der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 4:20.15 ó
...14. Darázsi, Szalai, Rack (magyar, MAN) + 1:02.58 ó
...39. Szobi, Éder, Jobbágy (magyar, MAN) + 3:48.07 ó

összetettben:
1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 55:21.11 ó
...17. Darázsi, Szalay, Rack 21:08.0 ó
...27. Szobi, Éder, Jobbágy 38:21.26 ó