Változhatnak a jogosítványszerzés feltételei

Vágólapra másolva!
Valószínűleg még az idén elfogadhatja az Európai Unió parlamentje az egységes uniós jogosítványról szóló irányelvet, amelynek alapján harmonizálják az okmányokkal kapcsolatos szabályozásokat. A magyar gyakorlat már most sok kritériumnak megfelel, de néhány változatásra szükség lehet, a legtöbb módosításra a motorjogsi megszerzése körül lehet számítani.
Vágólapra másolva!

A tagországok közlekedési miniszterei hétfői brüsszeli találkozóján született megállapodás arról, hogy az unióban hosszú távon egységes hitelkártya formátumú jogosítvány fogja helyettesíteni a jelenleg forgalomban lévő 110 különféle vezetői engedélyt. Az irányelv hatályba lépését követően a tagállamoknak 4+2 év alkalmazási idő áll rendelkezésükre.

"A Magyarországon jelenleg érvényes okmányok lejártukig érvényesek maradnak majd, nem kell azokat lecserélni az uniós jogosítványok megjelenésével. A magyar kártyajogosítványok ráadásul már most is megfelelnek a közösségi normáknak" - mondta Tóth Zoltán, a Belügyminisztérium Központi Hivatal Jogi és Igazgatásfejlesztési Osztályának vezetője egy szerdai sajtóbeszélgetésen.

Változás a motorjogsi körül

Az irányelv - többek között - minden tagországnak egységesen előírja a mopedekre érvényes vezetői engedély bevezetését, és felállítja a nagyobb és erősebb motorkerékpárok használatának fokozatossági elvét. Ennek részben már megfelel a magyarországi gyakorlat, ugyanis a segédmotoros kerékpárok (50 köbcenti alatt, M kategória) vezetéséhez vizsgát kell tenni, de a nagymotorok vezetéshez szükséges A kategóriás jogosítványt bárki megszerezheti, ha már betöltötte a 21. életévét, vagy 2 éve rendelkezik A1 vagy A korlátozott jogosítvánnyal.

Az újonnan kidolgozott irányelv szerint a nagyobb teljesítményű (35 kilowatt feletti) motorkerékpárokra jogosítványt szerezni csak 24 éves kortól lehet majd, és a kisebb motorkerékpár vezetésének 2 éves tapasztalata is szükséges lesz hozzá. Ugyancsak újdonság, hogy a négykerekű motorkerékpárok (quadok, ATV-k) vezetését csak B kategóriás jogosítvánnyal engedélyezik majd.

Érdekesség, hogy speciális képzéshez és vizsgához kívánják kötni, ha valaki nagyobb méretű pótkocsit vagy lakókocsit kíván vontatni. A tagállamok dönthetnek majd arról, hogy ezek vezetését milyen kritériumokhoz kötik.

Szilágyi Miklós, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezető-helyettesének elmondása szerint a B kategóriás jogosítvány megszerzésére egységesen mindenhol 17 év lesz a korhatár, de a tagállamok eldönthetik, hogy élnek-e ezzel a lehetőséggel. Magyarországon az ezzel kapcsolatos szabályozáson nem terveznek változtatni. Az irányelv szerint a C, azaz a tehergépkocsik jogosítványának megszerzési korhatára 21 évre, míg az autóbuszok vezetéséhez szükséges dokumentumé 24 évre emelkedik.

Nem lehetnek profi sofőrök a cukorbetegek

Az egészségügyi szabályok is változnak, például hivatásos gépjárművezető nem lehet olyan személy, aki inzulinnal kezelt cukorbetegségben szenved. A korábbi hírek szerint az új szabályozás fontos lépés a vezetői engedélyekkel kapcsolatos csalás elleni küzdelemben. A tagállamok erősíteni fogják együttműködésüket annak megelőzése érdekében, hogy az ideiglenesen tilalom alatt álló vezetők másik tagállamban új vezetői engedélyt szerezzenek. Az új szabályok 10 éves érvényességi időt helyeznek kilátásba, amelyet a tagállamok 15 évre emelhetnek. A tagállamok az adminisztratív megújítással egy időben orvosi vizsgálatokat is elrendelhetnek.

[origo]/MTI