A napfény íze - Kabriókörkép

2005.07.06. 10:33

A kabrió drága, célszerűtlen, feltűnő - és mégis szeretjük. Hogy miért? Mert egy ilyen autó üzenete egyértelmű: az élet szép.

Kabrióból ezerféle létezik, de abban mindahányan hasonlítanak egymásra, hogy ezek a legfeltűnőbb autók az utakon. Még pontosabban fogalmazva: egy kabrió utasai a legfeltűnőbbek, hiszen a tető hiánya lehetővé teszi, hogy akinek kedve van hozzá, mutogathassa magát egy kicsit. Hogy ez ízléses vagy éppen szimpatikus dolog-e az irigykedő szemlélődők számára, az valószínűleg érdektelen a kabriósoknak. Ők egyszerűen csak élvezik a napfényt, a menetszelet és azt, hogy egy ilyen kocsival valahogy sokkal kézzelfoghatóbbá válik az autózás élménye.

Kis autó, nagy ötletek

A Citroen C3 Plurielje még a kabriók között is átváltozóművésznek számít. Alaphelyzetben a négy utas feje fölött vászontető feszül, a karosszéria merevségét pedig a szélvédőkeret és a C oszlop közé behelyezett tetőív garantálja. A következő lépés a Panoráma-változat kialakítása. A négy elektromos mozgatású oldalablak leeresztése és a vászontető hátrahajtása után felfelé és oldalra is szabad a kilátás, hiszen B oszlop nincs az autóban. Ha a C3 Plurielt tovább vetkőztetjük, következik a még mindig négyüléses Cabriolet.

A vászontető és a hátsó ablak a csomagtér padlója alá bújik, így a Pluriel övvonala fölött már csak a két tetőív marad. A csoda azonban tovább folytatódik, hiszen mindenféle szerszám nélkül egyetlen ember akár fél perc alatt is eljuthat a Spider-verzióig, ha kiszereli a két tetőívet. A csattanó ezúttal is a végére marad: a C3 Pluriel ötödikként egy nyitott kisteherautó alakját ölti magára. A Pick-up a Spiderből alakítható ki a hátsó ülések előredöntésével. A csomagtér ajtaja pedig nem a ferdehátúakéhoz hasonló módon fölfelé nyílik, hanem vízszintes helyzetig hátradönthető.

Oroszlán, de nem király

A franciák mindig szeretnek valami különlegességgel előrukkolni. A Peugeot 307 egyik változata a CC, amely két különböző autótípus előnyeit igyekszik ötvözni. Lehajtott tetővel négyüléses kabrió, ha pedig a keménytető a helyén van, akkor kupé. A tető mozgatása egyébként villanymotorral történik, s huszonöt másodpercet vesz igénybe. S bár a Peugeot legjobban sikerült motorjai a dízelek, a sportos CC-hez csak benzines kapható - a teljesítmény 110-től 180 lóerőig terjed.

A hatalmas ajtók és a mobil tető miatt a Peugeot-nak az ajtóknál is különleges megoldást kellett alkalmaznia: nyitás előtt az oldalablakok néhány centit lesüllyednek, majd az ajtó becsapása után emelkednek ismét a helyükre; így elkerülhető, hogy a keret nélküli ablakok megfeszüljenek, amikor csukódik az ajtó. A kabriók esetében gyakorta alkalmazott megoldás, a boruláskor a hátsó ülések mögül automatikusan előugró bukókeret a 307 CC-ben is megtalálható.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK