Osztrák traktor-Le Mans - 24 órás traktorverseny

Vágólapra másolva!
Ekét le, bukócsövet fel - ezek a versenytraktorrá válás kezdő lépései. Kell még néhány módosítás, egy elszánt csapat, és lehet is az észak-ausztriai Reingersben rendezett 24 órás traktorverseny rajtjához gurulni. A mezőn kijelölt boxutca füvéről Féjja Zsolt és Pandi Ágnes is figyelte a különleges oldtimer-viadalt.
Vágólapra másolva!

Forrás: Veterán Autó és MotorFelső-Ausztria, sötétedés után. Az út menti fenyvesekből csak annyit látni, amennyit autónk fényszórója megvilágít, forgalom gyakorlatilag nincs. Még néhány kilométer, és elérjük a cseh határt, de előbb elfordulunk jobbra. Két-három perc, és megpillantjuk a keskeny aszfaltcsík két oldalán parkoló autókat. Mi is megállunk, és gyalog megyünk tovább.

A csöndben feltűnő a távoli fénypontokhoz tartozó motorzaj, amely folyamatosan erősödik, ahogy a fényforrások is egyre közelítenek, egyre nagyobbak lesznek. Aztán kiérnek a mezőről, a szalmabálákkal határolt kanyarban rátérnek a műútra, és dudálva, traktoroktól szokatlan sebességgel tovaszáguldanak, teret engedve a mindent befedő pornak. Abszurd jelenet - általában, de nem Reingersben, a 24 órás traktorverseny idején.

Forrás: Veterán Autó és MotorÓvatosan ballagunk a pálya melletti szántóföldön. Már látótávolságon belül van a boxutca, a rajt melletti sörsátor, fényük azonban nem ér el hozzánk, az utat is alig látjuk; egy-két, mellettünk elhúzó, mécses erősségű lámpákkal felszerelt traktor pilótája is így lehet ezzel. Délután kettőkor volt a rajt, jó időben, világosban, sokadik körüket róhatják azóta, bízunk benne, sikerült memorizálniuk a pályát, és valóban, mindegyikük ott kanyarodik, ahol kell.

A rajt felé haladva egyre nagyobb a nyüzsgés, diszkó- és sörsátorban kapcsolódnak ki, akik belefáradtak a kordonok melletti drukkolásba, s lehet hivatalos programot és emlékpólót vásárolni. Szerencsére nincs dolguk a vöröskeresztes ruhába bújt orvosoknak és ápolóknak, de feltalálják magukat, www.traktorrennen.at feliratú, nyakba akasztós telefontartót árulnak, három euróért, látható sikerrel, majd' mindenki nyakában ilyen lóg.

Forrás: Veterán Autó és MotorPersze a rajtvonalnál a legnagyobb a tömeg, itt jelzi az óra, mennyi idő van még hátra a futam végéig, és a versenyzők is itt gondoskodnak leginkább a nézők szórakoztatásáról. Integetnek, dudálnak, bár traktorszerető füleknek a motorok zúgása is kellemes, az akusztikai élményt dallamkürt folyamatos használatával gazdagítják. Ováció, különböző feliratú transzparensek lobogtatása a válasz, pillanatok múlva pedig ismét a pálya közvilágítás nélküli része felé robognak, hogy motorteljesítménytől függően nagyjából 10-25 perc múlva visszaérkezzenek ismét.

Forrás: Veterán Autó és MotorJóval nyugodtabb a légkör a boxutcában. Nézők ide nem mehetnek, a csapatok pedig már a pénteki szabadedzés idején felállították szállásaikat. Lakókocsiban, sátorban, kisbuszok közé épített tetők alatti sörpadokon vagy pokrócokba csavarva, nyugágyon várják, mikor kerül rájuk a sor, mikor kell leváltaniuk a pilótát, vagy szerelni, állítani valamit versenygépükön. Egyelőre nem találjuk a sajtófőnököt, reménytelennek tűnik az egyetlen magyar induló fellelése is. A sötétben nehezen tájékozódunk, biztonsági okokból nem akarunk végigsétálni a pályán, alkalmi szállásunkhoz - autónkhoz - is csak a temető kőkerítésén átmászva jutunk vissza, "majd holnap", gondoljuk, és nyugovóra térünk.

Forrás: Veterán Autó és MotorMásnap, "Presse" kártyával a nyakunkban, magabiztosabban megyünk vissza a boxutcába. Hun - áll a nevezési listán a 37-es rajtszámú Team Global csapat egyik tagja, Zuba Martin neve és a magyar címeres piros-fehér-zöld trikolor mellett. Éppen nem Martin van nyeregben, 1958-as Steyr 18-asuk jól bírja a versenyt, ráér, és szívesen beszélget velünk. Egyetlen reingersi honfitársunkról hamar kiderül: új-zélandi. Igaz, a munkahelye budapesti, a barátnője és a jogosítványa is magyar, könyvelő lévén számolni is tud nyelvünkön, azon kívül viszont csak három szót, szókapcsolatot ismer magyarul. "Kicsi szívem", "gulyásleves", "csapolt sört kérek" - ismerteti a fontos, egymással is jól kombinálható kifejezéseket. Inkább angolul folytatjuk.

Forrás: Veterán Autó és Motor"Én most vagyok itt először, de az unokatestvérem, Kainz Johann már tavaly is indult. Akkor az övé volt a leggyorsabb traktor, sajnos azonban hat órával a vége előtt megadta magát, addig viszont az élen volt. Most a miénk az egyik leglassabb gép" - mondja mosolyogva, láthatóan nem zavarja a dolog. Megtudjuk, milyen kihagyhatatlan ajánlattal fűzte be csapattársait Johann: három korsó sört és három kolbászt ígért nekik. Noha a fiúk még soha nem vezettek traktort, azonnal igent mondtak a felkérésnek.

Forrás: Veterán Autó és MotorMegbeszéljük, a leintés után még találkozunk a boxnál, mi pedig elindulunk világosban is körülnézni. A versenyautókkal szemben a traktorok nem a boxutcában, hanem a temető előtti kanyar levágásában juthatnak üzemanyaghoz. Amikor felmutatják a "Tankstelle" táblát, a traktor megáll a tartálykocsi mellett, öntik bele a benzint és az olajat, vagy a gázolajat, aztán indulás tovább, alig fél perc az egész.

A bordás gumik strapabíróbbak a versenysport slick-jeinél, nem kell őket cserélni - jó, talán az igénybevételük sem akkora. Ausztriában vagyunk: edény fogja fel a mellécsöpögő anyagokat, ahogy a boxutcában is általában vastag nejlon van a traktorok és az árnyékukban fekvő szerelők alatt.

Forrás: Veterán Autó és MotorKözeledik vasárnap 14 óra, a futam vége. Érezhetően fokozódik a feszültség, a tömeg még hangosabban biztatja a pilótákat. Már csak öt perc, a fotósok, operatőrök elhelyezkednek a célnál, készenlétben van a kockás zászló. Mintha zárlatosak lennének a dudák, a dallamkürtök, egyfolytában szólnak, a nézők éljeneznek. Zehn, neun... - kezdődik a visszaszámlálás, üdvrivalgás közepette érkeznek az egy napja teljesítő traktorok. Durrannak a pezsgők, a gépek visszatérnek a boxba, hogy egymás nyakába borulhassanak a négyfős csapatok tagjai és segítőik.

Mintha szabály lenne, kézben tartott pezsgő vagy sör nélkül tilos a tiszteletkörre indulni - nyolcan, tízen ülnek, csüngenek a traktorokon, locsolják a pezsgőt egymásra és a nézőkre. Szerencse, hogy századmásodperc pontosságú a számítógépes időmérés, mert minden csapat annyira boldog, hogy lehetetlen lenne megmondani, melyikük nyert.

Forrás: Veterán Autó és Motor

Csapatok tucatjait, nézők százait tudták mozgósítani az osztrák szervezők, ötletük megvalósításához szponzorokat is találtak. Ha egy lelkes magyarországi egyesület is felvállalná a rendezéssel járó munkát - akár a reingersi Oldtimer Traktorclub -, néhány év múlva a bokori Traktormajálishoz hasonlóan ismert és kedvelt traktorversennyel színesedhetne a magyar veterán mezőgazdasági gépek kedvelőinek naptárja.

(Veterán Autó és Motor)