ADAC: Nehezebb kilátni az új autókból

Vágólapra másolva!
Egyre rosszabb a kilátás a korszerű autókból: a körbetekintés szempontjából a mai modern gépkocsik lényegesen veszélyesebbek, mint harminc évvel ezelőtti elődeik voltak - állítja a német autóklub (ADAC) hétfőn nyilvánosságra hozott felmérésében.
Vágólapra másolva!

"A vizsgált modellek csaknem 90 százaléka körbetekintés terén elmarad egy 1973-as BMW-től" - vélekedett az ADAC. Lényegesen nőtt annak kockázata, hogy a vezető bekanyarodáskor, sávváltáskor vagy parkoláskor nem vesz észre más járműveket, gyalogosokat.

"Az autóvezető körbelátási tere lényegesen csökkent az új járművek esetében" - folytatták bírálatukat az ADAC szakértői. Ebben a vonatkozásban a tipikus veszélyhelyzetekben végzett vizsgálatokon a Lexus RX 400h, az 1-es BMW és a háromajtós Mitsubishi Colt bizonyult a sereghajtónak. Ezzel szemben tesztgyőztes volt a Citroën C5 Kombi beparkolási manőverekben, a Mercedes CL a sávváltásban, bekanyarodás "műfajban" pedig a Renault Espace került az élre.

Az autóból belátható teret csökkentő tényezők között a magasabban elhelyezett törésvédelmi megoldásokat, az aerodinamikai felszereléseket és mindenekelőtt a dizájnt kifogásolták a bírálók. Az A, B és C oszlopok szélessége egyre növekszik, ez erősíti a kocsiban tartózkodók biztonságát, viszont korlátozza a látóteret.

Vezetés a forgalomban

"A kocsiból való kitekintést rontják a magasra emelt farrészek és az, hogy az első szélvédőket egyre erősebben bedöntik" - állapították meg az ADAC tesztelői, hozzátéve, hogy számos fejtámasz is korlátozza a kilátást. Az ADAC véleménye szerint a Citroën- és Renault-modellek tesztgyőzelme azt bizonyítja, hogy a passzív védelemnek és a látómező nagyságának nem kell ellentmondásban állnia, mint ahogyan azt az említett modellek törésteszteken szerzett kiváló eredményei is bizonyítják.

A tesztelők a kocsiból való kitekintést egy, a vezetőülésből készült 360 fokos panorámafotó alapján vizsgálták.