Szolid tigris - Opel Tigra I (1994-2000)

Vágólapra másolva!
A mini Calibráról szóló hírek először 1993-ban röppentek fel. Izgatott Opel-rajongók ezrei várták, miként fest majd az óriási népszerűségnek örvendő sportkocsi kistestvére.
Vágólapra másolva!

A Tigra végül 1994-ben, a Frankfurti Autószalonon debütált a nagyközönség előtt, természetesen hatalmas sikerrel. Bár sokan erősebb motorokkal felszerelt méregzsákra számítottak, a tüneményes kisautó formája mindenért kárpótolt. A jól eltalált design az évek során időtállónak bizonyult, pályafutása során mindössze egyszer, 1998-ban frissítették, azóta minden Tigrában alapfelszereltség volt az ABS és a légkondicionáló.

Szerviztapasztalatok

Gaál József tulajdonos, Opel Gaál: - A "B" Corsa padlólemezére épülő Tigra az alapmodellre jellemző konstrukciós hibákat örökölte. A benzines motoroknál leginkább a kipufogógáz visszavezetéséért felelős AGR-szelep okozhat üzemzavart, előfordulhat, hogy az autó hidegen nehezen indul, melegen pedig rángat, erőtlen. Ez elsősorban a hazai benzinek magas kéntartalmára vezethető vissza - az elkoszolódott szelep leragad, így a keverékképzés sem megfelelő. Sokkal komolyabb gond az 1996 előtt gyártott, tizenhat szelepes modellek vezérműszíjfeszítő-görgőjének anyaghibája.

Ha a görgő eltörik, a vezérműtengely leáll, a nyitott állapotban maradt szelepeket pedig felütik a dugattyúk, több százezer forintos kárt okozva. Sok tulajdonos panaszkodik az öntörvényű elakadásjelző gombra, az 50-60 ezer kilométerenként "elfáradó" irányjelző kapcsolóra és a rendszeresen kiégő műszerfali izzókra, az elektromos rendszer legveszélyesebb pontja mégis a hűtőfolyadék hőmérsékletmérője. Tömítése elöregszik, a hűtőfolyadék pedig elszivárog, amit csak tetéz, hogy maga a hőmérsékletmérő is gyakran felmondja a szolgálatot, így a vezető észre sem veszi, hogy baj van.Ilyenkor általában "megfő" a motor, komoly költségeket róva az ártatlan tulajdonosra.

E rendellenességektől eltekintve nem sok panasz lehet a Tigrákra. Sajnos azonban az itthon futó példányok túlnyomó többsége szürkeimporttal, erősen törötten, vagy igencsak leharcolt állapotban került az országba. Ez nemcsak a fődarabok működésén érződhet, hanem az autó egyenesfutásán és stabilitásán is. A rendkívül érzékeny, első segédkerethez kapcsolódó futómű a legkisebb ütközés hatására is eldeformálódhat, javítása pedig szakértelmet és tapasztalatot igényel.

Ha használt Tigra vásárlása mellett döntünk, mindenképpen tájékozódjunk az autó előéletéről, esetleges korábbi sérüléseiről és az aktuális állapotáról. Mivel a sportos kisautó a mai napig rendkívül népszerű, jól tartja értékét, karambol után - a sérülés mértékétől függetlenül - igyekszenek újra talpra állítani, háttérbe szorítva a biztonsági és technikai szempontokat. A későbbi nehézségek elkerülése végett vásárlás előtt érdemes szakszervizben átvizsgáltatni az autót.

KZS

(Autó-Motor)